U heeft ongetwijfeld geen aandelen in KLM vanwege de fantastische cijfers en het wenkende toekomstperspectief.
Normaliter doet een investeerder goed onderzoek voordat hij of zij gaat investeren. In het geval van KLM zal de investeerder al snel tot de conclusie komen dat ingezet wordt op verouderde verdienmodellen, KLM tekortschiet in haar personeelsbeleid en afhankelijk is van continue overheidsinjecties en subsidies.
Kortom, er is géén sprake van een commerciële onderneming. De enige reden dat u als investeerder aandelen aanhoudt, kan niet anders zijn dan dat u ervan uit gaat dat de overheid, als medeaandeelhouder, opnieuw een extra kapitaalinjectie organiseert.
Geen kant op
U heeft groot gelijk, de overheid kan immers toch geen kant op. Wie laat immers zijn nationale blauwe trots failliet gaan?
De oproep aan de overheid, als aandeelhouder, is echter om kritisch na te denken over de toekomst van KLM.
Want met uw huidige inzet en koers gaat dit de kostbaarste grap van de eeuw worden. Een grap waarvoor u de gewone Nederlander en de Nederlandse economie laat opdraaien.
Ik volg het dossier met belangstelling en zal u waar mogelijk met raad en daad terzijde staan.
Hartelijke groet,
Deze weken publiceert SchipholWatch een aantal open brieven van onze nieuwe columnist Ava. De brieven spreken verschillende groepen aan in onze samenleving die te maken hebben met de luchtvaartsector: burgers, KLM-ers, politici, et cetera. Alvast meer lezen?
Chris
Wat kan ik hier nog op zeggen?
Schande aan alle kanten. Huichelachtig politiek handjeklap. Image is belangrijker dan welzijn. Corendon, Tui, Ryan Air, ze kunnen niet wachten met hun all inclusive low budget reisjes. Ik hoorde vannacht wederom de bekende motorgeluiden, schaamteloos. Vrrrroem, daar gáát ie weer….
Mike
Men heeft alleen oog voor het grote geld. Dat valt op.
Waarom leent een bank (en politiek) liever enkele miljoenen aan een projectontwikkelaar met een hoog risico, dan enkel duizenden euro’s aan een kleine ondernemer waar zekerheid dat dit terug betaald wordt.
Dit kleine cijfers vallen te weinig op in de overzichten en hoewel dit bij elkaar geteld juist meer is, kijkt men toch alleen naar dat hoge bedrag van die ene projectontwikkelaar.
Bij de politiek is dat niet anders.
Die paar duizend banen bij KLM of die tig-duizend (versplinterd) bij het MKB.
Die miljarden omzet (niet winst) bij KLM of die honderdjes winst per MKB’er (die de winst wel investeerd in het bedrijf). Of eingelijk MOET investeren omdat de zaak anders dicht gaat als ze geen terugslagklepje op de waterleiding monteren of juist filtertje in de ventilator plaatsen (echt waar allemaal) en zij kunnen de boel niet afkopen met vage certificaten.
Vele bedrijven, die zich alleen op het groot richten, heb ik kapot zien gaan in mindere tijden. Geen buffers (winsten), alleen maar status en aanzien door het grote geld.
Gaan ze kapot, dan trekken ze een hoop andere bedrijfjes mee of die redden het net. Andersom nooit.
Nu ook weer.
Een groot risico nemen en als het mis gaat, de burger, de klant het MKB betaald de rekening.
Diezelfde MKB die duidelijk aan moet geven hoe de financien er voor de Corona voor stonden om 4000 te ontvangen. Diezelfde MKB daar waar het mogelijk is men laat zien dat je met ondernemen een Corona crisis door kan komen door je aan te passen om zo ontslag van je werknemers te voorkomen, alleen maar omdat je om ze geeft.
Dit in tegenstelling tot grote internationele- belastingontduikende- milieuvervuilende- schijtaananderenhebbende bedrijven. Met een bestuur en investeerders die de boedel verkopen om de winsten zogenaamd op te krikken en die alleen maar aan bonus denken en hoe ze de burger verder uit kunnen persen via de marionetten in de politiek.
Lang leve alle MKB in de buurt (slager, bakker, buurtsuper). Ze zijn misschien met de prijzen duurder dan beursgenoteerde supermarkten e.d., maar met de kosten aan de achterzijde zijn deze veel goedkoper. Want uiteindelijk krijg je de rekening via de belastingen.
Laat die grote bedrijven zo veel mogelijk links liggen en ga voor de buurtwinkels en ga met je auto, motor of fiets op vakantie. Ga het avontuur aan !
ir. B. van Marlen
Heeft u ook zo ‘genoten’ van de persconferentie vanochtend? Het spel van klinkklare en schaamteloze leugens en bedrog gaat blijkbaar gewoon door. Let op de nieuwe slinksheid van dit kabinet met de hoofdrolspelers Wopke en Cora!
“Door de reisbeperkingen in verband met de virusuitbraak staat nu nog het merendeel van de vliegtuigen aan de grond. “Een onwerkelijk beeld”, vindt Van Nieuwenhuizen.” Ik geniet nog dagelijks van dit zeer werkelijke beeld, na twintig jaar geluidsterreur, maar de herrie wordt alweer erger en men gaat door als voorheen.
Een totaalpakket van 3,4 miljard staatssteun, is €200 per inwoner. Links of rechtsom, we gaan hier toch aan meebetalen, zeker op termijn als de opwarming harder moet worden tegengegaan, alle nu geldende andere steunpakketten even niet meegerekend, die ook op onze rekening komen. Ook wordt volledig voorbijgegaan aan het feit dat de luchtvaart de pandemie heeft veroorzaakt en eigenlijk aansprakelijk zou moeten worden gesteld voor alle schade! Voor de gezondheidswerkers is een applaus en een fooi van €1000 voldoende. De steun van banken in Nederland aan consumenten en bedrijven tijdens de coronacrisis bedraagt inmiddels 17 miljard euro, volgens nu.nl. Dit is wel €1000 per inwoner! Hoe bont kun je het maken?
“De netwerkfunctie van Schiphol is erg belangrijk voor de economie en werkgelegenheid en voor het vestigingsklimaat.” Dit is al aangetoond overdreven te zijn, met 38600 vtb’s is de economie gedekt. Niet meegerekend zijn alle externe en toekomstige klimaatkosten en de kosten voor gezondheidsschade van Nederlanders, maar dat zegt men er niet bij!
“Omvallen van de maatschappij zou een bedreiging vormen voor onze open en op export gerichte economie”, aldus minister Hoekstra. Wat bovenal een bedreiging is voor ons allen is verdere groei!!
“De luchtvaartmaatschappij heeft zich gebonden aan een afname van de CO2-uitstoot van 50 procent per ‘passagier kilometer’ in 2030 ten opzichte van 2005.” De uitstoot gaat dus gewoon doorgroeien, omdat men meer en grotere toestellen gaat inzetten. Ziet u het verschil? Het maakt namelijk voor het klimaat niet uit hoeveel passagiers in een vliegtuig zitten, wel wat dit toestel de lucht inblaast. Dit kan best per passagier-km wat minder zijn maar zal absoluut toch meer zijn!
Wat niet genoemd werd is ook het sterkere effect van emissies op grotere hoogte. Hiervoor geldt: “… action is also needed on non-CO₂ warming effects from aviation, which probably account for double the climate impact of the CO2 alone, emitted at altitude.”
Zie: https://www.airportwatch.org.uk/2020/06/committee-on-climate-change-progress-report-to-government-aviation-mentions/?fbclid=IwAR3mZLWnOj_PFVxHir9V972P0–lGEBSYIHPkCUy98eZIhDuoV_y6S-JGhM
Wat nodig is is zgn. ‘demand management’, het aanpassen van de vraag naar een draagbare waarde.
Wel wil men wat meer inzetten op het gebruik van de trein. Jammer dat het reizen ermee te lijden heeft van de oncomfortabele mondkapjesplicht, waar we voorlopig nog niet vanaf zijn! Lekker toch met 30 graden buitentemperatuur!
Alle andere sectoren moeten hun emissie reduceren, de luchtvaart mag doorgaan en verschuilt zich achter argumenten als ‘we zijn in Nederland koploper in duurzaamheid’, enz. Dit is een volkomen verkeerde keuze, we zien nu al een enorme stijging in temperatuur in Siberië, waardoor veel methaan (een nog sterker broeikasgas) uit het permafrost in de atmosfeer gaat vrijkomen, zie ook:
https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/jun/25/arctic-heatwave-38c-siberia-science
Naar 25000 nachtvluchten? Nog steeds veel te veel. Het worden ook steeds grotere en dus lawaaiigere toestellen. Maar wel eerst naar de allang beloofde 29000, een sigaar uit eigen doos dus! Met voorwaarde dat Lelystad opengaat worden omwonenden ook weer tegen elkaar uitgespeeld. Voor een te geringe verbetering van onze nachtrust moet de rust rond Lelystad eraan geloven. Op andere ‘hinderbeperking’ werd niet ingegaan. Geen woord over de nieuwe omstreden (zgn. ‘optimale’) vaste routes, die de hinder gaan verplaatsen en verergeren voor velen, geen woord over het janken op 2000 voet (609 m) bij landend verkeer over een gebied zo groot als kwart Nederland, of over laag en zwaar dreunend uitvliegen met NADP2. Geen woord ook over de veel te lage ticketprijzen. Geen enkele toezegging tot geluidsisolatie van huizen van de ca. 200000 ernstig gehinderden om nog maar niet te spreken van dee ruim 2.5 miljoen mensen die binnen de 48 dB(A) Lden contour leven, nog boven de voor de gezondheid veilige norm van 45 dB(A). Schandalig!
6000 personen eruit, dat was te voorzien, dit worden de zzp-ers, de zgn. ‘flexibele schil’, maar gelukkig en terecht moeten de topsalarissen ook (tijdig) inleveren. Heel vervelend voor die mensen, maar vergeet niet dat de ongebreidelde groei van de laatste jaren al teveel was, foute werkgelegenheid, die er niet had mogen zijn!