Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Column

De lucht is van ons!

Foto: PURE · VIRTUAL via Unsplash

0
(0)

De luchtvaartsector doet net alsof het de lucht in eigendom heeft: de leefomgeving van miljoenen mensen mag worden verziekt en miljoenen vogels mogen massaal worden uitgeroeid.

Deel op XDeel op Linkedin

De directeur van Schiphol, Dick Benschop, bleek bij de presentatie van de Schipholgroep flink geïrriteerd over het gebrek aan voortgang in zijn groeiplannen.

Zijn groeimantra wordt maar niet beantwoord door politiek Den Haag. Hij heeft haast en stampvoetend riep hij “get Schiphol done” richting Den Haag. Maar de politiek aarzelt, en niet voor niets. Daar is alle reden toe.

‘Alles moet wijken’
De luchtvaartsector doet net alsof de lucht van hen is, alles moet voor hun belangen wijken. En men doet net of dat heel normaal is. De lucht lijkt gemonopoliseerd door de luchtvaartindustrie die tegenspraak niet duldt.

En als er tegenspraak komt, dreigt men met een economische catastrofe en ineenstorting van de werkgelegenheid. Zeg maar gewoon chantage. Hierdoor is Schiphol inderdaad voor mij “done”. Ik ben er klaar mee.

De onderliggende vraag wordt maar niet gesteld en die luidt: van wie is de lucht eigenlijk? De lucht is niet van particuliere bedrijven, dat moeten we toch met elkaar eens zijn.

Verantwoorde benadering nodig
De lucht is van alle bewoners op deze aardbol. Dus dat vraagt om een verantwoorde benadering en het opkomen voor alle belangen van al die bewoners, mens, dier en plant. Dat moet op de allereerste plaats staan, geldbelang op de 4e of 5e plaats.

Wat zien we in de praktijk? We hebben een luchtvaartindustrie die gast is in onze lucht, maar niet netjes komt vragen of ze het vol mogen vliegen met lawaai en luchtvervuiling. Nee, ze eisen op hoge toon die ruimte op.

Ze gedragen zich als onbetwiste eigenaren, die anderen niet toelaten. Zo worden vogels massaal vergast in de omtrek van luchthavens en zijn complete woonwijken onleefbaar geworden door de bewezen enorme overlast.

Tegenstanders verketterd
Maar in plaats van netjes te vragen of ze die ruimte mogen vervuilen en mogen verstoren, verketteren ze de mensen die de groei van de luchtvaart niet meer willen, omdat die hun gezondheid en welzijn en die van hun kinderen aantast.

Actievoerders mogen niet demonstreren, worden gearresteerd en worden neergezet als geitenwollensokken die Nederland te gronde richten. En volksstammen trappen erin.

Het denken moet echt om. De luchtvaartindustrie is niet de eigenaar van onze lucht. Ze zijn er dus te gast. Ze dienen zich dus te gedragen als gast, mogen hun toon wel eens matigen en heel netjes vragen of ze gebruik mogen maken van die ruimte boven ons hoofd.

Stampvoeten ongepast
En als het antwoord nee is, is het nee en dan past stampvoeten op een presentatie van een jaarrekening al helemaal niet.

Dus beste politici in Den Haag: er is niets te eisen door de luchtvaartindustrie. Dat stampvoeten van Dick Benschop is volslagen ongepast, want de lucht is van ons!

Auteur Alfred Blokhuizen is voorzitter van omwonendenvereniging BTV-Rotterdam Airport

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Louis7th

    Voor al die mensen die nog steeds geloven dat er met Schiphol afspraken gemaakt kunnen worden verwijs ik graag naar de film van mijn stukje lucht. Ondanks alle prachtige plannen met de Polderbaan bleek er toch een foutje gemaakt te zijn, waardoor de vliegroute moest worden verlegd. De film is een aantal jaren geleden gemaakt en toont tijdstip, dader en bijbehorend door NOMOS gemeten geluid. Een beetje Explane avant-la-lettre, maar dan met de beelden erbij. https://www.youtube.com/watch?v=uT4Aa331w6I

  2. Johan Jbroers

    Heel goed verwoord: de politiek moet naar ons luisteren en niet andersom en zich niet gedragen als een dictator en daarmee mensenlevens vergallen!
    Mijn gedachte is precies hetzelfde!

  3. Ad

    Tot hoe hoog is de lucht boven mijn huis en tuin van mij? Ook al heb ik op mijn stukje geen wolkenkrabber maar slechts twee verdiepingen en een enkele boom nog iets hoger, tot welke hoogte mag ik mijn stukje beschouwen als van mijzelf? Benschop heeft mijn luchtkolom speciaal uitgezocht voor zijn Schiphol bedrijfsvoering. De toestellen hoeven hier niet te zijn want mijn plek ligt niet in het verlengde van een start- of landingsbaan. De vliegtuigen maken vaak en met honderden per dag na start een speciale bocht om mijn tuin aan te doen. Schiphol gebruikt mijn tuin zonder er ooit zelfs maar een gesprek met me over te hebben gevoerd. Kan iemand me zeggen of de lucht boven mijn grondje wel van mij is? Of is de lucht van ons allen? Zo klaar als een klontje toch dat de lucht niet van de luchtvaartindustrie is of van types zoals Benschop en Van Nieuwenhuizen?

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate