Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Bewoners

Aalsmeer en Uithoorn stappen mogelijk uit ORS Bewoners

Persbericht

Gezamenlijk persbericht van de terecht withete bewoners van Aalsmeer en Uithoorn.

4.5
(25)

Bewoners van de gemeenten Aalsmeer en Uithoorn zijn zich bijkans doodgeschrokken van het advies dat CDA-er Pieter van Geel heeft uitgebracht over het Schiphol-overleg. Zij weigeren het advies te onderschrijven. “De instemming van ORS Bewoners is uitdrukkelijk niet namens ons gegeven.”

Deel op XDeel op Linkedin

ORS Bewoners (ORSb) is de officiële burgerdelegatie in het Schiphol-overleg, zeg maar de Alderstafel. Uithoorn en Aalsmeer zijn zo ontevreden met de instemming van ORSb dat zij zich nu in oktober van dit jaar hebben afgesplitst. “Wij verzorgen voortaan onze eigen woordvoering binnen de Omgevingsraad.”

Vogelvrij
De zwaargehinderde burgers aan de zuidoostelijke zijde van Schiphol vinden dat het advies van Van Geel hen definitief vogelvrij verklaard.

Van Geel zorgde eerder ook al in Rotterdam (Zestienhoven) en Eindhoven voor grote onenigheid onder de burgers onderling. Hij probeerde harde grenzen als aantallen vliegbewegingen in te ruilen voor zachte sjoemelberekeningen als ‘geluidsruimte’.

“De door Van Geel voorgestelde Maatschappelijke Adviesraad past in dit beeld: hij probeert groei mogelijk te maken door de stem van de meest getroffen burgers te smoren”.

Verzwakking rechtspositie
“Het huidige wettelijke adviesrecht van bewoners wordt ingeruild door een zwak adhoc participatierecht”, stellen de bewoners. “De Zuidoosthoek wordt afgeschreven als een gebied waarvoor geen perspectief meer bestaat. Het geschetste beeld van sloopzones en isolatieprojecten is onaanvaardbaar.”

Aalsmeer en Uithoorn hekelen de onzorgvuldigheid van Van Geel. “Hij omarmt het ‘groeiverdienmodel’ waarover zijn voorganger Hans Alders al concludeerde dat dit model niet werkt. Een paar decibel minder per toestel maakt de hinder niet minder.”

De vertegenwoordigers van de beide gemeenten overwegen nu om uit de bewonersorganisatie van de ORS te stappen en zelfstandig verder te gaan, gesteund door de burgerbewegingen PUSH Uithoorn en BWA.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.5 / 5. Aantal stemmen: 25

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Bianca z

    Ik leef met jullie mee. Het is toch niet te geloven dat zoveel mensenlevens kapot worden gemaakt door vliegverkeer, en zeker door passagiers-/vakantievluchten, wat dag en nacht doorgaat: vreselijk!!
    Ik walg van de berichten waarin aangegeven wordt dat ze verwachten pas in 2025 (noem maar een jaartal) de vliegbewegingen op het oude niveau te hebben.
    Met andere woorden: ze trekken zich geen ene reet (sorry) aan van alle klachten, de groeiende groep tegenstandsters, de vele actiegroepen, de rechtszaken, uitslagen van onderzoeken, etc. etc. etc.
    Dan willen ‘ze’ doodleuk naar nóg meer vluchten!! Én Lelystad ook nog open gooien!! Nóg meer ellende!! WALGELIJK!! Wat een stel egoïsten!!

  2. Ik vraag me af of overleg met deze sector ooit iets heeft opgeleverd, anders dan mooie praatjes en beloften, die niet werden waargemaakt. In mijn woonplaats Uitgeest merk ik er totaal niets van, alleen maar meer vliegtuigen, herrie en vervuiling. Mijn modelberekeningen van Lden en Lnight laten dit ook zien. Met zgn. ‘optimale vaste routes’ en een ‘super-preferente weinig hinder veroorzakende Polderbaan’ zal dit alleen nog maar erger worden.

    Let op: als men alleen mag adviseren, kan de overheid dit advies gewoon naast zich neerleggen, de facto dus eigenlijk een inspraak die niets waard is.

  3. Klaar

    Vandaag op FTM. Een doorwrocht artikel hoe ook Amsterdam lobbyde
    om Lelystad te openen.
    Het blijft een scala van ranzige acties vanuit de politiek.
    Ongelofelijk.
    Ik val elke keer van mijn stoel van verbazing van de wijze waarop de politiek de parallelle werkelijkheid verbergt. Met daarin PvdA en D66 als zogenaamde “groene voortrekkers partijen” in een hoofdrol.

    Fantastisch doorwrocht artikel van Lise Witteman.

    https://www.ftm.nl/artikelen/lobby-lelystad-airport?share=8yBBT8JLZbwWSK1KIVlJ0YDXwW/TFIwgkKR8d3f6v4Ohv30n0AJu3S/JFzFYow==

  4. Haes

    In de jaren 70 was er ook al veel geluidshinder van schiphol. Ik woonde in hoofddorp en het was bar. We werden ook toen al gesust met “de vliegtuigen worden stiller”. Dat het er ook veel meer zouden worden werd natuurlijk niet vermeld. Dat kon ik zelf echter wel bedenken en ben dus toen 50 km naar het noorden verhuisd. Dat leek wel ver genoeg. Tot pakweg 10 jaar geleden was dat ook zo. Toen werden we ingehaald door schiphol. De rust was voorbij. Dat krijg je dus met de groei van schiphol: steeds grotere gebieden waar het leven wordt verpest en verziekt.

  5. Philip

    En de politiek slaapt lekker door in hun 4 voudig, door Schiphol betaalde, geïsoleerde woning.

  6. De vree

    Nou dat wekt vertrouwen voor omwonenden MAA!
    Ik zie de bui al hangen.
    Ons wijs maken dat nieuwe toestellen stiller zijn en dan doorgroeien.
    Ook anticiperen op innovatie is in feite de burger in de maling nemen.

  7. Eddy de leeuw

    Dit klopt niet!: ORS Bewoners (ORSb) is vooralsnog de officiële burgerdelegatie in het Schiphol-overleg, zeg maar de Alderstafel. Uithoorn en Aalsmeer zijn zo ontevreden met de instemming van ORSb dat zij zich nu willen afsplitsen. “Wij verzorgen voortaan onze eigen woordvoering.”
    Er zijn sinds oktober twee bewonersdelegaties.
    Die van de Aalsmeerbaan (KCCA) en de @ORSbewoners is van de overige banen. We zijn zelfstandig geworden, omdat we als ons Aalsmeerbaan Cluster niet gehoord vonden. We zijn dus zelfstandig binnen de ORS en doen onze eigen woordvoering. Alvast dank voor het aanpassen. We hebben in overweging om de ORS te verlaten, maar dat besluit is nog niet genomen in de KCCA

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate