KLM vliegt niet zo ‘responsible’

Ter gelegenheid van de tegenvallende jaarcijfers van KLM plaatste het vakblad UpintheSky.nl een artikel over de recente veranderingen aan de vloot van het blauwe bedrijf.

Volvo 440, ook uit de tijd van de nieuwste 737 van KLM.

Meest opvallende wijziging was de aanschaf van een Boeing 737-800, een toestel dat volgens Wikipedia gebaseerd is op technologie van midden jaren negentig.

Zo’n toestel past absoluut niet in het louter met de mond door KLM beleden “Fly responsibly”. Het gloednieuwe toestel is bij aanschaf al verouderd, vervuilt veel meer dan noodzakelijk met nieuwere technologie en zorgt voor veel meer geluidsoverlast dan vliegtuigen die wél op technologie zijn gebaseerd die nog dit millenium is ontwikkeld.

Windows 95
Midden jaren ’90 dus. Wat was dat eigenlijk voor een tijd? Het was de tijd van de Volvo 440, toen mateloos populair. Het was het jaar dat Microsoft Windows 95 introduceerde, inclusief de gehate Internet Explorer.

De smartphone zou pas twaalf jaar later worden uitgevonden door Apple, in 2007. Mobiele telefoons waren er al wel, maar om ‘m echt te kunnen meenemen, was een bolderkar nodig.

Deze ‘mobiele’ telefoons waren state-of-the-art in de tijd dat de nieuwste 737 van KLM werd bedacht.

Toy Story was de populairste film uit dat jaar, de meestverkochte hit was Conquest of Paradise van Vangelis (wie kent hem nog?).

Topvoetballer Epi Drost overleed in 1995 op 49-jarige leeftijd, die andere topper Matthijs de Ligt zou pas vijf jaar later worden geboren.

Epi Drost overleed veel te jong in 1995.

Ook in 1995 werd het oude treinstation van Schiphol gesloopt om plaats te maken voor het Plaza. De tunnel naar het nieuwe station werd aangelegd, waarbij door de bouwers flink gefraudeerd werd (zie het papieren archief van De Telegraaf).

Schiphol bereikte in dat jaar een record in het hoogseizoen van 1000 starts en landingen op één dag. Zat in totaal op nog geen 300.000 vliegbewegingen.

Zo’n jaar was het dus. En uit dat jaar kocht KLM een paar maanden geleden nog een nieuw vliegtuig. Alsof je nu nog een nieuwe Ford Taunus zou kopen.

Eén antwoord op “KLM vliegt niet zo ‘responsible’”

  1. Ironisch dat KLM nu pas, gedwongen door de Corona uitbraak in China, een substantiele bijdrage levert aan vermindering van haar ecologische voetafdruk. Niet met de trotse blauwe borst vooruit maar onder gejammer. Deze aarde moet het niet van de luchtvaartsector hebben om het roer om te krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *