‘Nu pas duidelijk wat luchtvaart ons heeft afgepakt’

De afgelopen week is het heerlijk stil in Amstelveen en Aalsmeer, de twee thuisbases van SchipholWatch. Veel mensen in onze omgeving wordt nu pas duidelijk wat de luchtvaart ons allemaal heeft afgepakt.

Het Amsterdamse Bos (foto: Wikipedia)

In de straten van Amstelveen-Noord is het dezer dagen nog stiller dan in Amsterdam. Toch loopt hier en daar een buurtbewoner een hond uit te laten. Vrijwel iedereen die wij aanspreken is zich bewust van de afwezigheid van het vlieglawaai.

“Jarenlang heb je die vliegtuigen over je heenvliegen. Je raakt er aan gewend, je denkt dat het erbij hoort. Maar nu zie je ’s avonds de sterren weer en kun je uitslapen zonder om 6 uur gewekt te worden door het eerste vliegtuig”, aldus een mevrouw met een bruine Labrador.

“We slapen nu voor het eerst sinds jaren weer eens met de ramen geopend. Veel lekkerder”, vertelt ze.

Helft minder medicijnen
Een zwaargebouwde man met een kleine Jack Russell zegt: “Ik heb een longziekte, COPD. Daarvoor heb ik medicijnen. De laatste week heb ik maar de helft gebruikt van wat ik normaal moet toedienen”.

Een jongedame van naar schatting 30 lentes met een Pekinees maakt zich vooral zorgen voor de periode ná de vliegstilte. “Ik ben bang dat ik nu al gewend ben aan de weldadige stilte. Het is niet te verteren dat die straks weer verdwenen is als de KLM weer begint te vliegen.”

“Eigenlijk besef ik me nu pas wat de luchtvaart ons heeft afgepakt”, vervolgt zij. “Het is ronduit schandalig dat die herrie al die jaren maar werd opgedrongen.”

Maar Schiphol is toch de motor van onze economie, vragen wij haar. “Dat is misschien wel zo, maar ik en velen met mij in deze buurt, hebben helemaal geen profijt van de luchtvaart. Ik verdien mijn geld als tandarts en heb normaalgesproken alleen maar last van dat vliegen. Soms kan ik mijn eigen patiënten in de stoel niet eens verstaan.”

KLM-ers genieten óók
Een lange, slanke man in elegante kleding en een Pitbull aan de lijn voegt zich bij het gesprek. “Nou, ik werk voor KLM als purser en sta zelf ook te kijken hoe weldadig de huidige stilte is. Om nog maar niet te spreken over de absentie van kerosinelucht. Ik kan dat natuurlijk niet hardop zeggen, maar ik geniet er stilletjes wel van, nu ik hele dagen thuiszit.”

De purser blijkt recent te zijn gescheiden. “Mijn ex-partner vond het vreselijk om in deze buurt te wonen, vooral vanwege het vlieglawaai. Hij is dan ook verhuisd, ik blijf hier wonen. Want, om eerlijk te zijn, ik ben toch meestal van huis. Dus ik heb er zelf weinig last van.”

Een halfuurtje later ontmoeten we een man van middelbare leeftijd met een enorme Bouvier, een hondenras dat je niet meer iedere dag tegenkomt. Hij is uitgesproken.

“Laat die hele vliegindustrie maar over de kop gaan, ik zal er geen traan om laten. Ik ben geboren en getogen in deze buurt, dus ik was er véél eerder dan Schiphol. Van mij mag het definitief afgelopen zijn na dertig jaar herrie. Eerst openen ze zo’n Polderbaan, dan wordt het een paar jaar wat minder, maar tegenwoordig is het erger dan het ooit is geweest. Van mij mogen ze opzouten.”

Terug naar Oud-Zuid
Een paar uur later in het Amsterdamse bos treffen we een mevrouw met een Golden Retriever. Ze blijkt een topfunctie te hebben bij een pensioenfonds en onlangs te zijn verhuisd van het sjieke Amsterdam Oud-Zuid naar Buitenveldert. Inmiddels verlangt ze terug naar haar oude buurt.

“Dat is wel een misrekening geweest. Wij hadden totaal geen idee van de overlast hier. We overwegen ons huis weer te koop te zetten en terug te gaan naar het Vondelpark. Daar heb je af en toe ook wel overlast van die vliegtuigen, maar lang niet zo vaak als hier.”

5 antwoorden op “‘Nu pas duidelijk wat luchtvaart ons heeft afgepakt’”

  1. Ook voor de omwonenden van de leugenbaan genaamd ‘Polderbaan’ is het leven, ondanks de corona-misère op dit punt veel beter geworden. Niet meer dat tyfusgejank de hele dag en vaak ook ’s nachts over je heen.

    Het luchtvaartbedrijf maakt meer kapot dan goed voor je is!

    Ik wens dat het nooit meer herstelt als voorheen.

    Wordt het trouwens niet eens tijd deze sector aansprakelijk te stellen voor dit verlies aan gezonde levensjaren, zeker met al die corona-doden?

  2. Kunnen we AUB stoppen met het voortzetten van dit volgende domme Nep argument, wat misbruikt wordt en daardoor in leven blijft?

    “Maar Schiphol is toch de motor van onze economie…”

    Het is een grote industrie die voor veel werkgelegenheid zorgt, maar het is niet de motor van de economie:

    https://www.parool.nl/amsterdam/econoom-die-jarenlang-pleitte-voor-banenmotor-schiphol-wil-nu-krimp~bc4db665/

    https://nos.nl/artikel/2114708-schiphol-en-rotterdam-niet-meer-motor-economie.html

  3. De cargo’s gaan “gewoon” door: naar Johannesburg, China. En van uit Denpassar werden reizigers opgehaald: alle vliegtuigen laag over Leimuiden! Men snijdt af i.p.v. een nette bocht te maken over weiland en water…..met minder herrie voor omwonenden.

Laat een reactie achter op Ex KLMer Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *