Pannen van het dak gevlogen in Limburg

Op zondag 11 oktober jongstleden heeft een te laag overkomend vliegtuig de pannen van het dak geblazen bij één van de bewoners in het centrum van Beek, bij Maastricht Airport.

Sterk verouderde 747s vliegen de pannen van het dak in het Zuidlimburgse Beek (foto: Alliantie Tegen Uitbreiding MAA).

Dit blijkt uit de jongste nieuwsbrief van de Alliantie Tegen Uitbreiding MAA.

Om vijf over half zes ’s ochtends vliegt de Saudia vlucht 941 zoals vrijwel elke zondagochtend van Djedda naar Maastricht. Normaal komt het toestel rond half elf aan, op 11 oktober was het toestel een uur eerder in Zuid-Limburg.

Om half tien veroorzaakte het toestel volgens de bewoners een sterke vortex (luchtwervelingen achter een vliegtuig) en vliegen de pannen van het dak in de straat ‘Achter de Beek’ in het centrum van Beek.

Kerkgangers belaagd
“Het is een godswonder dat niemand is geraakt”, aldus een bewoner. “Normaal gesproken lopen rond die tijd de mensen langs het pand om naar de kerk te gaan voor de mis van 10 uur.”

Het pand in kwestie is geen verwaarloosde schuur, integendeel. “Het pand heeft een dak in uitstekende staat waarvan de pannen zelfs zijn vastgelegd.” Ook bij vijf andere panden in de omgeving zijn in de afgelopen jaren pannen van het dak gevlogen, aldus een bewoner.

In alle gevallen is de veroorzaker van deze ‘overlast’ een 747-400 vrachtvliegtuig. Dit sterk verouderde toestel wordt al sinds 1989 geleverd. In totaal werden er bijna 700 verkocht door Boeing.

Vliegtuig laag over huizen bij vliegveld Beek

In de buurt van vliegveld Beek is het nóg erger qua herrie dan in de regio Schiphol.

Zó beangstigend is de situatie rond vliegveld Beek met woonkernen tot slechts 150 meter afstand van de landingsbaan (video: Alliantie Tegen Uitbreiding MAA).

Provincie neemt geen verantwoordelijkheid
Omwonenden dringen al jarenlang aan op het verbieden van deze stokoude toestellen op Beek. “Maar omdat de provincie zowel eigenaar als exploitant is van het vliegveld, weigert zij haar verantwoordelijkheid te nemen.”

“Maastricht Airport is volstrekt ongeschikt voor dit zware vrachtverkeer. De dichtstbijzijnde woonkern ligt op slechts 150 meter afstand van de landingsbaan. Nergens is die afstand zo klein als het door maar liefst twintig woonkernen ingesloten MAA.”

Absurde insinuaties
Limburgers zijn helemaal klaar met de enorme overlast van de vliegtuigen. Het aantal klachten bij het daartoe aangestelde loket KICL is tussen 2016 en 2019 met een factor twintig gegroeid, zo weten de bewoners.

“Men weet geen raad meer met de klachten. Gesuggereerd werd onlangs dat bewoners betaald zouden krijgen om te klagen. Een absurde gedachte.”

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren? Als u antwoord wilt, laat dan ook uw e-mail adres achter.

3 antwoorden op “Pannen van het dak gevlogen in Limburg”

  1. Meneer Grove,

    Ik vind dit een ongelooflijke reactie van iemand die er verstand van zou moeten hebben. Ik woon op 20 meter van de betrokken woning. Ik zag vlucht SVA941 over komen en even later lagen de pannen op de straat. De bewoners waren toen echt niet van binnenuit tegen het dakbeschot aan het trappen. Daarbij geeft het vliegveld toe dat dit in bepaalde omstandigheden ( oa. windstil weer) kan voorkomen en het is, zoals gezegd, al vaker gebeurd.
    Niet te geloven dat u de oorzaak hiervan in twijfel trekt.

  2. Wanneer de pannen vastgelegd waren, dan kan dit niet gebeuren. Wanneer ze normaal gelegd zijn kan je met een flinke trap tegen het dakbeschot vanuit de zolder zoiets veroorzaken. Wanneer het werkelijk door het vliegtuig veroorzaakt zou zijn dan moet de schade in de buurt liggen van de nok, daar is de luchtsnelheid het hoogst en zou mogelijk wat onderdruk zijn ontstaan.
    Helaas, ik geloof niet dat dit door het vliegtuig werd veroorzaakt. Daarbij, oud vliegtuig of nieuw maakt al helemaal niets uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *