‘Buitenveldert- en Oostbaan structureel teveel ingezet’

“Luchtverkeersleiding zet structureel de Buitenveldertbaan veel te vaak in, en zelfs de Oostbaan, die niet eens secundair is”, aldus voorzitter dr Kees Weijer van het Platform Vliegoverlast Amsterdam in een brief op poten aan voorzitter ir Jeroen Dijsselbloem van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Foto: Tim van der Wiel via Unsplash

“Drie jaar geleden hebben wij meegewerkt aan het rapport van de Onderzoeksraad door informatie te leveren over het gebruik van de twee banen. Het landen op deze banen zorgt ervoor dat alle typen vliegtuigen op 300 tot 500 meter hoogte vliegen over de Amsterdamse binnenstad, de Vondelparkbuurt en dichtbevolkte wijken als Zuidoost, Buitenveldert en Amstelveen-Noord.

In uw eindrapport ‘Veiligheid vliegverkeer luchthaven Schiphol‘ staat op pagina 92 een ontluisterende conclusie: ‘De veiligheid van omwonenden speelt in de besluitvorming een beperkte rol. Voor dit risico bestaat vrijwel geen sturende werking voor de sector. In de wet is de norm niet opgenomen omdat dit de groei van de luchthaven teveel zou beperken.”

Bewoners vogelvrij
Weijer zegt hier met andere woorden dat de veiligheid van inwoners van overvlogen gebieden zo goed als vogelvrij zijn. Als de luchtvaart maar kan groeien, wordt dat risico op de koop toegenomen: in de wet is immers geen bescherming opgenomen.

Onacceptabel vindt het Amsterdamse platform dat. “In de afgelopen drie jaar zijn er dagen dat er meer dan 300 vliegtuigen per dag over één van die aanvliegroutes werden gedirigeerd. De redenen die Schiphol en de verkeersleiders hiervoor geven zijn oncontroleerbaar voor de burgers, maar liggen meestal in onduidelijke weersomstandigheden.”

SchipholWatch beschikt overigens via de website Donderdorp over bewijs dat er dagen zijn dat op de Buitenveldertbaan meer dan 400 vliegtuigen aanvliegen binnen een tijdspanne van slechts één etmaal.

“Wij zien dat als misbruik van de secundaire Buitenveldertbaan en van de Oostbaan, die niet eens secundair is. Regelmatig wordt geen gebruik gemaakt van preferente banen terwijl dit volgens de normen voor windsnelheden best zou kunnen. Tot slot weigeren de verkeersleiders het gebruik van de banen te synchroniseren. Dan wordt één preferente baan niet ingezet omdat bij een doorstart een andere in gebruik zijnde baan zou worden gekruist. Dat probleem is op te lossen door wél te synchroniseren.”

Eén doel: zoveel mogelijk vliegen
De Amsterdammers concluderen dat alle trucs worden ingezet met maar één enkele reden: het zo hoog mogelijk opvoeren van de capaciteit van Schiphol.

“Meneer Dijsselbloem, eerder gemaakte afspraken tussen bewoners, de gemeente Amsterdam en de luchtvaartsector worden niet nagekomen. Zo zou de Oostbaan slechts bij zeer uitzonderlijke omstandigheden worden ingezet. Het gebruik van de Buitenveldertbaan zou niet meer groeien na de opening van de Polderbaan. En de veiligheid van de burgers zou niet meer verder afnemen. En als kers op de taart heeft Schiphol niet of nauwelijks de aanbevelingen van de Onderzoeksraad uitgevoerd.”

Weijer maakt zich ook druk over de zakenvliegtuigen die meestal landen op een van deze twee banen. Dat zijn er inmiddels zo’n 20.000 per jaar maar deze worden niet meegeteld voor de limiet van 500.000 vliegbewegingen. “Waarom eigenlijk niet? Ze maken net zoveel herrie als andere vliegtuigen. Wat ons betreft overschrijdt Schiphol dan ook de afgesproken grenzen.”

500.000 te hoog gegrepen
“Onze conclusie: het aantal van 500.000 is voor Schiphol te hoog gegrepen. De ultieme vraag is nu: wie gaat er over de veiligheid, leefbaarheid en de publieke ruimte. De bewoners of Schiphol en KLM?”

Weijer wil graag op korte termijn een afspraak met de raad om de problematiek te bespreken. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Eén antwoord op “‘Buitenveldert- en Oostbaan structureel teveel ingezet’”

  1. Mochten mensen in de regio Amsterdam vroeger hebben gedacht dat hun ellende over zou zijn met de zgn. Polderbaan, dan kwamen ze toch bedrogen uit. Niet alleen werd een groot nieuw gebied in Noord en Zuid Holland met lawaai en vervuiling verpest, de groei kon hierdoor gewoon doorgaan, zodat de herrie ook bij hen terugkeerde.

    Maak diezelfde fout niet met Lelystad! Wees solidair met anderen en strijd tegen verdere groei!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *