Air France-KLM lost oude schuld af met staatssteun

Air France-KLM maakt vandaag bekend een eeuwigdurende lening af te lossen ter hoogte van 400 miljoen euro met een rente van 6,25 procent. Het geld daarvoor komt uit de door de Franse en Nederlandse staat gegarandeerde nieuwe leningen in het kader van de corona-ondersteuning.

Foto: Jp Valery via Unsplash

Eind juni werd bekend dat de Nederlandse staat zich garant stelt voor 90 procent van deze leningen van in totaal 2,4 miljard euro. Banken boden het bedrijf dankzij die garantie een uiterst gunstige rente van 1,35 procent.

Voor het vliegbedrijf betekent de vervanging van de oude lening met de nieuwe lening een verlaging van de jaarlijkse rentelasten met bijna 20 miljoen euro per jaar.

Niet meer beschikbaar om banen te redden
Het geld met staatsgarantie kan op deze manier echter niet meer worden ingezet om het bedrijf in de lucht te houden en om zoveel mogelijk banen te redden.

De aflossing vindt plaats op 1 oktober.

AF-KLM meldde vandaag ook op korte termijn zijn aandelenkapitaal te willen versterken. Dat betekent hoogstwaarschijnlijk de uitgifte van een grote hoeveelheid nieuwe aandelen waarvoor dan kopers moeten worden gevonden.

Miljarden aan vers kapitaal nodig
De balans van het onder de schulden bedolven bedrijf heeft behoefte aan naar schatting ten minste 10 miljard euro tot mogelijk zelfs 20 miljard euro aan vers kapitaal. Vrijwel geen van de reguliere aandeelhouders (onder meer Delta en China Eastern) lijkt trek te hebben om zoveel geld te steken in een bedrijf met een totale marktwaarde van krap anderhalf miljard euro.

Wel hebben de Franse en de Nederlandse overheid eerder aangegeven het bedrijf ‘ten koste van alles’ te willen redden. Als andere aandeelhouders afhaken betekent dit opnieuw een miljardeninjectie van de twee staten in het fossiele vliegbedrijf.

Achtergestelde lening
Nederland en Frankrijk kunnen als alternatief AF-KLM een achtergestelde lening van meerdere miljarden verstrekken. Zo’n lening mag op de balans worden gezet als eigen vermogen.

Nadeel van een dergelijke constructie is dat bij een faillissement de verstrekkers van zo’n lening – de belastingbetalers – helemaal achteraan in de rij van schuldeisers staan en er grote kans bestaat dat het geld nooit meer terugkomt.

Illustratie: Google

Op de beurs daalde het aandeel AF-KLM na het bekendworden van dit nieuws opnieuw met bijna 2,5 procent naar 3,68 euro (koers 12:00 uur).

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren? Als u antwoord wilt, laat dan ook uw e-mail adres achter.

3 antwoorden op “Air France-KLM lost oude schuld af met staatssteun”

  1. “Wel hebben de Franse en de Nederlandse overheid eerder aangegeven het bedrijf ‘ten koste van alles’ te willen redden”.

    Politieke keuzes dus.
    VVD voorop als vanouds.
    PVV en FvD zijn ook vliegtuig en schipholfans.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *