De sectie bewoners in de Omgevingsraad Schiphol stuurt aan op een wettelijke grens van 500.000 vliegbewegingen op Schiphol, tot en met 2023. Vorige week meldde voorman Matt Poelmans nog in de Volkskrant toe te werken naar gematigde krimp tot 450.000 vliegbewegingen. Hoe zit dat nou?
Burgers uit de omgeving van het vliegveld reageren ongeduldig op sociale media. “De huidige 500.000 is al veel teveel. Waarom zetten de bewonersvertegenwoordigers niet gewoon in op substantiële krimp”, vraagt één van hen zich af.
Tegenover SchipholWatch stelt Poelmans in lijn te willen blijven met de bestuurders van de provincies en gemeenten in het Schiphol-overleg. “Desondanks hebben we voor gematigde krimp gekozen als tegenhanger van de gematigde groei van Benschop.”
‘Onverstandig’
De BTV-Rotterdam, een vereniging van bezorgde burgers die een jaar geleden het overleg met Rotterdam Airport afbrak wegens onvolledige en onjuiste informatie, laat in een reactie weten het niet verstandig te vinden dat de bewonersdelegatie er nu voor kiest om het getal van 500.000 te ventileren. “Maak het rekensommetje maar – Schiphol wil 540.000, de bewoners 500.000. Dan komen we toch weer uit op 525.000 vluchten. En dus is er niets veranderd sinds de vorige voorman Van Ojik moest opstappen”, aldus een zegsman.
In Trouw vertelt Poelmans met het plan te spelen naar de rechter te stappen. “In een eerdere zaak kreeg de minister van de rechter de tijd om het Nieuwe Normen en Handhavingsstelsel (NNHS) op orde te krijgen, maar er is sindsdien niets veranderd. Dus kunnen we weer naar de rechter.”
Ook wil de bewonersdelegatie meer werk maken van een eigen lobby in Den Haag, de perscontacten aanhalen en eigen onderzoek doen.
Een klimaatzaak aanspannen in samenwerking met milieuorganisaties is een alternatieve optie, stelt Poelmans. “Bij Heathrow heeft dat geleid tot een verbod op uitbreiding met een derde landingsbaan. Maar wij hebben liever niet van die lange procedures.”
Geluidshinder omlaag
Poelmans wil vooral dat de geluidshinder omlaag gaat. “Die afspraak is in het verleden gemaakt, maar Schiphol heeft nooit geleverd.”
Hoewel Poelmans op zich gelijk heeft dat de geluidsoverlast omlaag moet, is het in het verleden gevaarlijk gebleken die overlast als maat te nemen voor de groeimogelijkheden. Immers staat in de wet dat de vliegherrie moet worden berekend in plaats van gemeten.
Het is alle burgers rond vliegvelden bekend hoe creatief de sector kan omgaan met die berekeningen. Hele wijken worden weggelaten uit die berekeningen en ook de berekende geluidsniveaus liggen mijlenver af van de werkelijke praktijksituatie. Ondersteunende meetpalen staan vaak honderden meters buiten de aanvliegroute, zodat deze veel minder herrie meten dan er wordt veroorzaakt.
‘Met geluidsruimte is het schiphollen begonnen’
Bij de BTV uit Rotterdam hebben ze daar ervaring mee. Voorzitter Alfred Blokhuizen: “Vijftien jaar geleden heeft men hier de term geluidsruimte geïntroduceerd. Toen is het grote schiphollen begonnen. Na twee keer creatief herberekenen heeft dit geleid tot een ware explosie van zwaar vliegverkeer, overlast en luchtvervuiling.”
Poelmans denkt verdere groei nog wel te kunnen stoppen. “Groei ligt gevoelig in de coalitie en de verkiezingen komen alweer in zicht. Het is de vraag of dit kabinet de luchtvaartnota nog durft door te drukken.”
B. Marlen
Schiphollen begon al met de uitvinding van de Ke-norm in de zestiger jaren. Hiermee werd tot 65 dB(A) geheel niet meegerekend. De overgang naar Lden in 2003 deed er nog een schepje bovenop!