Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

Primeur CU: verkiezingsbelofte gebroken vóór verkiezingen

Geloof is belangrijk. Maar vertrouwen zo mogelijk nog belangrijker voor omwonenden van vliegvelden.

Morgen publiceert verantwoordelijk ChristenUnie-minister Carola Schouten haar principe-besluiten om stikstofvergunningen af te geven aan de vliegvelden, inclusief Lelystad. De minister heeft hiermee een politieke primeur: het breken van een verkiezingsbelofte nog vóór de verkiezingen.

Een week geleden juichte de ChristenUnie nog omdat zij de sluiting van Lelystad hadden opgenomen in hun verkiezingsprogramma. Morgen zal duidelijk worden dat de partij alsnog een vergunning wil geven aan dit vliegveld. En ook nog op basis van een onvolledige aanvraag.

Wat is het geval? Naar nu pas blijkt heeft Dick Benschop van de Schiphol Groep een vergunning voor Lelystad aangevraagd voor maar 10.000 vliegbewegingen (vlb).

Achterbaks
Vanuit zijn optiek gezien verstandig, omdat meer vluchten stikstoftechnisch niet mogelijk zijn. Maar ook ronduit achterbaks omdat het poldervliegveld binnen enkele jaren na opening wil doorgroeien naar 45.000 vlb. Zelfs plannen tot 100.000 vlb zijn al uitgelekt.

Het aanvragen van een vergunning voor ‘maar’ 10.000 vlb volgt de algemeen gebruikte tactiek van de Schiphol Groep. Ieder klein stapje mag voor deze staatsonderneming gerust jaren in beslag nemen, maar uiteindelijk weet men op de langere termijn altijd de eigen plannen door de strot van de burgers te duwen, gesteund door het notoir onbetrouwbare ministerie van luchtvaart onder leiding van VVD-er Cora van Nieuwenhuizen. En nu dus ook gesteund door CU-minister Schouten.

Salami-tactiek
GroenLinks-kamerlid Suzanne Kröger noemt deze ‘techniek’ van Benschop de salami-tactiek. Het niet aanvragen voor de volle 45.000 voorgenomen vlb en het later met rekenkundig gesjoemel toch voor elkaar krijgen.

Lammert van Raan, kamerlid namens de Partij voor de Dieren, is ook not amused door deze ontwikkeling. “Geen opening van Lelystad, dat beloofde CU. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Helaas lijkt het er nu op dat het dwalen gewoon doorgaat.”

Al vanaf vanmorgen werd kamerlid dr Eppo Bruins van CU gevraagd een reactie te geven op de opmerkelijke stap van partijgenoot Schouten om juist nu – nu Lelystad controversieel is verklaard door de Kamer en nu zijn partij sluiting van Lelystad heeft opgenomen in het verkiezingsprogramma – een conceptbeslissing neer te leggen om het vliegveld tóch te kunnen openen.

Pas vanavond reageerde hij met de slappe smoes dat “een onderneming die een natuurvergunning aanvraagt recht heeft op een antwoord binnen de wettelijke termijn”. Volgens hem kan de politiek daar op dit moment niets aan doen.

Te makkelijk
Daarbij gaat hij al te makkelijk voorbij aan het feit dat bestuurders – zoals ministers – in de Rutte-regeringen altijd wel manieren vinden om onwelgevallige beslissingen uit te stellen.

Dat weten luchtvaartcritici als geen ander. Keer op keer worden harde beslissingen over het vastleggen in de wet van de luchtvaartregels getraineerd door de weigerachtige Van Nieuwenhuizen.

Hoewel vandaag de aankondiging van de beslissingen van minister Schouten al werden gepubliceerd op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), zijn de onderliggende documenten pas vanaf morgen in te zien.

RVO had vanmorgen al wél linkjes opgenomen naar de nog niet openbare documenten, maar deze geven een ‘niet gevonden’-fout te zien op de website.

Een ‘404 niet gevonden’-fout is een goede manier om onvindbaar te blijven bij zoekmachines.

Webmasters weten dat dit een beproefde manier is om te worden ‘gestraft’ door Google. Dode weblinks op een pagina maken zo’n webpagina voor langere tijd vrijwel onvindbaar met de zoekmachines. Foutje of kwade opzet?

Christelijke bipsen
Het is niet verrassend dat coalitiepartij ChristenUnie ondanks het hoopgevende verkiezingsprogramma positief beslist over de stikstofvergunningen van de vliegvelden. De partij heeft de afgelopen vier jaar actief meegewerkt (en meegestemd) aan het faciliteren van de luchtvaartindustrie.

In het CU-programma is zelfs krimp van Schiphol opgenomen naar 450.000 vlb. Wij houden ons hart vast voor het moment dat het pluche weer kan worden opgevuld met christelijke achterwerken. En stemmen liever veiliger.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 16

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Zo wordt Lelystad-Airport, de droom van Mark Rutte, tot de gevreesde NACHTMERRIE, voor de Natuur en ieder weldenkend mens. Niet alleen vanwege de herrie en de vervuiling, maar ook vanwege de aanzwellende stroom reizigers, waardoor nog meer onbeheersbare toestanden zullen ontstaan.
    Mark Rutte verschuilt zich achter anderen onder wie Cora van Nieuwenhuizen, en zijn directeur Luchtvaart Rob Huijser.
    Rob was voor Rutte de ideale man. Met zijn rol in de sabotage met informatie over het uiterst giftige ultrafijnstof werd zijn naam verzwegen. In de Zembla-documentaire ‘Geen vuiltje aan de lucht’ , 06-04-2016, bleek het valse karakter van Rob Huijser, voor Mark Rutte de ideale man.
    Rob Huijser was in 2017 de projectleider van het voor democratie en natuur dodelijke plan Lelystad-Airport. Op infoavonden joeg Rob de bewoners in de gordijnen met ‘Protesteren heeft geen zin. Het gaat door.’ Rondom Lelystad-Airport verenigden de bewoners zich in de ‘Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen’, o.l.v. Dr,Ir Leon Adegeest.
    De ware aard van Mark Rutte laat zich kennen in de brief van zijn dienstknecht Rob Huijser, met zijn antwoord op mijn vragen aan MinVWS Edith Schipper over Risico’s van de Luchtvaart voor de Volksgezondheid.
    Kort samengevat: ‘VOLKSGEZONDHEID is ONDERGESCHIKT AAN LUCHTVAARTBELANGEN ‘
    Ultrafijnstof en roet uit vliegtuigmotoren is oorzaak van longkanker en hersenziekten. Daarbovenop de ernstige geluidsoverlast.
    Wees er van overtuigd dat Mark Rutte, het brein achter Lelystad-Airport, in zijn handen wrijft van genoegen.
    De door bewoners gevreesde overlast zal allen ziek maken en het gebied onleefbaar.
    Lees ook de artikelen van Follow-the-Money Redacteur Ties Joosten over ‘Banen als valse schaamlap voor Lucht havens etc ‘
    http://www.eerlijkovervliegen.nl

Geef een reactie

Translate