Burgerinitiatief rondetafel luchtvaart

Recentelijk namen Tweede Kamer-leden Jan Paternotte (D66) en Suzanne Kröger (GroenLinks) het initiatief een rondetafel te organiseren over de visie van burgers op de toekomstige ontwikkeling van de luchtvaart in ons land. Onder meer VVD, PVV en CDA stemden dit voorstel weg. Burgers nemen nu zelf het heft in handen.

Foto: Arie Wubben via Unsplash

De drie partijen staan bekend om hun neiging de luchtvaart geen strobreed in de weg te leggen. Onder meer kamerleden Remco Dijkstra (VVD), Mustafa Amhaouch (CDA) en Dion Graus (PVV) laten geen mogelijkheid onbenut om nóg meer overlast en vervuiling te bepleiten.

De rondetafel zou een mogelijkheid geven aan burgers om hun problemen met de groei van de luchtvaart toe te lichten. Het initiatief is een reactie op de recentelijk gepubliceerde luchtvaartnota van minister Cora van Nieuwenhuizen, die de sector geen strobreed in de weg legt en onder meer pleit voor een verdere groei naar 800.000 vliegbewegingen op Schiphol. Nu ligt die grens op 500.000 bewegingen en zijn grote delen van de regio rond het vliegveld al nagenoeg onleefbaar geworden.

Luchtvaartnota geschreven door sector
Wie de moeite heeft genomen de luchtvaartnota van Van Nieuwenhuizen door te snuffelen, ziet direct dat deze niet is geschreven door een regering die opkomt voor de burger. De hele nota is recht in lijn met de ambities van de sector: nog meer groei, nog meer vervuiling, nog meer klimaatschade, nog meer problemen met de volksgezondheid.

De nota werd gepresenteerd door de VVD-minister van luchtvaart op een moment dat Nederland wel andere problemen aan het hoofd heeft dan vliegtuigen. Midden in de corona-crisis komt de minister met een vod dat één-op-één voortborduurt op de belangen van de inmiddels noodlijdende luchtvaartsector.

Goedwillende kamerleden willen graag horen wat de directe belanghebbenden vinden van de nota, maar dit wordt nu afgeblokt door de conservatieve partijen in ons parlement.

Dan maar buiten de Tweede Kamer
Dat wil helemaal niet zeggen dat de burgers in de omgeving van vliegvelden niet gehoord willen worden. Daarom is een initiatief gestart om toch met politieke partijen aan tafel te komen die wél oog hebben voor de belangen van de gewone man. SchipholWatch steunt dit initiatief van harte en hoopt dat de rondetafel alsnog zal plaatsvinden, al is het buiten de Tweede Kamer.

Wij vinden het ronduit schandalig dat in de luchtvaartnota van de VVD geen enkele rekening wordt gehouden met de belangen van kiezers, geen enkele rekening wordt gehouden met de negatieve klimaat- en milieu-effecten van nog meer luchtvaart.

Wij vragen ons oprecht af onder welke steen de niet-groene partijen in ons land leven. En maken ons boos om zoveel minachting voor tweeënhalf miljoen omwonenden. Ofwel 15 procent van de bevolking. En dat voor nog geen één procent bijdrage aan het bruto nationaal product.

Schade luchtvaart aan economie
Daarenboven komt nog de enorme schade die de luchtvaart heeft aangebracht aan de economie. Door de razendsnelle import van het virus uit verre landen leven honderdduizenden ondernemers in grote onzekerheid, zijn de kosten voor de zorg geëxplodeerd en staan tienduizenden mensen op straat.

Die schade is nergens te verhalen: de luchtvaartsector stond immers als eerste in de rij voor steun van de belastingbetaler. Ondanks de miljoenenlobby om zelf zo weinig mogelijk belastingen te hoeven betalen: geen tickettaks, geen brandstofaccijns, geen CO2-heffing, geen winstbelasting. Maar wel met het mes op de keel vier miljard euro eisen van Jan Modaal.

Brutaal en ongepast
Wij zien dat als brutaal en ongepast. De 2,5 miljoen omwonenden van vliegvelden in ons land worden via de ministers Hoekstra (CDA) en Van Nieuwenhuizen (VVD) verplicht bij te dragen aan hun eigen ondergang. Schandalig. We kunnen het niet anders zeggen.

Laat die rondetafel maar komen. Het is de hoogste tijd dat de burger iets te vertellen krijgt over de toekomst van ons land. En heel belangrijk dat er een ander geluid te horen valt dan het financieel-economische belang van een sector die technisch en zeker moreel allang failliet is.

Update do 4 juni 2020 19:36
Haagse bronnen melden ons dat er alsnog kans bestaat dat de rondetafel doorgang vindt. ChristenUnie-kamerlid Eppo Bruins heeft voorgesteld het nu vrijgevallen ‘slot’ op te laten vullen door… een rondetafelgesprek over de luchtvaart! Creatief en een pluim waard, wat ons betreft.

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren? Als u antwoord wilt, laat dan ook uw e-mail adres achter.

7 antwoorden op “Burgerinitiatief rondetafel luchtvaart”

  1. In een reactie op de eerdere prachtige blog waarin de luchtvaartnota werd gefileerd, werd al de vraag gesteld: wat nu?
    Ik weet het eerlijk gezegd niet. Een rondetafel-gesprek moet je misschien maar doen, maar veel verwacht ik er niet van. De feiten zijn al zo duidelijk, de deskundigen zo helder, en toch handelt de politiek nauwelijks. Integendeel, straks wordt de VVD beloond met veel stemmen omdat ze ons zo goed door de crisis hebben geleid. De politiek moet steeds vaker door de rechter tot de orde worden geroepen. De politiek wordt niet gestuurd door de feiten of ons stemgedrag, dat heel erg versnipperd is geworden. Een meerderheid van de Nederlandse bevolking laat zijn stemgedrag bepalen door populistische onderwerpen, op de korte termijn en in het belang van zelfverrijking in een preteconomie. En niet door overwegingen op de langere termijn en gebaseerd op feiten, deskundigen en wetenschap. Ik zie in bijna 25 jaar ‘in het milieu’ werkzaam te zijn geen substantiële wijziging. Ik zie veel duurzame initiatieven, ideeën die concreet uitvoerbaar zijn, technische ontwikkelingen waar je blij van kunt worden, de post-growth gedachte, documentaires en films die zeggen waar het op staat, belangenorganisaties die zich sterk maken voor verandering (alle lof voor die vasthoudendheid en inzet!), petities die ondertekend kunnen worden… Maar de grote lijn is nog steeds terug naar het oude niet-normaal en meer-meer-meer. En het onderwijs dat blijft hangen in de oude vastgelegde pakketten lesstof die behandeld moeten worden.
    En dat maken ‘we’ met z’n allen mogelijk omdat we niet in staat zijn de politiek naar de juiste kant te sturen.
    Wat nu? Rondetafels? Vaker naar de rechter? Een wetenschappelijke wereld die zich harder moet opstellen, zich duidelijker moet profileren? Een bundeling van alle duurzame organisaties en geluiden? Ik zal alles steunen maar of dat genoeg is om het grootste roofdier van deze planeet de juiste richting in te laten slaan…?

  2. Om de relevantie van nieuw economisch denken en vooral handelen te duiden nog het volgende.

    Er komen waarschuwende geluiden over de beurzen:

    De opgaande beweging op de beurs komt ten einde volgens Paul Singer, oprichter van Elliott Management. “In zijn laatste brief aan klanten schrijft hij een daling van de koersen met 50% ten opzichte van het niveau van februari te verwachten. Dat zou een verdere koersdaling moeten inhouden ten opzichte van de huidige prijzen op de beurzen.”

    Hier nog een blik op de graaiers in de economie:

    “De hedgefondsen kopen als alternatief ook put-opties. Daarmee beschermen ze zich tegen een daling van de markt; ze kunnen bij een neergang van de koers bij een vooraf bepaalde prijs aandelen, fondsen of valuta verkopen.”

    Steeds meer wordt daarentegen geroepen om verandering, zij het niet door de luchtvaartlobby:

    https://www.theguardian.com/world/2020/jun/05/coronavirus-is-an-sos-signal-for-the-human-enterprise

    “A key problem is the mismatch between the artificial ‘economic grammar’ which drives public and private policy and ‘nature’s syntax’ which determines how the real world operates. … Data from the UN Environment Programme shows that the global stock of natural capital per capita has declined nearly 40% since the early 1990s, while produced capital has doubled and human capital has increased by 13%. … The blind pursuit of profit at the expense of all else – it’s simply a fool’s dream and sadly, we seem to have believed it.”

    Een droom die nu helaas weer hard wordt nagejaagd, ondanks waarschuwingen en goede raad:

    https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/jun/05/world-climate-breakdown-pandemic

    “This crisis offers us a once-in-a-lifetime opportunity to rebuild our economy in order to withstand the next shock coming our way: climate breakdown. Unless we act now, the climate crisis will be tomorrow’s central scenario and, unlike Covid-19, no one will be able to self-isolate from it.”

    En tenslotte laat dit bericht zien dat Schiphol nog veel groter moet worden:

    “De slepende juridische strijd tussen gebiedsontwikkelaar Chipshol en luchthaven Schiphol lijkt ten einde. Na zeventien jaar heeft de ontwikkelaar de zaak geschikt. Onlangs verkocht Chipshol ook al bijna 850.000 vierkante meter grond ten noorden van het vliegveld aan Schiphol.”

    Geniet nog maar even van de (betrekkelijke) stilte, het is spoedig weer voorbij, en dan wordt het nog erger dan voorheen!

    U ziet, we gaan weer lekker door met de vernietiging van het leefmilieu en de luchtvaart gaat hierin voorop, mede dankzij Cora en haar kornuiten. Dit vernietigingsproces is al minstens 50 jaar bekend, maar het economisch denken, behoudens enkele kritische geluiden, heeft nog steeds niet een daadwerkelijke omwenteling teweeggebracht.

  3. Ik ben ook zeer sceptisch over zgn. ‘ronde tafel gesprekken’, inspraak is tot nu toe een wassen neus gebleken. De luchtvaartnota laat geen enkele duidelijke en ook tijdige verandering zien en is inderdaad een schandalig document. Ook vertrouw ik vele politici niet, menigen praten een beetje mee maar volgen het kabinetsbeleid. Een terugkeer naar het oude niet normaal staat voor de deur. Er zouden daarentegen kamervragen gesteld moeten worden over de rol van de regering en de luchtvaart in het verspreiden van de pandemie. Ik vrees dat er meer nodig is om het tij te keren dan oeverloos maar zinloos overleg.

    Uit het recente nieuws.

    “NEW YORK (ANP) – Luchtvaartmaatschappijen waren donderdag grote winnaars op de beurzen in New York. Beleggers zetten hun aandelen flink hoger nu Peking weer buitenlandse luchtvaartmaat-schappijen toe zal staan te landen in China. American Airlines won ruim 41 procent aan beurswaarde. Het aandeel van branchegenoot United steeg dik 16 procent en Delta Air Lines zat bijna 14 procent in de lift.”

    “Bij de middelgrote fondsen koerste Air France KLM 11,8% hoger. Het luchtvaartconcern was in trek dankzij het nieuws dat China buitenlandse vliegtuigmaatschappijen gaat toestaan om er weer te landen. Ook andere landen schaffen coronamaatregelen af en openen hun grenzen weer.”

    U ziet men gaat er weer geld insteken om eraan te verdienen. Wij hebben het nakijken met meer vervuiling, lawaai en opwarming, maar dat deert deze beleggers niet!

    “BRUSSEL (ANP) – Nederland en zes andere EU-landen pleiten voor verduurzaming van de luchtvaart. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) riep donderdag tijdens een Europees video-overleg samen met Spanje, Frankrijk, Duitsland, Finland, Letland en Luxemburg de Europese Commissie op een bindend minimumpercentage voor groene luchtvaartbrandstof vast te stellen.”

    “Het economisch herstel van de luchtvaart moet hand in hand gaan met verduurzaming van de sector”, aldus Van Nieuwenhuizen. “Met een bijmengverplichting jagen we de ontwikkeling van duurzame biokerosine en synthetische kerosine aan.” In Nederland gaat overigens vanaf 2023 een bijmengverplichting gelden.”

    “Daarnaast zouden EU-instellingen meer energie moeten steken in het stimuleren van elektrische en hybride vliegtuigen om de luchtvaart op de langere termijn duurzamer te maken.”

    “Nederland verbindt strenge voorwaarden aan steun voor KLM. Het bedrijf moet groener worden. In ruil voor steun moet het personeel ook een loonoffer brengen. En zolang KLM steun heeft mag het geen bonussen of dividend uitkeren.”

    Wat je streng noemt, gewoon groeien en op den duur ietsje groener opereren, maar lang niet voldoende. En wat het loonoffer betreft, volgend jaar komen de bonussen terug omdat men zo succesvol het bedrijf van de ondergang heeft gered (waar we allemaal aan mogen meebetalen, dat wel).

  4. Ronde Tafel Gesprek is onzin . Er is meer dan genoeg gepraat en het is ook helder wat de schadelijke gevolgen van de luchtvaart voor mensen zijn. Jan Paternotte en D66 gebruiken dit alleen maar als schaamlapje om te verhullen dat ze hun macht als regeringspartij niet willen en durven gebruiken om tegen de luchtvaartnota te stemmen. Tijd voor daden: D66 heeft de sleutel in handen in deze coalitie en moet die gaan gebruiken!

  5. Prima zeg, weer praten.
    Bij voorbeeld over hoe het toch kan dat de luchtvaart kennelijk onze ééndimensionaal denkende groei-regenten zodanig weet te bespelen dat de luchtvaart in alles boven de wet gesteld blijft. Iedereen wordt aan een “intelligente” lock-down gehouden. Maar weer staat vliegen boven de wet want nog steeds volgepropte toestellen en helemaal geen adviezen nodig van een RIVM of OMT, laat staan voorschriften door ons kabinet. Dat heeft de sector vast verdiend met hun effectieve hulp om COVID-19 snel over wereld te verspreiden.

  6. Het is tijd voor omdenken! De steun aan de heilige koe (vliegtuig) kent geen limiet. Men verschuilt zich achter internationale afspraken (jaren 40) en het belang voor de economie. Mensen mogen niet meepraten over de toekomstige ontwikkelingen in de luchtvaart maar moeten wel meebetalen. Voor mensen die niet vliegen is dat zuur! Betalen voor je ergenis. Gekker kunnen ze het niet maken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *