Nu ook twijfel aan berekeningen Schiphol

Opnieuw is aangetoond dat Schiphol Groep heeft gesjoemeld met milieuberekeningen rond Lelystad Airport. Inmiddels ontstaan grote twijfels over de validiteit van de berekeningen over Schiphol zelf.

Foto: A Beijeman via Pixabay

Vandaag concludeerde de Commissie MER dat er grove fouten zijn gemaakt bij het berekenen van de stikstofdepositie als gevolg van de uitbreiding van Lelystad Airport.

De onafhankelijke commissie geeft hiermee dr ir Leon Adegeest gelijk, die eerder met berekeningen aantoonde dat een fors deel van de stikstof werd weggerekend door de ingehuurde adviseurs van de Schiphol Groep.

Weer minstens jaar uitstel
De conclusies van de commissie leiden er nu toe dat de opening van het vernieuwde vliegveld Lelystad opnieuw met ten minste een jaar wordt uitgesteld tot november 2021. Deskundigen verwachten echter dat dit te optimistisch is, omdat de gehele MER-procedure over moet. Dat neemt voor een vliegveld als Lelystad doorgaans meer tijd in beslag.

Ook moet Lelystad Airport alsnog een natuurwetvergunning aanvragen omdat het met de correcte berekeningen van Adegeest en RIVM boven de wettelijke norm uitstijgt. Die aanvraag is inmiddels in gang gezet, meldde vliegveld-directeur Hanne Buis van Lelystad vandaag tegenover Omroep Flevoland.

Een jaar eerder had Adegeest aangetoond dat de berekeningen van de geluidsoverlast door Lelystad veel te optimistisch waren en daardoor tot foute uitkomsten leidde. Dat leidde toen ook al tot een uitstel van de opening.

Schiphol niet te vertrouwen
Nu voor de zoveelste keer is gebleken dat Schiphol Groep niet te vertrouwen is met de ingewikkelde berekeningen, ontstaan onder burgers in de regio van de luchthaven grote twijfels over de berekeningen voor Schiphol zelf.

In de recente concept-MER van de luchthaven kwamen allerlei onduidelijkheden en onbekende uitgangsfactoren voor. Nu wederom bewezen is dat er wordt toegewerkt naar gewenste uitkomsten, zouden ook deze berekeningen moeten worden gecontroleerd door onafhankelijke deskundigen voordat die MER kan worden behandeld, laat staan goedgekeurd.

Een halfjaar geleden werd al bekend dat ook Schiphol een natuurvergunning moet aanvragen, zo bevestigde de verantwoordelijk minister en vice-premier Carola Schouten.

De stevige tik op de vingers die de Commissie MER uitdeelt aan de Schiphol Groep bevestigt de onbetrouwbaarheid van het overheidsbedrijf. In plaats van met eerlijke informatie te komen, probeert de groep groei te bewerkstelligen met misinformatie en onjuiste calculaties.

Tien keer zo groot
Volgens Adegeest is het zeer waarschijnlijk dat ook de stikstofcijfers van Schiphol onderschat zijn en boven de wettelijke norm uitkomen. Dat klinkt aannemelijk, omdat Schiphol meer dan tien keer zo groot is als Lelystad ooit moest worden.

Als dit het geval is, zal ook Schiphol een vergunning moeten aanvragen voor de Wet natuurbescherming. Op dit moment staat die wet slechts een maximaal aantal vluchten van 400.000 per jaar toe – het aantal vluchten dat Schiphol faciliteerde toen de wet werd ingevoerd. Het valt nog maar te bezien of Schiphol de uitstoot zover kan beperken dat met een hoger aantal vliegbewegingen binnen de wettelijke normen wordt gebleven. Deskundigen achten dit onwaarschijnlijk.

De ministers van LNV en Infrastructuur hebben echter al laten doorschemeren dat voor Schiphol in zo’n geval wederom een uitzondering zal worden gemaakt. De zoveelste.

Dit artikel is 915 keer gelezen

6 antwoorden op “Nu ook twijfel aan berekeningen Schiphol”

  1. Uitstel of afstel van de opening van vliegveld Lelystad behoeft toch geen vraag te zijn., want vanaf het begin is er door de belanghebbenden met cijfers gesjoemeld. Op alle mogelijke manieren heeft de luchtvaartsector samen met de overheid en de door hen ingehuurde experts met cijfers,rekenmodellen en valse uitkomsten gewerkt, dit allemaal met de bedoeling om het publiek verkeerd te informeren omdat luchthaven Lelystad coûte que coûte opengesteld moest worden. Zoals gewoonlijk is er alleen gerekend en niet gemeten omdat met berekenen de cijfers zelf ingevoerd kunnen worden waardoor de gewenste uitkomst op het scherm verschijnt, evenzo is dat het geval geweest met de verbrandingsgassen, een berekening waarvan de uitkomst ook verwijst naar onderzoeksresultaten van het RIVM en daaruit blijkt dat de stikstof-neerslag van vliegtuigen hoger ligt dan in berekeningen. Als Lelystad niet open gaat is dat een zegen voor de hele regio, want de natuur en de omgeving wordt dan een gigantische herrie en uitstoot van roet etc. bespaard in een straal van zeker 50 km om Lelystad. Ik woon in de geluidstrog aan de rand van Amstelveen waar de vliegtuigen op z’n laagst over de bebouwde kom vliegen en in het seizoen om de 50 seconden over komen. Zoiets gun ik niemand dus Lelysteders, pas op uw zaak want ik wordt al bijna 40 jaar bedonderd door de RLD want ook met de huisisolatie is gesjoemeld want meten willen ze niet, zelfs bij de rechter liggen ze nog.

  2. Schiphol en het Ministerie bedonderen de kluit al van af voor 1990
    Dr Menno Huijs promoveerde aan de TU Delft op: 20 jaar manipulaties rond Schiphol. Maar nu weet de bevolking van Nederland dit ook !
    Er moet een stevige KRIMP worden ingezet

  3. -Thermometers waren uitverkocht.
    -Het geld regeert.
    -Ze wonen zelf niet in onze omgeving en hebben dus geen last.
    -Iemand “moet toch de schuld krijgen”, als ze het zelf maar niet zijn!

  4. Waarom kan de luchtvaart ongestraft een pandemie veroorzaken?

    Waarom kan de luchtvaartsector ongestraft de zaak blijven besodemieteren?

    Waarom kan de luchtvaart ongestraft de herrie en vervuiling doen toenemen met voortdurende leugens?

    En waarom moeten anderen hier steeds voor opdraaien?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *