Bewoners tegen uitbreiding van Schiphol op de huidige locatie

Schiphollen

‘Technologische vernieuwing niet meer dan rookgordijn’

Professor Fulco van der Veen hekelt de 'minder hinder'-plannen van Schiphol (foto: screenshot video Platform Vliegoverlast Amsterdam)

Schiphol ziet alleen technologische oplossingen om te komen tot ‘minder hinder’, maar tegelijkertijd wordt het gebrek aan technologie steeds aangevoerd als argument om geen echte verbeteringen door te voeren.

Dit zegt professor Fulco van der Veen in zijn jongste video over de perikelen in de luchtvaart. Hij hekelt de maatregelen die het vliegveld aanvoert op de speciaal hiervoor ingerichte website.

“Schiphol blijft maar hangen in de groef van groei, maar minder hinder met meer vliegtuigen is gewoon onmogelijk”, aldus samengevat de visie van de professor.

‘Genieten van mooie vliegtuigen’
Van der Veen windt zich zichtbaar op over de toon van Schiphol in het onderzoek naar minder hinder. “Volgens Schiphol is iedereen blij met de nieuwe maatregelen. Er worden uitspraken aangehaald in het rapport als zou er helemaal geen hinder zijn en dat omwonenden juist genieten van die mooie vliegtuigen.”

Ook noemt hij de uitlating van Schiphol dat “geen van de partijen zich tegen de voorgestelde maatregelen heeft gekeerd” grote onzin. “Dick Benschop vergeet erbij te vertellen dat dezelfde partijen al hebben aangegeven dat de maatregelen de hinder niet gaan reduceren.”

Als wetenschapper in hart en nieren zet Van der Veen grote vraagtekens bij de gehanteerde onderzoeksmethoden door Schiphol. Slechts iets meer dan 800 mensen vulden een online vragenformulier in en nauwelijks honderd mensen kwamen af op de informatiebijeenkomsten. “In de regio Schiphol wonen 2,5 miljoen mensen, dus dit onderzoek is verre van representatief.”

Meeste suggesties afgewezen
Desondanks ontving de luchthavendirectie tal van suggesties van omwonenden om de hinder echt terug te brengen. Vrijwel al die suggesties werden afgewezen omdat ze niet in het groeiplaatje van Benschop passen.

Naar de uitvoerbaarheid van veel andere suggesties zou nader onderzoek nodig zijn. Slechts de suggesties die niet raken aan de bedrijfsvoering en groeimogelijkheden van Schiphol maakten een kans te worden overgenomen.

“In alle gevallen is er slechts sprake van hinderverplaatsing. Nergens is sprake van hinderbeperking waarvan omwonenden echt profiteren”, legt Van der Veen uit.

Technologie moet nog worden uitgevonden
“Schiphol rekent veel te veel op technologische vernieuwing, ook al bestaat die technologie nog niet eens en moet die nog worden uitgevonden. Als dat al ooit gebeurt. Zolang het de bedrijfsvoering van Schiphol maar niet in de weg staat.”

De nepmaatregelen van Schiphol worden gepareerd door een plan van omwonenden met mogelijkheden die wél hout snijden om te komen tot een leefbare omgeving van Schiphol.

Nachtsluiting
Een belangrijk onderdeel daarvan is een nachtsluiting tussen 23:00 en 07:00 uur, conform de initiatiefwet van oud-kamerlid Suzanne Kröger. Daarnaast dient de inzet van de secundaire banen te worden begrensd tot een maximum aantal uren per dag en dient het aantal vluchten per uur te worden gemaximaliseerd.

“Belangrijk is ook dat hinderbeperking nu eindelijk eens in de wet wordt opgenomen en er gehandhaafd gaat worden.”

Tot slot: Schiphol moet omzien naar een alternatieve locatie voor de langere termijn. Alleen dan kan de hinder structureel worden aangepakt.

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 44

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Hans Erik Hazelhorst

    En dan heeft dit artikel alleen betrekking op de hinder voor de omwonenden.

Geef een reactie

Translate