Cabinepersoneel van de KLM meldt zich massaal ziek om niet te hoeven vliegen. Ze zijn doodsbenauwd voor besmetting door reizigers en in verre landen.
Dit blijkt uit meerdere gesprekken met leden van de KLM-crew.
Ondanks het terugschroeven van het aantal vluchten, kampt KLM daarom met een groot tekort aan cabinepersoneel. Het bedrijf komt op dit moment maar liefst 400 mensen tekort om de overgebleven vluchten te bemensen.
‘Als paria behandeld’
“We worden in het crew center als paria’s behandelt”, aldus één van hen. “De afdeling personeelszaken en andere ondersteunende diensten zijn voor ons inmiddels niet meer te bereiken. Het kantoorpersoneel wil absoluut geen contact met ons als hoogrisico-groep.”
“Het management heeft zich in hun ivoren toren teruggetrokken en zich afgescheiden van de crew die het vuile werk mag opknappen”, aldus een stewardess tegenover SchipholWatch.
“We zijn bang. We krijgen weliswaar mondkapjes mee, afgemeten naar het aantal dagen dat we naar een verre bestemming moeten. Maar die mogen in de cabine – waar honderden mensen opeengepakt zitten in een krappe ruimte – niet worden gedragen.”
“In plaats van dat KLM ons werk waardeert in deze moeilijke tijden, worden we thuis als een soort lepralijders afgescheiden”, vertelt een ander.
Werkweigering
KLM is volgens hem op dit moment ook niet bepaald coulant met het eigen personeel. “Als je je niet ziek hebt gemeld en je bent ingeroosterd, dan ga je. Zoniet, dan wordt dat direct bestempeld als werkweigering.”
Eerder deze week meldde SchipholWatch al via Twitter dat een bemanningslid van KLM, waarschijnlijk de co-piloot, in Taiwan in quarantaine is gezet. Dat verhaal is inmiddels bevestigd door de doorgaans goed geïnformeerde luchtvaartjournalist Doron Sajet van NH Nieuws.
Hoewel de geïnfecteerde piloot met een complete crew was heengereisd, en er dus grote kans is op besmetting van de andere bemanningsleden, vlogen die medewerkers op commando van KLM al werkende terug naar Nederland.
Daarbij liepen ook de passagiers in de retourvlucht een groot risico op besmetting. Van een onderlinge afstand tussen mensen van anderhalve tot twee meter is in een modern vliegtuig totaal geen sprake.
De namen van de gesproken KLM-medewerkers zijn bij ons bekend. Zij willen om voor de hand liggende redenen niet met naam en toenaam worden genoemd op deze site.
sil
KLM, maar ook het hele bedrijf Schiphol zorgt niet voor zijn medewerkers. Mensen lopen longkanker op op de platformen.
Mensen besturen oververmoeid vliegtuigen….
Ik vraag me wel eens af waar dat blinde volgzame aan de kerk der gevleugelden van Schiphol vandaan komt.
Maar wat ik een beetje mis is het feit dat we zonder die miljoenen vliegbewegingen helemaal geen pandemie hadden gehad!
Dan was dat virus in een oude Toyota gestrand bij de Chinese muur en had de rest van de wereld er geen enkele last van gehad.
Hoe zit het met DIE verantwoordelijkheid?
B. Marlen
Beste KLM-ers, ik heb met u te doen en vind uw leiders onethisch, maar heeft u ook maar eens gedacht wat u omwonenden aandoet en dat al decennia lang?
Ziet u nu eindelijk in, dat verdere groei van de luchtvaart dit land en het mondiale klimaat nog verder verpest en dat dit gewoon eens op moet houden?
Ziet u ook in hoe de luchtvaart in 4 maanden tijd de wereld een pandemie en crisis van ongekende omvang heeft bezorgd?
Ziet u in, dat uw bedrijf naast vele anderen weer door de staat overeind zal worden gehouden ten koste van anderen in de samenleving?
Ik wacht op uw antwoord (waarschijnlijk tevergeefs)!
Harry van Trotsenburg
En zelfs als die 1,5 meter gehaald zou worden, is dat compleet irrelevant als een deel van de lucht weer terug in de cabine wordt gebracht, zoals bij de meeste airco’s s op de grond het geval is
M
Maar 1 woord geschikt: schandalig.