Luchtvaartnota compleet afgebrand

Behalve door een paar organisaties in de vliegbranche, is de vrijdag jongstleden gepresenteerde luchtvaartnota van minister Cora van Nieuwenhuizen in één weekend tijd compleet afgebrand. Zelfs partijgenoten uit de VVD zeggen het stuk linea recta in de papierbak te mikken.

Omslag van de alom gehekelde luchtvaartnota: Oude wijn in nieuwe zakken.

“De nieuwe nota heeft weinig te maken met de toekomst van de luchtvaart”, aldus VVD-wethouder en locoburgemeester Herbert Raat van het geteisterde Amstelveen. “Het is een gemiste kans. De nota is een papieren werkelijkheid.”

“Minister Van Nieuwenhuizen heeft in de nota niet gekozen voor duidelijke grenzen aan de hinder en ze heeft geen helder verhaal over de veiligheid”, constateert Raat.

‘Nog minder draagvlak’
“De minister gaat het tegengestelde bereiken van wat zij betoogt. In plaats van steun voor de luchtvaart en de mensen die daar hun brood verdienen, zal het draagvlak nog verder afnemen en zal het felle tegenstanders in de kaart spelen”, aldus de partijgenoot van de minister.

Ook luchtvaartdeskundige tegen wil en dank dr ir Leon Adegeest, bekend van het steeds opnieuw uitstellen van Lelystad Airport, weet niet wat hij leest.

“We hebben maanden gestoken in het informeren van het ministerie. Daarvan zien we nauwelijks iets terug in de nota. De enige inbreng die we wél terugzien, wordt heel anders geframed”, vertelt Adegeest op Twitter.

Hij waarschuwt ook de boeren voor de luchtvaartnota. Er staat expliciet in beschreven dat andere economische sectoren moeten minderen om verdere groei van de luchtvaart mogelijk te maken.

‘Ramp voor omwonenden en klimaat’
Sijas Akkerman, directeur van de Milieufederatie Noord-Holland, noemt de nota een “ramp voor omwonenden en klimaat“.

“De nota biedt geen enkel zicht om minder hinder. Integendeel, de minister schept ruimte voor groei naar 780.000 vliegbewegingen”, aldus Akkerman.

“Van Nieuwenhuizen rekent op stillere vliegtuigen om de geluidshinder te verminderen. Dat is een droom. Uit onderzoek van Milieufederatie blijkt dat iets stillere vliegtuigen niet opwegen tegen de groei van het aantal vluchten.”

Doodlopende weg
Ronduit furieus is de officiële bewonersdelegatie in het Schiphol-overleg. “Wij leggen ons niet neer bij deze teleurstellende nota. Wij beraden ons op verdere acties”, aldus voorzitter Matt Poelmans. Hij noemt de nota een doodlopende weg.

NRC Handelsblad hekelt de nota die volgens deze krant is geschreven door twee adviesbureaus in samenwerking met het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlab. “De auteurs hebben de conclusies knap weten te verstoppen in onleesbare tabellen. Ze speculeren over een groei naar 800.000 vluchten.”

Debat gekanteld
De luchtvaartnota bevat volgens NRC-journalist Mark Duursma niets nieuws. “De vorige nota dateerde van 2009. Toen was de situatie compleet anders. De laatste jaren is het debat over luchtvaart gekanteld. Er is een steeds luidere roep om krimp. Dat woord komt in de nota niet één keer voor.”

Van Nieuwenhuizen presenteert volgens NRC Handelsblad een “nota zonder lef“.

In de Tweede Kamer heerst ook scepsis. “Met deze nota plaatst de gulzige luchtvaartsector en haar ministerie van infrastructuur zich wederom buiten de werkelijkheid”, aldus Lammert van Raan van de PvdD. “Het gaat in de nota alleen maar om ‘streven’. De mensen hebben daar genoeg van. Het is gewoon schiphollen.”

“De minister voelt de tijdsgeest totaal niet aan”, zegt Suzanne Kröger van GroenLinks. “Niks anders dan oude politiek”, aldus Cem Laçin van de SP.

Lees hier een samenvatting van de luchtvaartnota

4 antwoorden op “Luchtvaartnota compleet afgebrand”

  1. Dhr. Griese heeft volledig gelijk. Ook ik volg dit dossier als ervaringsdeskundige al 20 jaar, en zie een volkomen herhaling van zetten als in 1995-2000 met de zgn. ‘Polderbaan’, zelfs met soortgelijk maskerend taalgebruik. Ook nu weer de leugen dat groei kan met een beter milieu en minder hinder. Het is werkelijk te gek voor woorden en ja, ronduit crimineel.

    Wat dreigt is een verplaatsing van hinder onder zgn. ‘optimale vaste routes’, waar velen om de 70 seconden vliegtuigen over zich heen krijgen op dezelfde geringe hoogte (600-700m) als nu. Zodoende wordt een behoorlijk deel van omwonenden aan de randen van gemeenten (vooral in vliegroutes voor de Polderbaan en Kaagbaan) opgeofferd ten gunste van anderen, die wat meer in het centrum wonen. In tegenstelling tot de wet gelijke behandeling worden deze mensen weggezet als tweederangsburger. In wezen dus niets nieuws dan hinder verplaatsen naar het Noorden toen met de Polderbaan. De overheid zal niet bekendmaken waar deze routes precies komen en dit slechts openbaar maken als men al zo vliegt. Wel zal men hierop vooruitlopen om nu al de herrie te gaan concentreren, en dat is nu al te merken.

    En dan heb ik het nog niet eens over de klimaatproblematiek, waarbij de luchtvaart de komende decennia een steeds groter deel van emissies zal gaan veroorzaken, ondanks de wat schonere vliegtuigen en wat elektrische karretjes voor het taxiën, louter door de groei in aantallen.

    Wat ik hier ook niet noem is het toenemende risico van pandemieën, die door de luchtvaart razendsnel mondiaal worden verspreid. We weten nu wat de gevolgen kunnen zijn en hoe de rekening bij anderen wordt neergelegd.

    Deze luchtvaartnota is voor mij reden om Truc 34 te schrijven die ik binnenkort publiceer op mijn cursusblog.

  2. Deze minister is de beste grondstewardess op Schiphol. Ze vertegenwoordigt, de al 30 jaar, zolang ik me er mee bemoei, een club die manipuleert, en de boel belazert. Dat mensen zich dermate gedragen is meer dan ergerlijk. Prof Dr Willy Passchier zei in haar erg goede slaaprapport al in 1999: De mensen rond Schiphol lijden in een straal van 25 km onder hevige herrie, ook ’s nachts. Dat is nu anno 2020, dus 21 jaar later, nog veel erger geworden. Maar in het Schipholbeleid zien we deze zaak gewoon niet terug. Erger nu en dan worden bellers naar het niet-werkende klachtenbureau BAS: “Ze moeten niet zo zeuren.”

    De wat introvertere mens + alle ouderen en jonge kinderen hebben er zeer veel last van.
    De laatste 3 jaar, hulde voor de pers (!), regende het artikelen over bedrog en beschamende manipulaties. Ja, we hebben erg veel te danken aan dr Leon Adegeest uit Overijssel. Door hem moest de zgn MER (Rapport Milieu Effect Relatie ) 3x over. Er zaten alleen maar fouten in ten nadele van de onderwonenden.

    Nu bekeek hij de berekeningen rond de stikstofhuishouding. Daar bleek hetzelfde aan de hand. De rechtsstaat wordt al jaren in deze zeer geschonden! Er zijn tientallen wetenschappers en deskundigen die dit constateerden.

    Maar mevr Cora van Nieuwenhuizen trekt zich van al deze FEITEN NIETS AAN, gezien deze luchtvaartnota. Die kan de prullebak in! Ze lieten in 1999 een peiling doen in geheel Nederland door het bureau Motivaction. Die vond: ruim 60% wil GEEN groei meer van Schiphol. Maar mevrouw gaat niettemin door..! Dit kan niet goed gaan zo.

    Met vr groet. drs Jan Griese
    ORS kiesman en Voorzitter van de stichtingSWAB
    (Schiphol Werkgroep Amstelveen Buitenveldert) sinds 1990

Laat een reactie achter op Adri Verheij Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *