Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Bewoners

Schiphol Groep weigert keiharde afspraken na te komen

Lelystad Airport (foto: Stichting Red de Veluwe)

4.7
(47)

Ondanks keiharde toezeggingen van zowel voormalig directeur Hanne Buis als huidig directeur Wilma van Dijk, weigert de Schiphol Groep de aanvraag voor de stikstofvergunning voor vliegveld Lelystad toe te sturen aan burgergroep Red de Veluwe.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit de e-mail correspondentie tussen partijen die in handen is gevallen van SchipholWatch.

Red de Veluwe heeft belangstelling voor de vergunningaanvraag omdat de stichting de leefomgeving onder de laagvliegroutes van en naar Lelystad wil beschermen tegen vlieglawaai en vervuiling. De burgers zijn al jarenlang in gesprek met de directie van Lelystad, de Schiphol Groep en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W).

‘Nog niet definitief’
Op 29 juni vorig jaar bevestigde directeur Buis voor het eerst dat zij Red de Veluwe de aanvraag zou toesturen, “zodra deze definitief is”. Op dat moment is een voorlopige versie van de aanvraag al beschikbaar, maar deze moet volgens Buis “nog worden aangevuld”.

“We zijn namelijk nog in gesprek met LNV (Ministerie van Landbouw, red.) over de definitieve invulling van het stikstof-gedeelte”, zo schrijft Buis op dat moment. Een dag later bevestigt Buis nogmaals de aanvraag te zullen toesturen zo gauw deze definitief is. “Ik wil, zoals u van mij gewend bent, geen onvolledige informatie verspreiden”, voegt de vliegvelddirecteur er aan toe. “Ik ga ervan uit dat u met mijn toezegging al enorm bent geholpen en niet afhankelijk bent van WOB-verzoeken aan LNV.”

Stoelendans
Zo’n twee maanden later is Buis verkast naar de raad van bestuur van Schiphol Groep en is Wilma van Dijk de nieuwe directeur van Lelystad. Aan Van Dijk wordt de correspondentie met Buis toegestuurd met de vraag of zij op de hoogte is van de afspraken met haar voorganger. Van Dijk antwoordt bevestigend en meldt op 28 augustus dat men nog steeds bezig is met de definitieve invulling van het stikstofgedeelte. “Zoals Hanne (Buis, red.) u eerder heeft aangegeven, wil ik u de definitieve aanvraag doen toekomen.”

Op 1 oktober 2020 verloopt vervolgens de deadline waarop Lelystad Airport de aanvraag moet hebben ingediend bij het verantwoordelijke ministerie van LNV. Red de Veluwe vraagt op die dag aan Van Dijk de aanvraag daarom ook aan de stichting toe te sturen, conform de afspraken.

Terugtrekkende bewegingen
Op 5 oktober beginnen dan de eerste terugtrekkende bewegingen van Lelystad. Van Dijk antwoordt: “Ik zal de toezegging vanzelfsprekend gestand doen en de aanvraag voor de natuurvergunning toesturen op een voor ons passend moment“.

Red de Veluwe antwoordt diezelfde dag nog met de opmerking dat de Schiphol Groep had toegezegd de aanvraag toe te sturen zodra die zou zijn ingediend.

Twee dagen later, op 7 oktober en een week na het verstrijken van de deadline, laat directeur Van Dijk per retourmail doorschemeren dat de aanvraag nog niet definitief is ingediend. “Ik vind het logischer de finale versie met u te delen. Dat zal ik doen wanneer deze is ingediend bij LNV.”

Nieuwe stikstofberekeningen
Wat is het geval? Nadat de aanvraag is ingediend verzoekt LNV vliegveld Lelystad om nieuwe stikstofberekeningen in te dienen. Een nieuwe versie van de daarvoor gebruikte Aerius-software zou betrouwbaarder resultaten moeten opleveren.

Maar dat die vraag zou komen, kon directeur Van Dijk op 1 oktober nog niet weten. Desondanks weigert zij aan de eerdere toezeggingen gevolg te geven. Op 6 november meldt zij: “De aanvraag is ingediend bij het ministerie. Zoals afgesproken ontvangt u de aanvraag van ons. Dat doen we zodra de Tweede Kamer is geïnformeerd. Dat is volgens ons de meest correcte volgorde.”

Red de Veluwe herinnert Van Dijk opnieuw aan de afspraken, maar zij is inmiddels teruggefloten door het bestuur van de Schiphol Groep en houdt voet bij stuk. “Dit is een nadere invulling van de volgorde die wij voor ons zien. Wij vinden het zorgvuldiger de aanvraag met anderen te delen zodra het kabinet de kamer heeft geïnformeerd over de voortgang van de aanvraag. Wanneer dat is, is niet aan ons.”

De Schiphol Groep probeert hier onder de afspraak uit te komen, temeer omdat individuele aanvragen voor vergunningen zelden door een minister worden gedeeld met de Kamer.

Nog steeds niks ontvangen
Het voorlopige einde van dit liedje is dat stichting Red de Veluwe ondanks meerdere toezeggingen door meerdere directeuren van de Schiphol Groep de vergunningaanvraag nog steeds niet heeft ontvangen.

Medio januari wordt de aanvraag gepubliceerd door het ministerie van Landbouw als onderdeel van de voorlopige beslissing die de minister neemt op de aanvraag. Tegen die voorlopige beslissing is bezwaar mogelijk. Meerdere burgergroepen hebben al aangekondigd de beslissing nauwgezet te gaan bestuderen en eventueel bezwaar aan te tekenen.

Omgangsvormen Schiphol
Dit gedocumenteerde voorbeeld van het schenden van afspraken is illustratief voor de omgang van Schiphol Groep met omwonenden. Al in 2008 werden afspraken gemaakt aan de Alders-tafel over onder meer hinderbeperking die tot op de dag van vandaag niet zijn nagekomen.

Desondanks richt de vliegvelddirectie zich op een nieuwe ronde van groei naar in eerste instantie 540.000 vliegbewegingen en op langere termijn naar zelfs 800.000 vliegbewegingen.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 47

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

Geef een reactie

Translate