Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Actie

MOB start crowdfunding voor bezwaar handhavingsverzoek

Vliegtuigen naar en vanaf Schiphol dumpen teveel stikstof op grote natuurgebieden (foto: Jan Arkesteijn via Wikimedia)

4
(1)

Donderdag jongstleden wees verantwoordelijk minister Carola Schouten het handhavingsverzoek af op de ontbrekende natuurvergunningen van de Nederlandse vliegvelden. MOB dient een bezwaar in en voorziet een gang naar de rechter.

Deel op XDeel op Linkedin

Het handhavingsverzoek werd medio vorig jaar al ingediend door MOB. Schiphol en de andere vliegvelden in ons land krijgen nu tot 1 oktober te tijd om zo’n vergunning alsnog aan te vragen. Tot die tijd handhaaft Schouten niet, en het is evenmin onduidelijk of na die datum de vliegvelden alsnog aan de wet zullen worden gehouden.

MOB is de afkorting van Mobilisation for the Environment, een stichting onder voorzitterschap van Johan Vollenbroek. Hij werd bekend doordat hij met succes de PAS-wetgeving wist aan te vechten bij de Raad van State. Het gedogen van stikstof dumpen op krediet kwam hiermee in ons land tot een einde.

Niet eens aangevraagd
Vorig jaar ontdekte MOB dat de meeste Nederlandse vliegvelden niet beschikten over een wettelijk verplichte vergunning in het kader van de Wet natuurbescherming. Schiphol reageerde in eerste instantie laconiek door te stellen dat het al zó lang bestaat, dat het geen vergunning nodig zou hebben. Dat wordt nu weersproken door de minister.

Het ontbreken van de vergunning vertaalt zich in een forse daling van het aantal vluchten dat vanaf zo’n vliegveld mag worden uitgevoerd.

Nu Schouten heeft gesteld voorlopig niet te gaan handhaven, wil Vollenbroek bezwaar maken tegen deze beslissing. Als zo’n bezwaar ongegrond wordt verklaard, stapt MOB naar de rechter. “De minister is verplicht te handhaven, maar geeft de luchtvaart opnieuw een voorkeurspositie”, aldus Vollenbroek.

Advocaat noodzakelijk
Hoewel MOB beschikt over een getalenteerd team van jonge juristen, is voor de nieuwe stappen in deze procedure een heuse advocaat noodzakelijk. Zo’n advocaat is niet goedkoop en Vollenbroek vraagt dan ook het grote publiek om steun.

“Het geld wordt niet besteed aan de activiteiten van MOB, maar alleen gebruikt om de advocaat te betalen”, aldus de stikstof-bestrijder. “We beschikken zelf over onvoldoende middelen om het zelfstandig op te pakken.”

Op de site Go Fund Me is dan ook een pagina aangemaakt, waarop iedereen geld kan doneren dat MOB alleen gaat inzetten in deze procedure. Vollenbroek wil bereiken dat de minister alsnog het maximaal aantal vliegbewegingen op de vliegvelden gaat handhaven. In het geval van Schiphol gaat het om maximaal 400.000 bewegingen per jaar, 20 procent minder dan nu is toegestaan.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4 / 5. Aantal stemmen: 1

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Reactie door auteur

    schipholwatch

    @macvijn U kunt het beste rechtstreeks uw vraag aan MOB stellen. Ze zijn te vinden op https://mobilisation.nl/nl/. En hier staat meer uitleg over de crowdfunding zelf: https://mobilisation.nl/index.php?id=62.

  2. Mac Vijn

    Kan worden toegelicht waarom er een advocaat nodig is.
    Waarom.kan dit niet middels het bestuursrechtelijke traject?
    Ik zal overigens graag doneren.

  3. Klaar

    Wat een uitstekende actie!
    Dank heer Vollenbroek, veel succes en respect voor uw volharding met deze rauwe en niets ontziende overheid en dito Schiphol/KLM.
    Flink bedrag inmiddels gedoneerd.

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate