Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

Schiphol na corona: gewoon dóór op oude weg

5
(1)

Geen enkele terughoudendheid bij directeur Dick Benschop van Schiphol. Na de corona-crisis gaat het weer volle kracht vooruit. Als het aan hem ligt. Dit blijkt uit de capaciteit die de slotcoördinatoren voor het komende winterseizoen weer mogen verdelen: die is vrijwel ongewijzigd ten opzichte van de zojuist afgesloten winter.

Deel op XDeel op Linkedin

Gisteren stuurde ‘chief operating officer’ Birgit Otto van Schiphol een brief aan de slotcoördinatie waaruit deze ongeremdheid bleek.

Voor de 22 weken tussen 25 oktober 2020 en 27 maart 2021 mag Airport Coordination Netherlands (ACNL) maar liefst 186.668 slots uitgeven. In het pre-corona-tijdperk waren dat er 192.551.

Dit is geheel in tegenspraak met de uitlatingen van Benschop in diverse media als zou hij aansturen op een herstel naar het maximum aantal vliegbewegingen in 2023.

Schiphollen in tijden van corona
“Dit is dus gewoon schiphollen in tijden van corona”, aldus een lid van bewonersvereniging BWA Aalsmeerbaan. “Gecontroleerd herstel prediken en bij de eerste de beste gelegenheid gewoon alle slots op de markt gooien.”

“Zoals u weet wordt de luchtvaartsector geconfronteerd met een ongekende globale crisis en een significante terugval van het aantal vluchten tot ver onder de afgesproken limiet van 500.000 vliegbewegingen in 2020. Daarom hebben we besloten zowel de planningslimiet als de operationale limiet aan te passen, met steun van het ministerie van Infrastructuur, in overeenstemming met teruggegeven slotseries en slotseries die uiteindelijk weer in de pool terugkomen. Met het doel een gecontroleerd herstel richting de 500.000 vliegbewegingen”, vertelt Otto breedsprakig in haar brief.

Schuiven met slottijden
Even verderop kondigt zij mogelijke toekomstige veranderingen aan voor de toekenning van slots. Ze signaleert dat het op sommige tijdstippen gewoon te druk is gebleken op Schiphol en dat er mogelijk geschoven moet worden met de slottijden.

“ACNL en het ministerie hebben geconcludeerd dat in dergelijke overbelaste situaties de capaciteitsplanning leidend moet zijn boven de historische rechten.” Hier kiest Schiphol derhalve (voor het eerst?) voor meer veiligheid ten koste van meer vliegen in overbelaste uren.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 5 / 5. Aantal stemmen: 1

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Ondertussen gaat de opwarming stevig door en ziet men nu al verschijnselen, die pas over enkele decennia werden verwacht. Met name de combinatie van hoge luchtvochtigheid en hoge temperatuur is levensbedreigend, omdat deze condities transpiratie belemmeren.

    Zie:
    https://www.theguardian.com/environment/2020/may/08/climate-change-global-heating-extreme-heat-humidity

    Ik hoorde Van Nieuwenhuizen er niet over met haar ‘blauwe trots’ flauwekul en claims van KLM als de duurzaamste luchtvaartmaatschappij … en u?

    En ook niet over een mogelijke stijging van het zeeniveau met meer dan 1 m in het jaar 2100, zie:
    https://www.theguardian.com/environment/2020/may/08/sea-levels-could-rise-more-than-a-metre-by-2100-experts-say

    Wordt het niet eens tijd om dit soort politici en CEO’s nu verantwoordelijk te stellen voor de fouten, die ze nu maken, maar die pas over enkele decennia zich ontegenzeggelijk zullen manifesteren, of laten we ze er mee weg komen?

  2. Je kunt wachten tot je een ons weegt. Alle mechanismen tot verdere groei zijn gehandhaafd. Sterker nog men zal juist inzetten op krachtig herstel om de economie weer op te vijzelen.

    De luchtvaartsector heeft zich nog nooit zorgen gemaakt over het welzijn van omwonenden. Gelooft u dat aandeelhouders eerst aan de leefomgeving denken, en dan pas aan het rendement van hun investering? Of dat een overstapper op Schiphol denkt aan wat hij vele Nederlanders aandoet? Ik niet.

    Het debat over voorwaarden bij de staatssteun liet dit ook weer duidelijk zien. Men neemt het recht om het leefklimaat verder te verzieken en dit gaat dan ook gebeuren.

    De enige redding zou kunnen komen van toenemende weerzin van mensen om te gaan vliegen. Helaas zijn de meesten hier te dom en te egoistisch voor.

  3. Klaar

    Tegen beter weten in worden die slots verdeeld.
    De luchtvaart is ten dode opgeschreven…….
    Wacht maar af!

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate