Op sociale media zien wij regelmatig discussies over de voor- en nadelen van de luchtvaart. Die media bieden vaak niet de ruimte om standpunten goed en weldoordacht over te brengen.
Daarom starten wij binnenkort een nieuwe manier om van gedachten te wisselen met alle ruimte voor uw en andermans argumenten.
De discussie die we graag aangaan is er een tussen voor- en tegenstanders. Over de voor- en nadelen van de luchtvaart. Over de overlast versus het economisch belang. Over innovatie en groei. Over waarheden versus verzinsels. U mag zelf ook onderwerpen aandragen.
Graag nodigen we voor- en tegenstanders van de luchtvaart uit om deel te nemen aan de discussie.
Met respect
Het plan is om aan de hand van een aantal stellingen met elkaar in gesprek te gaan. Dat mag zo uitgebreid als iedere deelnemer wil, zo lang de discussie maar met respect wordt gevoerd.
Voor de vorm van de discussie is gekozen voor een Google-groeidocument. Deelnemers krijgen – ieder op zijn of haar beurt – de gelegenheid hun bijdrage te leveren. Na afloop wordt de discussie gepubliceerd op onze website.
Het doel van dit initiatief is om iedereen die belangstelling heeft voor het dossier luchtvaart de mogelijkheid te geven zijn of haar standpunten uitgebreid toe te lichten. Buiten de waan van de minuut om, zoals bij veel sociale media. Inhoud vóór snelheid.
Voorstanders uitdrukkelijk uitgenodigd
Voor alle duidelijkheid: dit initiatief gaat alleen van start als zich voldoende deelnemers uit beide kampen aanmelden. Zodat de ronde tafel een bijdrage kan leveren aan wederzijds begrip en aan juiste informatie en achtergronden voor alle betrokkenen.
Wij van SchipholWatch stellen het dan ook op prijs als u dit bericht zo breed mogelijk wilt delen. Immers bereiken wij met onze website en sociale media weinig voorstanders van de luchtvaart. Terwijl deze mensen niet te missen zijn in een verstandige discussie.
Mail ons!
Om deel te nemen aan dit initiatief, stuurt u een e-mail aan [email protected]. Daarin geeft u aan welke stelling of stellingen u wilt inbrengen in de discussie en u vermeldt uw mobiele telefoonnummer. Geef ook aan of u voor- of tegenstander bent van (groei van) de luchtvaart en wat uw insteek is om mee te doen.
U ontvangt vervolgens van ons een linkje naar het Google-document en u wordt opgenomen in een whatsapp-groep zodat we u kunnen melden wanneer een nieuwe bijdrage is geplaatst in de groepsdiscussie en wanneer het uw beurt is om een reactie te geven. Wie durft?
Update 11 mei 2021
Omdat niet iedereen over Whatsapp beschikt, kunt u er ook voor kiezen om via e-mail op de hoogte te worden gehouden van de vorderingen in het groei-document. Zie ook de eerste reactie onder dit artikel.
Update 17 mei 2021
We blazen dit initiatief af. Er hebben zich geen mensen aangemeld uit de luchtvaartsector die voor de nodige tegenwind hadden moeten zorgen.
M.
Signal lijkt me een betere keuze dan Whatapp.
Daar wordt privacy serieus genomen.
e Tonk
Fantastisch Initiatief SW
Maar laat dit hierom aan mij voorbij gaan.
Op SM zie ik regelmatig discussies voorbij komen waar de LV lobby en brancherelaties voortdurend bezig zijn met het inzetten van mensen die sterk gerelateerd zijn aan de dienstbare kant zoals piloten cabine personeel of media (m.n z.g luchtvaart journalisten).
Zij hebben maar 1 belang hun inkomen borg stellen.
Diegene zijn dan niet de juiste mensen om daadwerkelijk luchtvaart naar een eerlijk, acceptabel, sociaal of milieu verantwoord niveau te sturen.
Met deze groep kan je uren van gedachten wisselen maar ook al kom je tot relaas zij dragen geen enkele invloed of beleid sturing.
Ik denk dat de wijze zoals dhr Vollenbroek en Leon Adegeest het op juridische wijze aanpakken de enige weg is om doelen te bereiken
Ik hoop dat er nog meer mensen van hen kaliber zijn die deze strijd om eigen leefbare omgeving op technisch en/of juridische wijze aan kunnen vullen.
De SM bied wel de kansen om slachtoffers van luchtvaart terreur bij elkaar te brengen en ervaringen te ventileren aan bvb politiek. Het kan worden ingezet om politiek het op de agenda te laten zetten.
Acceptabel beleid en besluitvorming zal naar mijn idee op een aantal treden hoger moeten worden bevochten.
Ik wens u wel alle suc6 en hoop stiekem dat ik de plank volledig mis sla.
Ad
Ik heb geen smartphone en geen whatsapp.
Via mail “op de hoogte worden gehouden” komt op mij niet over als gelijkwaardig deelnemen aan de discussies zoals de whatsappers
SchipholWatch
Wat is het verschil als we dezelfde berichtjes via Whatsapp én mail versturen?
Rob vd Wel
Wat een goed initiatief.
Mike
Spijtig genoeg wordt WhatsApp ingezet, waar niet iedereen toegang tot heeft of kiest, vanwege privacy en security, hier geen gebruik van te maken.
Hoewel vanuit de ‘maatschappij’, gedacht wordt dat iedereen een smartphone heeft en Whatsapp gebruikt, net zoals het soms lijkt dat ‘iedereen’ met het vliegtuig op vakantie gaat, is de werkelijkheid minder waar.
Een behoorlijke groep mensen bij mij in de regio hebben geen smartphone, vanwege het er niet technisch mee om kunnen gaan.
Een andere behoorlijke groep mensen hebben wel een smartphone, maar gebruiken geen Whatsapp of Facebook, vanwege security of privacy. Ook zijn er mensen, die er bewust mee gestopt zijn om ‘rust’ in hun leven te krijgen.
Ik gok op de verhouding dat slechts 30..40 procent werkelijk Whatsapp gebruikt, veelal i.c.m. Facebook.
Als deze cijfers voor het land representatief zouden zijn, betekend dit dat deze discussie heel behoorlijke doelgroep zal missen.
SchipholWatch
U heeft gelijk, het was niet de bedoeling mensen uit te sluiten. Integendeel. Daarom kunt u er wat ons betreft ook voor kiezen via e-mail op de hoogte te worden gehouden van de ontwikkelingen in het groei-document.