Brandbrief Tweede Kamer na artikel Follow the Money

Als reactie op het artikel van journalist Ties Joosten op de website Follow the Money over het sterk overdrijven van het aantal banen in de luchtvaartsector, schreven een groot aantal burgerorganisaties vandaag een brief aan de Tweede Kamer.

“Graag wijzen wij u op bijgaand artikel, zoals vandaag is verschenen op de doorgaans goed geïnformeerde website Follow The Money.

Wij verzoeken u vriendelijk het artikel aan de leden van de commissie ter bespreking aan te bieden.

‘Zeer verontrustend’
Als vertegenwoordigers van een groot aantal bezorgde burgers vinden wij de inhoud van het stuk zeer verontrustend.

Nu de sector luchtvaart in ons land en wereldwijd, overigens begrijpelijk, om grote financiële bijdragen vraagt van de belastingbetaler, zijn wij bang dat de politiek hierover gaat besluiten op onjuiste gronden.

Verontrustend achten wij dat de luchtvaartsector volgens het artikel aangeeft verantwoordelijk te zijn voor een enorm aantal banen van 370.000 in ons land.

Het artikel beredeneert goed onderbouwd dat dit aantal sterk overdreven is.

Dubbeltelling
Joosten stelt onder meer dat er sprake is van een heuse dubbeltelling van luchtvaartbanen, onder meer omdat het aantal met twee alternatieve methoden is berekend. In plaats van deze methoden te gebruiken om de berekeningen onderling te verifiëren, worden beide uitkomsten bij elkaar opgeteld.

“Dat geeft hetzelfde effect als bij het kijken naar dezelfde maan met twee verschillende telescopen om daarna te concluderen dat er twee manen zijn”, vergelijkt FTM.

Het aldus berekende aantal van 370.000 banen is een eigen leven gaan leiden. Zo komt het voor in uitingen van KLM, het jaarverslag van overheidsdeelneming Schiphol Group en in publicaties van werkgeversvereniging VNO-NCW. Zelfs kamerleden blijken het aantal voor lief te nemen, zo vertelt het artikel van FTM.

Accurate informatie noodzakelijk
Als burgers zijn wij van mening dat staatssteun aan de luchtvaartsector alleen onder voorwaarden op het terrein van woonomgeving, milieu, klimaat en veiligheid mag worden gegeven en hechten we er derhalve aan dat beslissingen op basis van accurate informatie worden genomen.

De hoogte van het werkelijke aantal banen dient in onze ogen mee te wegen in het bepalen van de hoogte van de steun.

Een bespreking van het artikel in uw commissie is ons inziens noodzakelijk alvorens over te gaan tot het verlenen van steun aan de luchtvaartsector. Graag geven wij de commissie ter overweging om een bepaling op te laten stellen van het werkelijke aantal banen dat in ons land kan worden toegeschreven aan de luchtvaartsector.

Hoogachtend en met vriendelijke groet,

Behoud Woongenot Aalsmeerbaan
BTV-Rotterdam
BVM2
Code Oranje
Extinction Rebellion Jongeren
Extinction Rebellion Nederland
FloriandeTegenGeluid
Fossielvrij NL
FridaysForFutureNL
Kennisnetwerk burgerparticipatie IMPACT
Maastricht4Climate
Mobilisation for the Environment (MOB)
Push Uithoorn
Queers4Climate
Recht op Bescherming tegen Vlieghinder
RedGelderland
Rotterdams Klimaat Initiatief
SATL-Lelystad
SchipholWatch
SOS-Zaanstreek
Werkgroep Toekomst Luchtvaart

Lees hier de complete brief

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren?

3 antwoorden op “Brandbrief Tweede Kamer na artikel Follow the Money”

  1. Even er nog op wijzend dat er voor 100.000 vluchten geen Natuurvergunning is, dus Schiphol is al een aantal jaren in overtreding. Wat gaat de Tweede Kamer daar mee doen? Zo laten of actie ondernemen?

  2. Tja dat kan je van Schiphol en de KLM- lobby wel verwachten en ook de Overheid doet daar vrolijk aan mee! Zelfs geen rekening houden met de overlast en vervuiling. Maar ook de gezondheid van de Nederlanders wordt verkwanseld !!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *