Kunt u drie politici noemen die verantwoordelijk zijn geweest voor het luchtvaartdossier en die een blijvende positieve herinnering hebben achtergelaten?
Dit zal u waarschijnlijk niet lukken, omdat dit dossier zich slecht leent om überhaupt een positieve indruk achter te laten.
Dat komt doordat het luchtvaartdossier al decennialang een politiek ‘hoofdpijndossier’ is met grote conflicterende belangen.
Een kritische en transparante politicus wordt niet gewaardeerd. Maar is het werkelijk zo dat uw kop eraf gaat als u een ander geluid laat horen?
Voorkeursbehandeling
Denkt u werkelijk dat u respect krijgt van de kiezer en de ondernemer door de KLM weer een voorkeursbehandeling te geven?
Ik doe een beroep op uw moed. Toon daadkracht door de KLM zelf haar boontjes te laten doppen en laat u niet, zoals al uw voorgangers, vangen in de ijzeren wurggreep van de luchtvaartlobby.
Laat u niet verleiden tot simplistische kreten als: het belang van de KLM voor hoofdkantoren, als banenmotor, als icoon van nationale trots.
Laat een uniek stemgeluid horen en onderscheidt u daarmee van de massa en uw voorgangers. De coronacrisis heeft laten zien dat politieke daadkracht en leiderschap wordt gewaardeerd in Nederland.
Hartelijke groet,
Deze weken publiceert SchipholWatch een aantal open brieven van onze nieuwe columnist Ava. De brieven spreken verschillende groepen aan in onze samenleving die te maken hebben met de luchtvaartsector: burgers, KLM-ers, politici, et cetera. Alvast meer lezen?
ben wellerdieck
Via Schiphol wordt belastingeld doorgesluisd naar particuliere ondernemingen. Schiphol kan niet bestaan zonder allerlei verkapte overheidssubsidies, maar een aantal bedrijven weten daar schatrijk van te worden, met name de zgn. leasebedrijven die de toestellen leveren. (Lees: https://www.ftm.nl/artikelen/vliegtuiglease-ierland)