Kunstkerosine gaat de problemen van de luchtvaartsector niet oplossen. Minder vliegen moet een belangrijke bijdrage gaan leveren aan de uitstoot van deze industrie.
Dit zegt Tom Berg, manager sustainability bij kerosineproducent SkyNRG, op Twitter. Zijn bedrijf is één van de voorlopers op het terrein van alternatieve vliegtuigbrandstoffen.
“Veel studies gaan uit ervan uit dat kunstkerosine slechts een kwart van de vraag naar vliegtuigbrandstof kan invullen”, aldus Berg. “Als het meer wordt, dan zou dat waarschijnlijk onevenredig veel elektriciteit vragen.”
Berg erkent hier het feit dat onder meer Alfred Blokhuizen in meerdere bijdragen aan SchipholWatch al signaleerde. Het ‘brouwen’ van kunstmatige kerosine uit CO2 en waterstof kost enorm veel energie.
Niet genoeg groene energie
Die energie is eenvoudigweg niet beschikbaar. Op dit moment wordt slechts zo’n 10 procent van de energie in ons land duurzaam opgewekt en bestaat er geen ruimte om die stroom in te zetten voor het laagrendabele aanmaken van kunstkerosine.
Het proces kost niet alleen veel energie, er gaat ook veel energie verloren in de productie. Maar liefst meer dan 70 procent van de gebruikte energie wordt omgezet in laagwaardige thermische energie waarvoor nauwelijks toepassingen te vinden zijn.
Alle energie die straks wordt gebruikt om de alternatieve kerosine te maken, kan niet worden ingezet voor de vergroening van de energievoorziening van de maatschappij.
Iedere kilowattuur die zo in de kerosine wordt gestoken, moet daarom op de ouderwetse manier worden opgewekt met fossiele brandstoffen. Dit blijft zo totdat er een overschot aan echt groene energie ontstaat. Zover is het nog lang niet.
Kennis opdoen
Berg van SkyNRG doet het voorkomen alsof de bouw van een nieuwe fabriek voor kunstkerosine niet veel meer is dan een experiment. “Het is belangrijk om hierover in Nederland kennis op te doen en kostenreducties te realiseren.”
Ondertussen steekt onder meer de Gemeente Amsterdam 250.000 euro gemeenschapsgeld in de proeffabriek.
Om die fabriek klimaatneutraal te laten werken is bovenop het geld voor de productiefaciliteiten een investering nodig van tientallen miljoenen euro’s in windmolens. En zelfs dan kan die nieuw op te wekken energie elders met veel hogere rendementen worden ingezet dan de maximaal 27 procent waarmee SkyNRG zelf rekening houdt bij kunstkerosine.
Jaap de Groot
Komt men daar nu pas achter? Dat was toch al veel eerder bekend?