Johan Vollenbroek van MOB gaat bezwaar maken tegen de afwijzing van het handhavingsverzoek over de stikstofdepositie van de Nederlandse vliegvelden.
Gisteren meldde verantwoordelijk minister Schouten doodleuk en te laat dat de vliegvelden niet beschikken over de verplichte natuurvergunningen, maar dat zij het desondanks nog niet opportuun vond te gaan handhaven.
Zoals verwacht kon worden, is Mobilisation for the Environment (MOB), bekend van de succesvolle procedure tegen de PAS-wetgeving, het niet eens met deze beslissing.
“In september vorig jaar kreeg MOB de bevestiging dat voor geen van de vliegvelden een natuurvergunning is afgegeven, ondanks dat ze forse bronnen van stikstofoxyden zijn en zorgen voor een forse depositie op nabijgelegen natuurgebieden.”
In werking zonder vergunning
“Minister Schouten erkent nu dat de vliegvelden deels in werking zijn zonder een geldige vergunning en geeft aan dat die alsnog moet worden aangevraagd.”
Toch wil de minister niet gaan handhaven, ondanks het feit dat de huidige situatie “flagrant in strijd is met vaste jurisprudentie van de Raad van State”. MOB is van mening dat de minister juist verplicht is te handhaven.
De minister stelt bovendien dat Schiphol nu is toegestaan maximaal 480.000 vluchten te faciliteren en verwijst daarbij naar het Luchtvaartbesluit. Daarin is echter niets terug te vinden over afspraken op het gebied van stikstofdepositie van startende en landende vliegtuigen. Er wordt slechts een passage gewijd aan het terugdringen van stikstofproductie via het gebruik van zogenaamde walstroom in plaats van vervuilende dieselgeneratoren om de vliegtuigen aan de gate van stroom te voorzien.
Grens vast op 400.000 vliegbewegingen
MOB houdt het derhalve op een maximum van 400.000 vliegbewegingen, zoals ook eerder vastgesteld in het handhavingsverzoek dat nu is afgewezen. Deze zienswijze werd gisteren onderschreven door Tweede Kamerlid Suzanne Kröger (GroenLinks). Zij gaf ook al aan dat er in het luchtvaartbesluit helemaal niets opgenomen was over de uitstoot van vliegtuigen.
Voorzitter Vollenbroek wijst erop dat volgens de wet in ieder geval de vliegvelden Schiphol, Zestienhoven én Eindhoven fors omlaag moet met het aantal vluchten.
Crowdfunding
Het bezwaar dat nu volgt wordt gericht aan het verantwoordelijk ministerie van LNV. Wordt dit bezwaar ongegrond verklaard, dan volgt mogelijk de stap naar de rechter.
MOB overweegt hiervoor een crowdfunding-actie op te zetten, omdat in dat geval gespecialiseerde juristen moeten worden ingehuurd. Doneren kan nu al. Meer informatie vindt u op de site van MOB.
Geef een reactie