Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Column

KLM vliegt op appelstroop

Marketingtechnisch gezien was het een zéér geslaagde actie voor Shell en KLM. Er was immers heel veel persaandacht voor de homeopathische bijmenging van de kerosine in een vliegtuig.

Weten we het nog? KLM, Shell en minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur & Waterstaat presenteerden vol trots een verhaal dat KLM op ‘duurzame kerosine’ zou vliegen. Het was zelfs een prominent item in het NOS Journaal.

Nu kun je de vraag stellen of het gepast is dat een minister zich leent om op te treden in bedrijfsfilmpjes van de luchtvaart en de olie-industrie. Maar dit even terzijde, want dat oordeel is aan de Tweede Kamer.

Opgetrokken wenkbrauwen
Wetenschappers met kennis op het gebied van luchtvaart en chemie trokken wel hun wenkbrauwen op bij de enorme media-aandacht voor iets wat eigenlijk niet zoveel voorstelde.

Want wat er eigenlijk werd gepresenteerd is – wetenschappelijk gezien – geen hogere wiskunde. Men had slechts 500 liter (400 kilogram) kunstkerosine gemaakt uit CO2 uit buitenlucht en bijgemengd in een Boeing 737-800.

Dat is op zich een knap staaltje techniek, maar het is al jaren mogelijk op deze kleine schaal. Op grote schaal is het evenwel een fiks probleem, zo blijkt uit het zéér recente rapport van dr ir ing. Cees Blokhuizen onder de titel ‘Technology Assessment: synthetische kerosine voor de burgerluchtvaart, een casestudy‘.

Gewoon doorbrullen
Maar eigenlijk gaat het me om iets anders. Wat we zagen is dat er veel te doen was om eigenlijk niets. Want 500 liter vloeistof bijvoegen op een hoeveelheid van tien- of twintigduizend liter stelt in de luchtvaart helemaal niets voor. De straalmotoren merken daar helemaal niets van. Die brullen gewoon door.

Marketingtechnisch was het een zéér geslaagde actie voor Shell en KLM. Er was immers heel veel persaandacht voor deze homeopathische bijmenging aan de kerosine in een vliegtuig. Opeens zou er veel schoner gevlogen worden, was de suggestie.

Dat is natuurlijk helemaal niet het geval. En technisch is het ook al geen echte grote innovatie, want op IJsland maken ze al tien jaar uit CO2 brandstof.

Propaganda
Boven mijn hoofd blijft dan een vraagteken hangen. Hoe komt het dat journalisten niet doorvroegen en niet in de smiezen hadden dat ze voor het propaganda-karretje werden gespannen?

Toen ik hierover sprak zei een van de hoofddocenten van de TU in Delft schouderophalend: “Dat journalisten dit zo brengen komt waarschijnlijk omdat economie-redacteuren zich bezighouden met de luchtvaart en niet de tech-redacties. Je kunt er namelijk van alles bij gooien, op deze schaal. Al gooi je er 500 liter appelstroop bij, op een bunkering van 10.000 liter, dan nog zal het vliegtuig veilig opstijgen”.

Ik vroeg me opeens af wat de reactie in het land zou zijn geweest als het persbericht van Shell en KLM zou luiden ‘KLM vliegt op appelstroop’.

Deze column verscheen eerder op Joop en is met toestemming van auteur Alfred Blokhuizen overgenomen door SchipholWatch.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 5 / 5. Aantal stemmen: 15

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. ReindeR Rustema

    Zodra er weer een dergelijk persbericht de wereld in gaat moet Schipholwatch gelijk met een reactie komen. En journalisten moeten de 06-nrs van Schipholwatch ook al opgeslagen hebben, liefst in de redactiesystemen ook. Ook als een frisse beginnende journalist zoekt moet Schipholwatch in het bellijstje verschijnen.

Geef een reactie op Antwoord annuleren

Translate