De Commissie Regionaal Overleg (CRO) gaat met een websimulatie uitzoeken hoe de overlast van vliegveld Zestienhoven beter kan worden gespreid over de omgeving.
Dit blijkt uit een conceptbrief die aan slechts vijftien omwonenden zal worden gestuurd. Een kopie van die brief is in het bezit van SchipholWatch.
Uit het schrijven blijkt dat de commissie zich eindelijk bewust is van het feit dat de jaargemiddelden van de geluidsbelasting helemaal niets zeggen over de overlast die burgers ervaren van vliegverkeer.
Daarom wil de commissie ook de piekwaarden gaan betrekken in het onderzoek. Echter, in plaats van te werken met verifieerbare metingen is de commissie van zins deze piekwaarden te gaan berekenen.
Gewenste uitkomsten
Het is breed bekend dat berekeningen van de geluidsoverlast van vliegtuigen grote ruimte schept om toe te werken naar gewenste uitkomsten. In de regio Schiphol gebeurt dit veelvuldig. “Rond Zestienhoven – eigendom van de Schiphol-groep – is het niet anders”, zegt voorzitter Alfred Blokhuizen van bewonersvereniging BTV-Rotterdam desgevraagd tegen SchipholWatch.
“Wij hebben meer vertrouwen in het opzetten van een burgermeetnetwerk, zoals de provincie van plan is.”
Om toch iets meer te kunnen bieden dan kille berekeningen heeft de CRO nu door het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlab (NLR) een geluidsimulatie laten ontwikkelen voor de berekende overlast op vijf punten langs de vliegroutes.
Gerommel met berekeningen
Zo’n simulatie biedt natuurlijk alle mogelijkheid om naast het gerommel met berekeningen ook nog een nieuwe onnauwkeurigheid te introduceren bij de vertaling van de rekenresultaten naar het ten gehore gebrachte geluid.
Om het nog onbetrouwbaarder te maken, wordt de geluidstest via het web aangeboden aan vijftien omwonenden. “Wegens de corona-regels”, aldus de brief.
Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek met talloze ingebouwde onzekerheden wil CRO dan gaan adviseren over het verleggen van de vliegroutes van de ene wijk naar de andere wijk in de omgeving van Zestienhoven.
Overlast is zaak van bewoners
Bewonersvertegenwoordiger Blokhuizen: “Het probleem bij de CRO is dat omwonenden maar een kleine afvaardiging hebben in het overleg. Er zitten vooral vertegenwoordigers van de vliegindustrie in. Bij het meten van vliegtuigoverlast moeten alleen de burgers worden gehoord. Resultaten kunnen later worden voorgelegd aan de sector die vervolgens maatregelen kan nemen.”
Als CRO werkelijk zou willen werken aan de vermindering van de hinder, hoeft het maar een kijkje te werpen op de website van Explane. Daar kan de gemeten geluidsoverlast worden bestudeerd – zonder tussenkomst van ingewikkelde en onduidelijke rekenmodellen.
ir B. van Marlen
Schiphollen betekent inderdaad dat er gesjoemeld wordt met geluidmaten ten gunste van de lucht-vaartsector. Met mijn meet- en rekenmodel voor geluidimmissie waarmee ik nu uitgebreid verschillende scenario’s heb doorgerekend komt het beeld steeds duidelijker naar voren dat de overgang van Ke naar Lden rond 2000 wel heel gunstig voor de sector is bepaald op basis van zgn. ’gelijkwaar-digheid’. In al mijn variaties vind ik nooit dat 58 dB(A) Lden gelijk is aan 35 Ke, maar dat dit eerder overeen zou hebben moeten komen met ongeveer 55 dB(A) Lden!
Wat is de werkelijke betekenis van deze uitkomst? Het houdt in, dat de vroegere 35 Ke contour nu de 55 dB(A) Lden contour zou moeten zijn, en dus veel breder is dan de 58 dB(A) Lden contour die men nu hanteert. Hierdoor vallen er meer huizen binnen deze grenscontour dan overeengekomen bij de opening van de Polderbaan (aanvankelijk 10000 later slinks verhoogd tot 12300), die ik niet voor niets de Leugenbaan heb genoemd!
Men kan zich zelfs afvragen of de Polderbaan wel rechtmatig is geïnstalleerd! De sector en de over-heid zullen er alles aan doen mijn bevindingen te bestrijden. Dat wordt dus interessant, nietwaar?
En wat voor de Polderbaan geldt is natuurlijk ook relevant voor andere vliegvelden en regio’s.
Frijns
De CRO is niet meer als een praatclubje.
Op MAA gaat corruptie hand in hand met de provincie als eigenaar.