Minister: Schiphol mag stikstofnorm blijven overschrijden

Vice-premier Carola Schouten heeft het handhavingsverzoek van Mobilisation for the Environment van voorzitter Johan Vollenbroek vooralsnog afgewezen. Vollenbroek had onder meer gevraagd Schiphol maximaal 400.000 vliegbewegingen toe te staan vanwege de ontbrekende natuurwetvergunning.

Minister Schouten vindt het prima dat Schiphol vooralsnog alle stikstofgrenzen overschrijdt (foto: rijksoverheid.nl)

Schiphol meende na indiening van het verzoek geen natuurvergunning nodig te hebben omdat het al zo lang de wet overschreed dat daaruit een gewoonterecht was ontstaan. Dát wijst minister Schouten wel af. Ook het vliegveld nabij Amsterdam moet alsnog een vergunning aanvragen, maar heeft daar maar liefst tot 1 oktober 2020 de tijd voor.

Volgens Schouten kan Schiphol echter terugvallen op het luchtvaartbesluit van 2008 waarin 480.000 vliegbewegingen zouden zijn toegestaan. “Vanaf 2017 zijn er meer dan dat aantal vliegbewegingen uitgevoerd en is daardoor mogelijk meer stikstofdepositie veroorzaakt. Daarvoor moet Schiphol beschikken over een vergunning en zolang deze niet is verleend, is sprake van overtreding van het verbod in deze wet.”

GroenLinks-kamerlid Suzanne Kröger twijfelt aan deze redenering. Via Twitter laat zij weten het aantal van 480.000 vergunde vliegbewegingen zwaar te betwijfelen. “Voor de milieuruimte die Schiphol in 2008 kreeg, is alleen gekeken naar de geluidsoverlast, niet naar de stikstofdepositie.”

Nog niet eens aangevraagd
Op dit moment heeft Schiphol nog steeds geen aanvraag ingediend voor de vergunning, zo meldt de minister. Het vliegveld moet nu vóór 1 oktober een berekening indienen die aantoont dat er met méér vluchten sprake is van minder stikstofdepositie. “Door bijvoorbeeld emissiearmere motoren”, hoopt het kabinet.

Met alleen zo’n berekening is Schiphol echter nog niet klaar. “Los van deze berekening voor de stikstofdepositie dienen ook mogelijke andere effecten te worden beoordeeld.”

Hoewel Schiphol op dit moment dus inderdaad de wet fors overtreedt, acht de minister het niet opportuun om te gaan handhaven. “Omdat Schiphol aanzienlijke bestaande rechten heeft.”

Wéér voorkeurspositie Schiphol
De minister heeft na de maandenlang opgerekte deadline van 1 april dus toch weer besloten in het voordeel van Schiphol. Zij verwacht bovendien dat het vliegveld wel in staat zal zijn met sjoemelberekeningen aan te tonen dat de stikstofdepositie sinds 2017 is afgenomen, ondanks het grotere aantal vliegtuigen.

“Zodra op basis van de berekening zicht bestaat op legalisatie van de huidige vliegbewegingen, zal ik een nieuwe afweging maken over handhaving en wordt een nieuw handhavingsbesluit genomen.”

Schiphol heeft dus tot 1 oktober een vrijbrief om de normen te overschrijden. Ironisch genoeg zal het deze vrijbrief in het komende halfjaar niet nodig hebben.

9 antwoorden op “Minister: Schiphol mag stikstofnorm blijven overschrijden”

  1. “Omdat Schiphol aanzienlijke bestaande rechten heeft” ????
    En de agrarische sector en burgers dan? Onze huidige regering heeft voor iedere sector hun eigen rechten gecreëerd. Misschien is een verklaring van deze diversiteit wel op z’n plaats.

  2. Als Vollenbroek en zijn medestanders de landbouw wél tot maatregelen kan laten verplichten op grond van metingen die niet allemaal steekhoudend zijn, dan heb je als minister toch nogal wat lef om een andere vervuiler de hand boven het hoofd te houden. Vollenbroek is een doorzetter, hopelijk laat hij zich hier ook niet aan de kant zetten.

  3. @RJS Wij zijn geen milieufreaks, maar burgers die rond de luchthaven Schiphol wonen. Wij brengen graag de waarheid over het gesjoemel in en rond de luchtvaartsector. Zoals ook in dit artikel: heel Nederland moet zich aan de wet houden, maar voorlopig is er wéér een uitzondering voor die herriemakers in de lucht.

  4. Laat het eens los milieufreaks!
    Er is geen land zo schoon en zuiver als nl
    Waarom overal toch maar tegenaan trappen
    Jullie zijn ongetwijfeld toch al eens in Griekenland of Italië geweest?

  5. Ik maak me al niet eens meer boos om dit soort berichten. En eigenlijk reageer ik nooit ergens op. Alles heeft zoveel te maken met eigenbelang, eigenbelang en eigenbelang. De Nederlandse Staat, de gemeenten Amsterdam en Rotterdam als aandeelhouders, dus die kan je als staat niet laten vallen, het levert Nederland behoorlijk veel geld op in het laatje, dus waarom zou je die als overheid aanpakken. En dit geldt niet alleen voor schiphol. In Den Haag moet heel snel de bezem er door en het nuchter boerenverstand gebruikt gaan worden. Ze liegen en bedriegen alles bijelkaar en op gegeven moment kom je jezelf tegen en zit je als overheid vast in je eigen spinnenweb!

  6. Schiphol heeft altijd al de vrijbrief gekregen om de normen te overschrijden, dus dit is niets nieuws. De ‘aanzienlijke bestaande rechten’ van Schiphol zijn door de politici met de sector door-gedrukt en hadden er niet moeten zijn.

    Ieder ander die de wet overtreedt wordt wel aangepakt, deze sector niet. Ze mogen weer aankomen met nieuwe leugen-achtige rekenmethoden en het aanpakken ervan wordt straks over de verkiezingen getild, waar de VVD denkt veel te gaan winnen.

    Laat de boeren er maar voor opdraaien!

Laat een reactie achter op Mida Koelman Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *