Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Participatie

Media niet welkom bij participatie Rotterdam Airport

Homepage van de website over het participatieproces in Rotterdam

In het ‘participatieproces’ dat moet leiden tot een nieuw luchthavenbesluit voor Zestienhoven zijn de media niet welkom. Er moet ‘veilig’ in achterkamertjes kunnen worden besloten over het lot van tienduizenden omwonenden.

Dit blijkt uit informatie op de tergend trage website luchthavenbesluit.nl waarop het participatieproces uit de doeken wordt gedaan.

Onder het hoofdstukje ‘spelregels‘ staat te lezen dat de deelnemende partijen veilig moeten kunnen samenwerken.

Geen sociale of reguliere media
Dat betekent onder meer dat er niet over het proces mag worden geschreven op sociale media, dat ingebrachte stukken niet openbaar mogen worden gemaakt zonder uitdrukkelijke goedkeuring van het vliegveld en dat die stukken ook niet aan de (landelijke) media mogen worden gegeven.

Voorzitter Alfred Blokhuizen van bewonersvereniging BTV-Rotterdam en deelnemer aan het participatietraject: “Het staat er misschien nogal zwart-wit, maar ik heb begrepen dat de informatie wél mag worden gedeeld met de media. Dat melden we dan tevoren in het overleg, zodat de overlegpartners niet worden verrast door de ander.”

De omwonenden van het vliegveld hebben er alle belang bij in een vroeg stadium te weten wat er bekokstoofd wordt over het vliegverkeer boven hun wijken, maar kunnen door deze regels nauwelijks toegang krijgen tot die informatie.

Dat is des te nijpender omdat veruit het grootste deel van de deelnemers aan het participatietraject aan tafel zit vanwege economische belangen en aantoonbaar niets op heeft met leefomgeving, natuur, milieu of klimaat.

Vrijwel alleen commerciële partijen
Wie zijn die partijen met slechts oog voor het geld? Onder meer Schiphol Group, TUI, de directie van het vliegveld, Transavia, de luchtvaartresearchers van NLR, reiskoepel ANVR, het Ministerie van I&W, VNO-NCW en zelfs Shell sturen allemaal duurbetaalde medewerkers naar het overleg.

Desondanks staat er op de site te lezen dat gestreefd wordt naar een “transparante samenwerking”.

“Waar mogelijk delen we stukken en informatie, ook met de buitenwereld”, aldus de spindokters. Dat statement kan met een flinke korrel zout worden genomen. Uit eerdere, vergelijkbare overleggen, zoals de Alders-tafel en de Omgevingsraad Schiphol, blijkt keer op keer dat vrijwel alle informatie binnenskamers moet worden gehouden, veelal zogenaamd om de commerciële belangen van de luchtvaartsector te beschermen.

Bewoners hebben recht op informatie
Niemand die het heeft over de belangen van omwonenden om die informatie juist wel open en bloot op tafel te leggen zodat ook bewoners die niet aan tafel worden uitgenodigd inzage krijgen in de ellende die hen te wachten staat. En niet achteraf worden geconfronteerd met voldongen feiten waar geen beroep op beslissingen meer mogelijk is.

Het nog maar net opgestarte overlegtraject voor Rotterdam Airport kan nu alweer worden gekwalificeerd als nepparticipatie. En dan moeten de echte discussies nog beginnen.

Advies aan Rotterdammers
Ons advies aan de Rotterdammers: eis absolute openheid en transparantie. Alle stukken en gespreksverslagen op een publiek toegankelijke website. Geen achterkamertjesoverleg, maar gelijke informatie voor iedereen. Inclusief de mogelijkheid te reageren op de stukken, het proces en de voorlopige beslissingen. En gewoon een camera op het overleg, zodat iedereen thuis kan meekijken.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.5 / 5. Aantal stemmen: 46

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Mike

    Quote : “Ons advies aan de Rotterdammers: eis absolute openheid en transparantie. “, wat ik lees als oproep aan de burgers.
    Ik als burger heb opvolgend totaal geen idee waar ik dit zou kunnen eisen….
    Dat is een van de bekende problemen. Velen weten niet waar ze terecht kunnen.
    Het beperkt zich meestal, hier in rotterdam, om zaken te melden bij de DCMR of gemeente, maar beide staan blijkbaar met de rug tegen de muur.

  2. Ad

    Door dit foute bestuur, n.b. democratisch gekozen door het volk, wordt ongekend onrecht in alle mogelijke gedaantes ongehinderd voortgezet of gefaciliteerd. We hopen op werkelijk toezicht op bestuurders, door mensen zoals die doen waarvoor ze zijn aangesteld zoals Omtzicht en Leijten. Maar dat vraag welhaast een bovenmenselijk uithoudingsvermogen.

  3. F van der Veen

    Nooit samenwerken met de sector, Zinloos. de sector wil vliegen

  4. Jan Rooijakkers

    In het participatieproces bij de Luchtvaartnota werd wel duidelijk dat tevoren door de (inderdaad) “duur betaalde vertegenwoordigers van de commerciele partijen” tevoren veel zaken hadden geregeld. Inbreng van vrijwilligers van Milieu- en bewonersorganisaties werd vooral weggeschoven of geprobeerd als “niet relevant” te kwalificeren. Zelfs een scenario van de Luchtvaart in Nederland zonder groei (laat staan krimp ) was niet bespreekbaar voor “de sector”. Let wel incl. I&W !!
    en zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen.
    Oppassen als je hieraan gaat meedoen ! De sector wil dat bewoners en milieugroepen de info “geheim” houden en dat kun je m.i. niet accepteren als het gaat om “feiten” en onderliggende rapporten. Wat mij betreft wel over persoonlijke opvattingen of meningen.
    veel succes als jullie mee gaan doen,

Geef een reactie

Translate