Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Bewoners

Burgers vragen groei luchtvaart buiten regeerakkoord te houden

foto: ThePixelman via Pixabay

(leestijd ongeveer 2 minuten)
4.8
(84)

Een brede coalitie van burgerorganisaties vraagt informateur Herman Tjeenk Willink, de fractievoorzitters van de Tweede Kamer en de leden van de Vaste Kamercommissie I&W om groei van de luchtvaart niet meer op te nemen in het regeerakkoord: teveel burgers ondervinden te zware negatieve gevolgen van deze industrie.

Deel op XDeel op Linkedin

In hun brief beschrijven ze de pijnpunten in het dossier luchtvaart: onder meer het wantrouwen van de burger richting de politiek, de onmogelijke uitgangspunten van het zogenaamde ‘groeiverdienmodel’, het gebrek aan oog voor de publieke belangen in het luchtvaartbeleid en de absolute afwezigheid van rechtsbescherming.

“In Nederland hebben 2,5 miljoen burgers te maken met de negatieve gevolgen van de luchtvaart op hun leefomgeving en gezondheid.” Volgens de gezamenlijke brief wordt het hoog tijd deze gevolgen serieus te nemen en er rekening mee te houden.

Meer hinder met meer vliegtuigen
“Het ‘groeiverdienmodel’ – waarmee dankzij stillere vliegtuigen meer vluchten mogelijk gemaakt worden – blijkt in de praktijk contraproductief uit te pakken. De hinder van bewoners neemt met meer vluchten wel degelijk toe.”

Volgens de bewoners is er in het hele luchtvaartbeleid van Cora van Nieuwenhuizen te weinig aandacht voor de publieke belangen. “Maatschappelijke kosten-baten analyses tonen aan dat 350.000 vliegbewegingen op Schiphol genoeg zijn om ons land goed te verbinden met de rest van de wereld. Gezien de grote impact op de leefomgeving zou dit feit een belangrijk uitgangspunt moeten zijn in het beleid.”

Overstappers weren
“Schiphol is veel te groot door de vele buitenlandse overstappers die veel overlast opleveren, maar nauwelijks iets toevoegen aan de economie.” Zonder de transfers is er meer dan genoeg ruimte op Schiphol, ook bij 350.000 vliegbewegingen. “Overplaatsing van vakantievluchten is dan overbodig.”

Een doorn in het oog van de bewoners is het absolute gebrek aan rechtsbescherming. “De luchtvaart wordt aangestuurd met algemene maatregelen van bestuur en kent geen normen waarop kan worden gehandhaafd. Burgers kunnen niet naar de rechter stappen om hun positie te beschermen.”

De burgerverenigingen wijzen Tjeenk Willink en de parlementariërs erop dat de nieuwe Omgevingswet sowieso onverenigbaar is met het luchtvaartbeleid. De overlast die in de nieuwe wet wordt vastgelegd zorgt ervoor dat grote gebieden rond Schiphol niet meer in aanmerking komen voor de broodnodige woningbouw. Niet groei, maar een aanzienlijke krimp van de luchtvaart zal nodig blijken om mensen een fatsoenlijke woonomgeving te garanderen.

Afspraken niet nagekomen
“De groei naar 500.000 vluchten is, tegen alle afspraken in, gepaard gegaan met meer hinder. Burgers hebben ernstige kritiek op deze situatie en het is de hoogste tijd dat het kabinet en de Tweede Kamer deze kritiek serieus nemen.” Het is de hoogste tijd een einde te maken aan alle sjoemelberekeningen die maar één doel voor ogen hebben: nog meer vluchten op Schiphol.

Al met al roepen de groepen op de verdere groei van de luchtvaart niet vast te leggen in een coalitieakkoord. Daarvoor zijn er te veel open eindes in dit dossier en is de schade die burgers ondervinden van ongefundeerde beslissingen – veelal op basis van bewust gemanipuleerde informatie – veel te groot.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 84

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate