Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Actie

SchipholWatch start petitie ‘Stop nachtvluchten’

Foto: Shubham Shrivastava via Unsplash

Nachtvluchten zijn verschrikkelijk. Niet alleen voor burgers die in de buurt van vliegvelden wonen, maar ook voor de luchtreiziger die zich voor dag en dauw moet melden voor zijn vlucht. Wij willen dan ook een einde aan de 32.000 nachtvluchten die Schiphol jaarlijks faciliteert en starten daarom een petitie.

Het vliegen in de nacht heeft grote gevolgen voor de gezondheid van omwonenden. Zij worden vaak meerdere keren per nacht wakker gevlogen. Eén vluchtje om 01:00 uur: wakker. Tweede vluchtje om 02:30 uur: weer wakker. Weer een vluchtje om 03:15: wakker. Vluchtje om 05:20 uur: weer wakker. En dan vanaf 7 uur ’s ochtends weer volle bak, om de twee minuten.

Volgens tal van wetenschappelijke onderzoeken is deze slaapverstoring van grote invloed op de gezondheid van mensen en hun kinderen. Hart- en vaatziekten, hoofdpijn, verlies van productiviteit en cognitieve vaardigheden – er zijn boeken over vol geschreven.

Slaapverstoring is marteling
Regelmatige slaapverstoring wordt bovendien gezien als een vorm van marteling. In gevangenissen en verhoorsituaties is het streng verboden deze ‘techniek’ toe te passen. Schiphol en andere luchthavens hebben daar maling aan.

Ieder jaar faciliteert het Amsterdamse vliegveld ruim 30.000 nachtvluchten. Dat zijn er maar liefst 80 per nacht. Tachtig keer iedere nacht dat grote groepen mensen worden gestoord in hun slaap.

Dat moet afgelopen zijn, zo vinden wij. Vrijwel nergens in Europa is het toegestaan ’s nachts op te stijgen of te landen. De directie van het luchthavenbedrijf gebruikt de nachtvluchten als ‘unique selling point’ om zoveel mogelijk vracht- en vakantievliegers in het drukke luchtruim rond Schiphol te trekken.

Middenin drukbevolkt gebied
En dat terwijl Schiphol ligt middenin één van de drukstbevolkte gebieden van Europa. Dus met maximale overlast voor zoveel mogelijk bewoners de nachtrust verstoort.

En dan zijn daar nog de vakantiegangers, complete gezinnen, vaak met kleine kinderen, die zich op onmenselijke tijden moeten melden op het vliegveld. Omdat anders de touroperator niet twee of drie keer per dag op en neer kan vliegen naar een populaire bestemming.

Iedereen kent de taferelen wel van huilende kinderen op een donker vliegveld. Ook voor de passagiers zou het afschaffen van de nachtvluchten een veel comfortabelere reis mogelijk maken.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.4 / 5. Aantal stemmen: 42

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. de Jong

    2 vragen:

    Zo te zien heeft de petitie het alleen over mensen, niet over dieren. Vallen dieren ook echt buiten de scope van Schipholwatch of is dit een vergissing/gemiste kans?

    De petitie is relevant en loopt nog tot in april, maar zakt op de homepage steeds verder naar beneden, door alle andere nieuws. Is dat handig/wenselijk?

  2. Frank

    Ik woon in de Haarlemmermeer en heb NERGENS last van!
    Complete kul en lariekoek deze petitie!
    Verhuis en ga zelf met koets en trekschuit op pad.

    • Doodziekvanschiphol

      De mijnwerkers in Limburg hadden ook nooit ergens last van.
      De schilders met chrome6 verf vonden verbod onzin
      De producenten van asbest verklaarder medici voor wappies en leugenaars
      Rokers vonden ook dat als je er last van had maar niet in de kroeg moest komen

      Raar dat de veroorzakers en belanghebbenden het altijd onzin vinden?
      Nee niet echt.
      Dit soort tegengeluid bevestigen het alleen maar.
      Als je er geen last van heb wat klaag je dan over de miljoenen mensen die er wel last van hebben.
      Bang dat je ticketprijs omhoog gaat?
      Bang dat je moet omscholen?
      Bang dat je jouw eigen hobby niet meer zo vaak kan uitvoeren.
      Zeg het maar, Ik weet het niet en eigenlijk interesseert het me ook niet wat uw eigenbelang daarin is.

      De feiten liegen niet en zijn er om wel bang van te worden.
      U kunt beter bang worden van de vliegensvlugge vernietiging van niet alleen een ander zijn woonomgeving maar ook die van uzelf.
      Uiteindelijk wordt ook u niet meer gespaard met dit VVD kabinet haar luchtvaart groei beleid gebaseerd op valsheid in geschriften manipulatie van de werkelijkheid.

      Prima dat u uw hoofd diep in het zand wilt steken Of onder de dekens in dit geval 😉
      Het moment dat het echt te laat is toont zich al steeds vaker en komt steeds harder aan.

      • Frank

        Flink kromme vergelijkingen trekt u.
        Blijf vooral ontkennen welke enorme stappen de luchtvaart in de afgelopen 20 jaar heeft gemaakt om te verduurzamen en de impact op omwonenden van luchthavens te verminderen.
        20 jaar geleden maakten vliegtuigen nog geregeld flink lawaai, nu zijn het uitzonderingen als een ouder type overkomt. 20 jaar geleden rook het af en toe flink naar kerosine. Nu eigenlijk nooit meer.
        Los van het feit dat luchtvaart inderdaad hinder kan veroorzaken, moeten lobby clubs zoals de uwe, ook eens stil staan bij al het goeds dat luchtvaart brengt. Luchtvaart maakt afstanden letterlijk en figuurlijk kleiner. Het brengt mensen wederom letterlijk en figuurlijk nader tot elkaar. Dat vergroot kennis over andere culturen en vergroot het wederzijds begrip. Luchtvaart is een transport pilaar waar heel veel bedrijf niet zonder zouden kunnen bestaan. Werkgelegenheid van 100.000+ mensen in de omgeving Schiphol alleen al.
        Ongetwijfeld is er nog heel veel ruimte voor verbetering. Dat bereik je echter niet door delen van de complexe machine van de luchtvaart te saboteren. Een niet efficiënte operatie leidt tot minder/geen inkomsten, wat een rem zet op de verduurzaming. Kortom; met deze actie bereiken jullie alleen het tegenovergestelde van wat je eigenlijk wil. Denk na over korte termijn vs lange termijn.

    • Cici

      Misschien moet u zich eens melden bij ” beter horen” of kom anders eens een paar maanden wonen onder ” woonwijk” de Buitenveldertbaan.

  3. B. Cornelisse

    Om ook eens te laten weten dat niet iedereen er last van heeft. Ik woon in Nieuwkoop, recht onder de aanvliegroute van de Aalsmeerbaan, die hemelsbreed 16 km bij ons vandaan is. Ik woon hier mijn hele leven, al 62 jaar. De vliegtuigen draaien hier in voor de baan, over het baken wat net buiten het dorp staat. Ze komen hier op 800 meter over en ik heb er nog nooit last van gehad. Misschien omdat ik me er niet zo mee bezig hou, en er inmiddels aan gewend ben. Ik weet gewoon niet beter. Kan me er niet druk om maken.

  4. Ellen Woudenberg

    Sinds 16 januari 2017 woon ik in Limmen, onwetend van het feit dat de vaste nachtroute richting Polderbaan exact boven ons huis ligt. De talloze toestellen dalen en maken een bocht met een gierend en bulderend lawaai op 1000 meter. het went nooit. Op 5 april heb ik voor het eerst door kunnen slapen: noordenwind bleek de reden, niet het beleid van de LVNL.
    Op 18 december jl., kreeg in een herseninfarct, veroorzaakt door bijna 4 jaar chronische stress en slapeloosheid. Gemiddeld 14.000 landingen Polderbaan in de nacht per jaar, het is een wonder dat ik nog leef. Alle luchtvaartinstanties, inclusief Dick Benschop persoonlijk, zijn op de hoogte van deze misdadige zeer frequente nachtelijke geluidshinder, o.a. gebaseerd op het business model van de KLM. Ook overdag gaat het laagvliegen (600 meter) elke paar minuten door: op 50 km afstand van Schiphol leven we onder een landingsbaan. Ik heb rust nodig om te herstellen, het risico op een 2e infarct is groot ……..

  5. rob van der Jagt

    Ook het taxiën naar de startbaan of van de landingsbaan geeft veel grondgeluid, zoveel dat het ons om 5 uur wekt en de ramen dicht moeten. Bijna alle nachten wordt de slaap onderbroken.

Geef een reactie op Antwoord annuleren

Translate