Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Financieel

RTHA blokkeert bouw zorgcentrum, samenleving draait op voor de schade

plattegrond

Het perceel in Lansingerland ligt op 3 kilometer afstand van het einde van de startbaan van RTHA (illustratie: Google Maps)

4.8
(111)

De ongebreidelde groei van vliegveld Zestienhoven (officieel RTHA) heeft rond 2010 de bouw van een groot zorgcentrum in de gemeente Lansingerland geblokkeerd. Na jaren van procederen draait de samenleving op voor de financiële schade.

Deel op XDeel op Linkedin

In 2008 kocht zorgorganisatie Parnassia Groep een stuk grond aan de Bergweg-Zuid in Bergschenhoek. Twee jaar later werd op basis van de Luchtvaartwet dit gebied opgenomen binnen de geluidscontouren van Rotterdam Airport. Daarmee kwam er een verbod op de bouw van het zorgcentrum.

Het aangekochte stuk grond werd op slag vrijwel waardeloos voor Parnassia. De organisatie claimde deze schade en inkomstenderving – het geplande centrum zou immers nooit meer geld kunnen opleveren – bij de gemeente Lansingerland. Die had op basis van de luchtvaartwetgeving moeten besluiten tot de niet-bouwen-zone.

Maar de gemeente had natuurlijk weinig zin om voor de schade op te draaien die in feite wordt veroorzaakt door Rotterdam Airport. Het college van burgemeester en wethouders liet een gespecialiseerd kantoor de schade in kaart brengen. De waarde van de grond zou zijn gedaald van 2,1 miljoen euro naar slechts 240.000 euro, zo bleek na onderzoek – een schadepost van 1,9 miljoen euro.

Schade loopt op
Desondanks weigerde Lansingerland ook maar één euro over te maken naar de zorggroep. Bij de aankoop was volgens de gemeente immers voorzienbaar dat er op het stuk grond nooit gebouwd zou mogen worden.

Parnassia stapte vervolgens naar de rechter en die oordeelde op 21 maart 2018 in een tussenvonnis dat de schade juist niet te voorzien was geweest. Ook moest de taxatie van de schade worden overgedaan. Dat leidde tot een zelfs hogere schadepost van bijna 2,5 miljoen euro.

Na een uitgebreid juridisch steekspel moet de Raad van State eraan te pas komen om uitsluitsel te geven. Die veroordeelt in juni 2019 de gemeente tot het betalen van de 2,5 miljoen euro schade, vermeerderd met rente sinds 2013.

Forse aderlating
Het is een forse aderlating voor de middelgrote gemeente met krap 65.000 inwoners en in 2019 een totale begroting van 152 miljoen euro, waarvan 86 miljoen uit lokale heffingen. De 2,5 miljoen euro is ongeveer de helft van wat de gemeente dat jaar uitgeeft aan openbare orde en veiligheid en bijna twee keer zoveel als aan cultuur.

De gemeente laat het er niet bij zitten en stapt naar het ministerie van Infrastructuur om de schade te verhalen. Het is immers dat ministerie dat verantwoordelijk is voor de luchtvaartwetgeving die heeft geleid tot het bouwverbod voor het zorgcentrum.

Maar ook daar hebben de ambtenaren weinig zin om voor de schade op te draaien. Na opnieuw jarenlang juridisch gesteggel wijst de minister in augustus 2020 de claim van Lansingerland af.

Vervolgens vraagt de gemeente opnieuw de Raad van State om de zaak te beslechten. Die oordeelt eind vorig jaar dat de minister opnieuw tot een besluit moet komen en daarbij een zuiverder afweging moet maken.

Uiteindelijk leiden alle procedures tot een verhoging van 8,1 miljoen euro van een budget bij het ministerie waaruit ook deze schade zal worden betaald. “Dat is een vergoeding vanuit I&W aan de gemeente Lansingerland voor de door de gemeente betaalde planschad aan Parnassia naar aanleiding van een uitspraak van de Raad van State”, aldus een begrotingsdocument van het ministerie.

De moraal
De moraal van dit verhaal? Opnieuw worden kosten, veroorzaakt door de vliegindustrie, afgewenteld op de belastingbetaler. Het vliegveld en grootgebruiker Transavia blijven volledig buiten schot en miljoenen aan publieke middelen worden via een omweg aan de sector toegeschoven. Buiten alle lijstjes om van fossiele subsidies richting de luchtvaartindustrie.

En ondertussen is de bouw van een broodnodig zorgcentrum – een werkelijk publiek belang – geblokkeerd vanwege onhoudbare vliegherrie.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 111

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. ad

    Opnieuw worden kosten, veroorzaakt door de vliegindustrie, afgewenteld op de belastingbetaler. Ook de Nadeelcompensatie overschrijding geluidswaarden werd niet door de vliegindustrie betaald maar door de belastingbetaler. Maar die belastingbetaler is via de staat als Grootaandeelhouder Luchtvaart mede eigenaar. Dus maakt het iets uit of de luchtvaart betaalt of de staat/ belastingbetaler?
    Laat de staat eens beginnen met het verkopen van hun aandelen luchtvaart en de handen compleet aftrekken die megavervuilende zieke vlieghobby’s.

    13
    • JAN Rooijakkers

      Beste Ad, volges mij maakt het wel degelijk wat uit. Als de kosten voor de Luchthaven zijn dan worden die doorberekend aan de vliegmaatschappijen via het havengeld. De maatschappijen resp. de passagiers betalen dan, Heel wat anders dan de gemeente of “de belastingbetaler”.

      3
  2. Haes

    @thomas: de term maffia industrie valt en terecht. Maar niet vergeten dat het eerst en vooral de rijksoverheid is die dit wangedrag mogelijk maakt en toelaat! Deze “maffiosi” verschuilen zich daar ook graag achter wanneer ze worden aangesproken op hun immorele gedrag. Mentaliteit op het niveau van “pakken wat je pakken kan, zolang je maar niet gepakt wordt”. Moraliteit bestaat niet. Volkomen asociaal.
    Een overheid is in zo’n klimaat ter bescherming van de zwakkere onmisbaar. Maar die overheid faalt opzichtig.

    14
  3. Em

    Een paar maanden geleden is er een vergunning afgegeven voor de bouw van een zonnepark. Er is pas bij aanvang van de bouw bezwaar aangetekend door het vliegveld…. Het zou kunnen weerspiegelen en de piloot kunnen verblinden, aldus het vliegveld. Dan vraag ik me af waarom dat niet opgaat voor de panelen die ze op het eigen terrein direct naast de baan hebben aangebracht!!!
    Conclusie: bouw is gestopt en vergunning ingetrokken.

    20
  4. HansB

    Ik hoop dat dit breed uitgemeten gaat worden in de landelijke media!

    18
    • thomas

      dat hoop ik van harte.. dat zou de 2e keer zijn in korte tijd dat Lansingerland in het landelijke nieuws komt met als oorzaak 16-hoven. En met het niet meer mogen bouwen wordt indirect ook toegegeven dat de situatie rondom het vliegveld aanzienlijk is verslechterd. Dus dat alle bewoners die in deze route wonen, eveneens aanspraak zouden moeten kunnen maken op planschade. En ook hier weer ipv de vervuiler betaald.. uiteindelijk betalen de slachtoffers van deze mafiaindustrie weer de prijs.

      21

Geef een reactie

Translate