Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Wetenschap

‘Vliegoverlast veel ernstiger dan gedacht’

Gigantische verschillen tussen de oude en nieuwe methode om de overlast van vliegverkeer te bepalen (illustratie: FAA)

Nieuw onderzoek van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit Federal Avaiation Administration (FAA) toont aan dat omwonenden veel meer last hebben van vliegtuigherrie dan jarenlang werd gedacht.

Al sinds de vroege jaren ’70 van de vorige eeuw wordt voor het kwalificeren van de overlast de zogenaamde Schultz-curve gebruikt. Die grafiek geeft aan dat bij een toenemende geluidsniveaus het aantal mensen dat hinder ondervindt stijgt.

Het nieuwe onderzoek geeft eenzelfde beeld, maar constateert dat de percentages mensen met hinder al die jaren zwaar zijn onderschat.

Drie keer zoveel mensen de dupe
Zo wordt er in de klassieke Schultz-curve uitgetekend dat 30 procent van de omwonenden hinder ondervindt bij geluidsniveaus van 70 decibel. Uit het nieuwe onderzoek blijkt dat maar liefst 80 procent van de burgers ernstige hinder ondervindt bij een dergelijk geluidsniveau. Dat is bijna drie keer zoveel als de ‘officiële’ cijfers van de luchtvaartindustrie.

Dit betekent dat de Schultz-curve aan herziening toe is en dat deze geen recht doet aan de werkelijke situatie.

Het nieuwe onderzoek, afgerond in februari van dit jaar, toont duidelijk aan dat op alle geluidsniveaus tussen de 50 en 75 decibel er sprake is van een zeer aanzienlijk groter deel van de mensen die worden geraakt door vlieglawaai.

Nieuwe kennis
“Zowel de Schultz- als de nieuwe curve zijn opgesteld met de beschikbare kennis van het moment. In de afgelopen veertig jaar sinds de introductie van de Schultz-curve is er veel extra kennis opgedaan over de gevolgen van geluidsoverlast”, aldus de FAA in een persbericht.

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit is met zijn onderzoek niet over één nacht ijs gegaan. Het bureau betrok meer dan 10.000 omwonenden rond twintig verschillende vliegvelden. Een deel van hen vulde een uitgebreide enquête in, een ander deel werd bevraagd in een telefonisch vraaggesprek.

De FAA geeft dan ook aan dat het onderzoek heeft geleid tot resultaten die met een kans van 95 procent betrouwbaar zijn.

Zelfde beeld in Uithoorn
De nieuwe bevindingen komen sterk overeen met een recentelijk uitgevoerd onderzoek in Uithoorn. Ook daar bleek het aantal ernstig gehinderde bewoners ver boven de aannames te liggen die Schiphol zelf hanteert. In Uithoorn blijkt 83 procent van de burgers ernstige overlast te ondervinden van het vliegverkeer.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 87

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Dit komt overeen met mijn bevindingen, waaruit blijkt dat de luchtvaartsector zich akoestisch rijk heeft gerekend met 58 dB(A) Lden, dus veel teveel herrie mag produceren. Dit moet dus zo spoedig mogelijk worden teruggedraaid! Gevolg: veel minder vluchten toelaten! Ook volgt uit mijn analyse dat groei steeds meer hinder oplevert.

    Dit zijn belangrijke zaken die in de kabinetsformatie moeten worden meegenomen. Rutte zal er zeker niet aanwillen, VVD staat voor Veel Vliegende Domoren. Kaag is nog maar de vraag!

  2. Wat een belanghebbend artikel hebben jullie nu weer boven water weten te halen!
    Het jarenlang Schiphollen, door zowel onze Rijksoverheid als de luchtvaartsector, dat valt niet meer vol te houden met dit soort grote en gedegen onderzoeken.
    Tijd voor nieuw leiderschap in Nederland, tijd voor moedige politici!

Geef een reactie

Translate