In een advies aan de Gemeente Amstelveen over vlieghinder in de wijk Kronenburg, stelt de GGD Amsterdam dat er in dit gebied geen sprake is van nachtvluchten. Dat is niet correct: het onafhankelijke bureau Geluidconsult meet er zo’n 2400 per jaar, ofwel gemiddeld meer dan zes vluchten per nacht.
Info van Schiphol vermeldt zelfs meer dan 3.500 nachtvluchten over dit gebied (zie update onderaan dit artikel).
Het advies van de GGD is nu terechtgekomen in het bestemmingsplan, waarmee de Gemeente Amstelveen de bouw van duizenden extra studentenwoningen in de wijk Kronenburg mogelijk wil maken. De foute aanname leidt zo mogelijk tot politieke beslissingen op basis van onjuiste informatie.
Niet duidelijk is op welke informatie de GGD zich baseert met de aanname van de ontbrekende nachtvluchten en of zij het uitgebrachte advies zou moeten aanpassen nu blijkt dat er wel degelijk sprake is van (veel) nachtvluchten. SchipholWatch heeft de Gemeentelijke Gezondheidsdienst om opheldering gevraagd.
Hinder is gevaar voor de gezondheid
Overigens geeft de GGD in zijn advies aan dat ‘hinder’ sowieso een daadwerkelijk gezondheidseffect is. “Hinder is even objectief als een verhoogde bloeddruk of een hartinfarct”, stelt de dienst. “Wel zijn er gradaties. Meestal wordt onderscheid gemaakt tussen ‘hinder’ en ‘ernstige hinder’, maar het is een continu verloop.”
“Ernstige geluidhinder kan mensen obsessief bezighouden. Het geluidniveau is een belangrijke factor in de mate van hinder. Daarnaast zijn er tientallen andere factoren die bepalen hoeveel hinder geluid veroorzaakt. Een belangrijke factor is ook geluidgevoeligheid, optredend bij 10 tot 15 procent van de bevolking.”
Direct hogere hartslag en bloeddruk
“Hinder en de meer fysiologische gezondheidseffecten hangen samen. Cardiovasculaire effecten kunnen alleen optreden als mensen hinder ondervinden of in hun slaap worden gestoord. Iemand die geen hinder ondervindt of niet in de slaap wordt gestoord, kan ook geen hogere bloeddruk krijgen, een ischemische hartziekte ontwikkelen en geen hartinfarct krijgen.”
“Maar iemand die wel hinder ondervindt, krijgt direct een hogere hartslag en bloeddruk. Dat is een uiting van de hinder. Langdurige ernstige hinder en irritatie kunnen leiden tot een langdurig hogere bloeddruk. Als dat maar lang genoeg duurt, kunnen mensen hartzieken krijgen. Die kunnen op latere leeftijd uitmonden in een hartinfarct.”
Update 11 november 17:20 uur
Volgens eigen informatie van Schiphol, gepubliceerd op de site van BAS is het aantal landingen op de Buitenveldertbaan niet 2.400, maar zelfs meer dan 3.500. Het onderstaande plaatje geeft het aantal landingen weer in één jaar van vliegtuigen die over Uilenstede/Kronenburg heen vliegen en vervolgens landen op de verschillende banen van Schiphol.
Cici
In dit gebied is veel en vaak sprake van milieu overlast en ernstige geluidhinder en zo gauw er maar sprake is van een beetje of behoorlijke westenwind of regenbuien.. Wordt de baan keer op keer op keer ook snachts ingezet met oorverdovend gierend lawaai midden in de nacht. Fijn….” Fijn maar niet heus’ als je daar woont ofwel als nietsvermoedende student een ” fijne” gehorige studenten woning krijgt of hebt.