Het is weer jaarverslagentijd. Dus nu komen ook de verslagen van milieudiensten op tafel. We zien dat een groot deel van de overlastmeldingen in het niets verdwijnen. De rapportages zijn hiermee ongeloofwaardig.
Uit de overlastmeldingen van de Rotterdamse luchthaven blijkt dat ruim 10 procent van de melding wordt veroorzaakt door vliegverkeer op Schiphol.
Deze meldingen worden niet meegenomen bij de berekeningen over Zestienhoven. Echter wordt deze overlast ook niet opgeteld bij de overlastmeldingen van Schiphol.
‘Geen afspraken over, dus gebeurt het niet’
Desgevraagd op een bewonersavond in Lansingerland gaf de milieudienst DCMR aan dat daar geen afspraken over zijn gemaakt en dat de meldingen daarom niet worden doorberekend aan Schiphol.
Uit de reactie bleek duidelijk dat men ook niet bepaald in de startblokken stond om deze systeemfout te herstellen. Het is immers niet in het belang van de luchtvaartsector.
Duizenden overlastmeldingen verdwijnen
Kortom, duizenden en duizenden overlastmeldingen verdwijnen al jarenlang in het niets en de autoriteiten zijn niet van plan om dat te corrigeren.
Het is het zoveelste voorbeeld dat onze overheid niet de hoeder is van onze samenleving, maar handpop van de luchtvaartindustrie.
Het jaarrapport van de milieudienst Rijnmond is hier te lezen
Mike
Het is schuld verschuiven naar de ander (Schiphollen, toch !).
Als ik een registratie doe van een 737-800 en twee minuten eerder of later is er een trauma, sportvliegtuig of KLM naar Schiphol in de buurt, dan wordt de overlast toegekend naar die ander en niet naar de 737-800.
Dit valt mij al jaren op en vragen daarover blijven onbeantwoord.
Heel opvallend dat bij mijn laatste 26 registraties in mei, 18 registraties niet correct zijn verwerkt (70 % !). DB-meters die het af laten weten of het verkeerde toestel is aangemerkt.
85DB tegen mijn gevel en ruim 80DB in een buurtgemeente, maar onder de startbaan geen waarneming.
Normaal zijn op jaarbasis ruim 20% van mijn registraties incorrect verwerkt en daardoor niet direct toe te schrijven aan de overlast van RTHA en de lijnvluchten (de werkelijke overlast).
Geen controle door overheid, geen represaille, geen vergunningen, geen belastingen.
Waarom doen ze uberhaupt moeite om de getallen te buigen, ze hebben toch geen waarde…..
Bries Heijnen
Het zal er toch niet mee te maken hebben dat ons koningshuis al generaties zo’n uitstekende relatie (lees: financiële en andere belangen) heeft in wat daarom nog steeds KONINKLIJKE Luchtvaart Maatschappij heet?
Adri Verheij
Selectief met cijfers omgaan: Het is maar wat je zichtbaar wil maken! Niet dienstbaar aan democratie!
B. Marlen
Hoe kan dat nou met onze zorgzame, transparante en betrouwbare overheid?