Vliegen vergroot sociale ongelijkheid

Slechts een klein deel van de wereldbevolking heeft toegang tot vliegreizen. De negatieve effecten van het vliegverkeer komen echter op ieders bordje terecht.

Afbeelding van Lars_Nissen via Pixabay

Voor ons westerlingen lijkt het of vliegen de gewoonste zaak van de wereld is. Onze kranten staan vol met advertenties voor goedkope vluchtjes, vaak gaat het tijdens een etentje met vrienden over de laatste vliegreis en een weekendje weg naar een verre bestemming was tot voor kort überhip. Zelfs als we zelf nooit vliegen, doet de maatschappij ons geloven dat de meeste mensen dat wél doen.

De realiteit is echter dat de overgrote meerderheid van de mensen nog nooit één stap heeft gezet in een vliegtuig. Zelfs in een land als Groot-Brittannië, waar meer wordt gevlogen dan in welk ander land, vliegt slechts één op de twee mensen in een willekeurig jaar.

Deze feiten geven een eerste indruk van de sociale ongelijkheid binnen de luchtvaartindustrie. De voordelen van vliegen komen terecht bij een kleine minderheid, terwijl de schadelijke effecten door ons allemaal worden gedeeld.

Fiscale ongelijkheid
Laten we eens verder kijken, bij voorbeeld naar de fiscale aspecten van het vliegen. Via een internationale overeenkomst wordt er totaal geen belasting geheven op vliegtuigkerosine.

Ooit bedoeld als methode om een prille industrie van de grond te trekken is nu verworden tot de belangrijkste reden waarom tickets tegen afbraakprijzen worden aangeboden en milieu- en klimaatvriendelijker vervoersvormen zoals treinen geen schijn van kans maken.

Het vrijkaartje van de luchtvaartindustrie om geen brandstofbelasting te hoeven betalen kost de Nederlandse samenleving ieder jaar tot 3 miljard euro. In Groot-Brittannië is dat zelfs 7 miljard pond ofwel 7,5 miljard euro per jaar. Dat is genoeg om daar alle treinkaartjes tweederde goedkoper te maken.

De overheid is afhankelijk van belastingen om te voorzien in de noden van de samenleving, zoals gezondheidszorg en woningen. Als die staatsinkomsten niet worden opgebracht door bedrijven, komen ze van de gewone man of vrouw – de belastingbetaler.

Niet-vliegers betalen mee aan tickets veelvliegers
Dit betekent dat mensen die ervoor kiezen niet te vliegen, of niet in staat zijn te vliegen om welke reden dan ook, worden gedwongen mee te betalen aan de vluchten van een kleine minderheid. De mensen die geen gebruikmaken van luxe vliegreisjes betalen voor anderen die wél vliegen.

Ook bestaat er nog zoiets als klimaatverandering. Het is een grof schandaal dat mensen die het meest te lijden hebben onder klimaatverandering veelal het minst verantwoordelijk zijn voor de veranderingen. Hier in het westen ervaren we al de vroege effecten van de opwarming van de aarde: warmere winters, onvoorspelbare weersomstandigheden, verhoogde kans op bosbranden en drogere landbouwgronden.

Desastreuze gevolgen zuidelijk halfrond
Echter, de mensen op het zuidelijk halfrond ervaren de veranderingen al jarenlang. Het zijn zij, niet wij, die hun huizen moeten ontvluchten en hun kinderen zien lijden of zelfs omkomen van de honger. Dat gebeurt allemaal nu, op dit moment. En het wordt grotendeels veroorzaakt door de hoge uitstoot en consumptie van de Westerse wereld.

Parallellen zijn er ook met de huidige corona-pandemie. Hoe het Covid19-virus ontstond en uitbrak is nog onduidelijk, maar de snelle verspreiding over de hele aardbol is te wijten aan maar één industrie: de luchtvaart. En terwijl het virus zich verder verspreid, worden steeds meer mensen geconfronteerd met een lockdown.

We worden dus allemaal ernstig beperkt in onze vrijheid door een activiteit van een kleine minderheid van de wereldbevolking. Lang niet iedereen vliegt, maar we betalen wel allemaal de prijs.

Voor de planeet en voor elkaar
Meer dan ooit moeten we nadenken over onze gewoonte om te vliegen. Vanwege de uitstoot. En om de verspreiding van het virus te beteugelen. We moeten ons beseffen hoe bevoorrecht we zijn om überhaupt te kunnen vliegen. Echter, met grote privileges komen grote verantwoordelijkheden. Nu is het moment gekomen om die verantwoordelijkheid te nemen. Voor de planeet en voor elkaar.

Dit artikel is een vertaling van het originele Engelstalige artikel door Flight Free UK. Deze organisatie strijdt voor een drastische vermindering van het vliegverkeer.

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *