Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Bewoners

‘Schiphol wentelt onderhoud af op omwonenden’

Onderhoud aan de Polderbaan leidt tot 7 maanden extra overlast in Amsterdam en Amstelveen (foto: John Kakuk via Unsplash)

Het geplande onderhoud aan onder meer de Polderbaan en taxibanen zorgt voor een zeven maanden (!) durende explosie van vliegoverlast voor de drukstbevolkte gebieden rond Schiphol. Dit gebeurt zonder enig overleg met de omgeving en zonder alternatieven te bekijken. Het ministerie van Infrastructuur van VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen vindt het allemaal wel best.

Omwonenden maakten bezwaar tegen deze gang van zaken en tegen het langdurige onderhoud zonder oog voor de omgeving.

“Het ministerie fungeert als loopjongen voor Schiphol en negeert de bezwaren van omwonenden compleet. Er wordt selectief gebruikgemaakt van het argument ‘veiligheid’, maar dit wordt niet onderbouwd.”

“In haar besluit kopieert het ministerie de argumenten van Schiphol zonder enig onderzoek te doen of deze argumenten valide zijn. Dit terwijl er vanuit de officiële bewonersdelegatie in de Omgevingsraad Schiphol ernstige kritiek is op de redenering van Schiphol”, aldus een insider.

Al gestart vóór aanvraag
De bewoners vinden het weliswaar positief dat hen wordt gevraagd te reageren op de onderhoudsplannen, maar zijn ‘not amused’ over het feit dat de aanvraag door Schiphol pas is ingediend nadat de eerste werkzaamheden al zijn gestart.

“Schiphol heeft de omgeving niet betrokken bij het identificeren, uitwerken en evalueren van alternatieven, er is slechts een voorkeursalternatief gepresenteerd, vastgesteld binnen de sector. Het resultaat is dat de belangen van de omgeving ondergeschikt zijn gemaakt aan die van de sector.”

Het gevolg van deze eenzijdige manier van handelen is dat de minst preferente banen – de Buitenveldert- en de Oostbaan – gedurende zeven maanden lang dagelijks intensief worden ingezet. Ook ontstaat bij de andere banen zware overlast tijdens het langdurige onderhoud aan de Polderbaan.

Buitenveldertbaan en Oostbaan overbelast
De Buitenveldertbaan en Oostbaan zijn het minst preferent omdat deze twee banen zorgen voor overlast bij heel veel mensen. De routes naar deze banen liggen boven de drukstbevolkte gebieden van ons land, onder meer boven Amsterdam-Centrum, -Zuid, -Buitenveldert en -Zuidoost.

“We worden nu geconfronteerd met een plan van Schiphol waarvan de uitvoering al is begonnen. De noodzaak om de plannen zo uit te voeren is niet te verifiëren en we hebben ook geen inzicht in de alternatieven.”

Schiphol pareert de kritiek door te stellen dat het allemaal nog veel erger had kunnen uitpakken voor omwonenden. Een kul-argument, vinden de omwonenden. “Zo’n argument leidt de aandacht af van de vraag of de huidige planning niet met minder overlast had gekund.”

Prikkels tot hinderbeperking ontbreken
In het besluit van de minister van 18 januari jongstleden “ontbreken alle prikkels om de hinder te reduceren. Schiphol kan het onderhoud geheel volgens eigen plan uitvoeren en de gevolgen afwentelen op de omgeving”.

Schiphol verdedigt de gekozen methode door vaag te wijzen op de veiligheidsaspecten. “Natuurlijk onderschrijven wij het belang van veiligheid”, aldus de omwonenden. “Maar de luchtverkeersleiding heeft helemaal niet onderbouwd waarom moet worden afgeweken van de normale regels voor preferent baangebruik.”

Vaagheid troef
Argumenten worden door Schiphol wel aangevoerd, maar niet uitgewerkt en onderbouwd. “Met deze vaagheid zijn veiligheid noch omgeving gediend.”

De bewoners zijn woest nu ze voor een voldongen feit zijn geplaatst. “De resterende periode tot de start van het onderhoud aan de Polderbaan is te kort om nu alsnog te komen tot een gedegen beoordeling van alternatieven. Maar dat betekent niet dat Schiphol de ruimte moet krijgen om de plannen zoals voorgesteld uit te voeren. Aanvullende afspraken zijn nodig. Schiphol mag de gevolgen van het onderhoud niet eenzijdig afwentelen op de bewoners. Er moeten aanpassingen komen waardoor deze gevolgen verminderen.”

Borst natmaken
Het onderhoud aan de Polderbaan start op 25 januari. Vanaf dat moment kunnen de mensen in Amsterdam en Amstelveen hun borst natmaken.

De Buitenveldertbaan zal in een periode van zeven maanden veelvuldig worden ingezet, waarvan drie maanden lang als startbaan. Normaal gesproken wordt de baan vooral gebruikt als landingsbaan.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.5 / 5. Aantal stemmen: 38

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. M

    De helft minder vluchten en kleine toesten zorgt ook voor veel minder onderhoud. Krimp is de oplossing.

Geef een reactie op Antwoord annuleren

Translate