Zijn nieuwe vliegtuigen schoner en zuiniger dan oudere toestellen? Milieu-expert drs Ton Tukkers rekent het na op basis van de officiële emissiegegevens van de EASA, de luchtvaartorganisatie van de EU. Spoiler: het blijkt nogal tegen te vallen.
Vorige week berekende Tukkers ook al op basis van de officiële gegevens dat nieuwere toestellen helemaal niet stiller zijn dan de wat oudere vliegtuigen.
Als basis voor de berekeningen neemt Tukkers een inventarisatie die hij vorig jaar maakte van alle binnenkomende vliegtuigen op Schiphol. Hij koos hiervoor een willekeurige drukke dag: 10 juli 2019.
Hij verdeelt alle aankomsten in 25 verschillende vliegtuigtypen en zoekt de emissiegegevens van de toestellen op via de website van EASA. Die biedt veel informatie, waaronder de emissiecertificaten van vliegtuigmotoren.
Door de aankomende vluchten te combineren met de emissiedata van vliegtuigmotoren kan hij de uitstoot per vliegtuig berekenen.
De emissiegegevens hebben betrekking op de situatie rond start en landing (LTO, of Landing and Take-off), onderverdeeld volgens de richtlijnen van VN-agentschap ICAO:
- Start met 100 procent motorvermogen gedurende 0,7 minuut
- Klim tot 3000 voet met 85 procent motorvermogen gedurende 2,2 minuten
- Aankomst met 30 procent motorvermogen gedurende 4 minuten
- Taxiën met 7 procent motorvermogen gedurende 26 minuten
In de overzichten van EASA staan de CO2– en NOx-emissies weergegeven. De steekproef uit 2019 bevat de gegevens van acht vliegtuigen per vliegtuigtype, waaronder de verondersteld zuiniger typen als de A320 Neo, de 787 Dreamliner en de 737 Max.
CO2-emissies
De grafiek van de CO2-emissies geeft het verband tussen de grootte van het vliegtuig (in ton MTOM ofwel maximum startgewicht) en de CO2-emissie in kilogram CO2 per onderdeel van de start- en landingscyclus (de LTO).
De blauwe stippen zijn afkomstig van het in 2019 uitgevoerde onderzoek en vormen de uitgangssituatie. De rode stippen hebben betrekking op de nieuwste vliegtuigtypen, te weten drie versies van de Dreamliner (de 787-8, -9 en -10), de 737 Max en de A320 Neo van Airbus.
De CO2-emissies van de Max en de Neo komen overeen met die van de qua grootte vergelijkbare overige toestellen, maar zijn zeker niet lager, zoals vaak wordt gezegd. De emissiegegevens van de 787 liggen zelfs beduidend hoger.
Stikstof
De uitstoot van stikstofoxyden (NOx) zijn in de tweede grafiek in beeld gebracht. Opvallend zijn weer de veel hogere emissies van de Dreamliners in vergelijking met de overige toestellen. Bij dit vliegtuig blijkt het bovendien een groot verschil te zijn of het is uitgerust met motoren van General Electric (circa tweederde van de toestellen) of Rolls-Royce (de rest).
De stikstofuitstoot van de Rolls-Royce motoren ligt significant hoger. Dat blijkt duidelijk uit deze grafiek, waarin de 787’s met RR-motoren met rode meetpunten worden weergegeven en de GE-motoren met geel.
De stikstofuitstoot van de 737 Max komen overeen met die van overige toestellen van vergelijkbare grootte. Alleen de Airbus A320 Neo scoort beter op dit punt.
Lange weg te gaan
De conclusie van deze berekeningen: er is nog een lange weg te gaan om tot schonere vliegtuigen te komen. Ook de nieuwste toestellen blijken in de meeste gevallen niet schoner dan voorheen. De CO2-uitstoot is nauwelijks verbeterd. Hetzelfde geldt voor de stikstofemissie met uitzondering van de Airbus.
De vaak bejubelde 787 Dreamliner – de trots van onder meer KLM – is zowel qua CO2 en NOx veel vuiler dan vergelijkbare toestellen van die grootte.
Update 12 januari 2021
Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium NLR heeft inhoudelijk gereageerd op dit artikel. We zijn in gesprek met het instituut over een vervolg op het stuk. We hopen dit nog voor het eind van deze maand te publiceren.
Ton Tukkers
CORRECTIE:
De cijfers voor de B787 zijn in dit artikel met een factor 2x te hoog. Per abuis zijn de emissiegegevens voor dit vliegtuigtype berekend met 4 motoren in plaats van met 2.
De conclusie dat de B787 extreem vervuilend zou zijn dient dan ook te worden bijgesteld. Voor het overige blijven de conclusies onveranderd.