Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

ICAO wil af van referentiejaar 2020

Logo ICAO

5
(1)

Nu de luchtvaart wereldwijd op zijn gat ligt, wil de geheimzinnige luchtvaartclub ICAO af van gemaakte afspraken over de uitstoot van CO2.

Deel op XDeel op Linkedin

ICAO is een internationaal overlegorgaan over de luchtvaartbranche en integraal onderdeel van de Verenigde Naties. Vorig jaar spraken de landen met elkaar af dat 2019 en 2020 zouden worden gebruikt als ‘nulmeting’ om de CO2-uitstoot van de vliegindustrie terug te brengen.

Nu het Corona-virus de luchtvaart heeft gedecimeerd, willen de airlines af van deze internationaal gemaakte afspraken. Het argument: in 2020 wordt zo weinig CO2 uitgestoten dat het niet ‘eerlijk’ zou zijn om dit als referentiejaar te gebruiken.

Geheimzinnig overlegorgaan
Het overleg binnen ICAO valt weliswaar onder de paraplu van de Verenigde Naties, maar is voor het grootste deel niet toegankelijk voor het publiek. Verslagen van vergaderingen kosten vaak honderden tot duizenden euro’s en slechts zeer weinig informatie wordt openbaar gemaakt.

ICAO is ook een organisatie die critici probeert de mond te snoeren door hen op sociale media als Twitter te blokkeren. Het VN-lichaam wil niet de discussie aangaan maar vertrouwt op het eigen kleine cirkeltje van luchtvaartambtenaren, vliegbedrijven en zelf gekozen deskundigen.

VN-agentschap ICAO blokkeert te pas en te onpas mensen en organisaties met een ‘afwijkende mening’ op sociale media.

Milieuorganisaties beschuldigen ICAO nu van het ontlopen van de internationale verplichtingen. De in Canada gevestigde VN-dochter pareert dit met het argument dat het een kwestie is van overleven voor de vliegindustrie.

De samenwerking van vliegbedrijven IATA heeft zich inmiddels ook in de discussie gemeld en ‘waarschuwt’ de VN dat haar leden zich zullen terugtrekken uit het ICAO-overleg.

Omstreden Corsia-regeling
De ICAO is de geestelijk vader van de omstreden Corsia-regeling voor het compenseren van CO2-uitstoot door vliegtuigen. Afgesproken was dat de verbeteringen zouden worden gemeten aan de hand van de cijfers van recordjaar 2019 en het gedroomde nieuwe recordjaar 2020.

Nu 2020 nogal meevalt qua CO2-uitstoot, wil de luchtvaartindustrie af van deze afspraak. Immers, met een referentiejaar als 2020 wordt het wel erg moeilijk verbeteringen te realiseren in de nabije toekomst.

Voordat het corona-virus de wereld in zijn greep kreeg, verwachtte de industrie in 2035 wereldwijd tussen de 5 en 20 miljard euro kwijt te zijn aan CO2-compensatie. Nu de basislijn lager komt te liggen, wordt dit een veelvoud.

Onvoldoende voor ‘Parijs’
Deze industrie die bekend staat om het ontwijken van belastingen en heffingen, wil nu dus ook af van de moeizaam totstandgekomen Corsia-afspraken.

Overigens zijn wetenschappers het eens over het feit dat Corsia ver beneden de maat is om de afspraken in het klimaatakkoord van Parijs te realiseren.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 5 / 5. Aantal stemmen: 1

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Worldwide aviation can be held responsible for a loss of 8000 billion euro to be covered by each and every one of us, not mentioning the substantial loss of life, of years in good health for many, and the great misery caused by the pandemic.

    This sum could have been used to solve a lot of environmental problems, including that of aviation itself!

    How do they react? By keeping up their hands for financial support!

  2. Robert Buick

    Aviation is largely responsible for rapidly spreading this pandemic around the globe. ICAO resisted all attempts to stem the spread in January 2020, so as not to affect its members economic interests. The rest of the world is now seeing the daily increasing death toll and economic armageddon of this self interest. ICAO’s judgement day is coming! World public scrutiny of this secretive self serving organisation must be laid bare, with the people responsible held to account; they must never be allowed to operate again in their own self interest to the detriment of the rest humanity

Geef een reactie

Translate