Voortschrijdend inzicht bij Zestienhoven?

Gisteren verscheen er een bericht van de luchthaven Zestienhoven, als reactie op het afwijzen van groeiplannen van de Rotterdamse luchthaven. Dit bericht kwam nadat de Gemeente Den Haag zich donderdag had uitgesproken tegen groei van de Rotterdamse luchthaven. Den Haag is daarmee hekkensluiter. Eerder verklaarden Rotterdam, Schiedam, Lansingerland en Provincie Zuid-Holland zich tegen de groeiplannen.

SchipholWatch-columnist Alfred Blokhuizen vraagt zich af of er sprake is van voortschrijdend inzicht bij de directie van Zestienhoven (foto: Facebook).

Laten we eens een citaat uit het bericht analyseren: “Ons standpunt nu is dat we in gesprek zijn met gemeenten en belangenverenigingen. Wij hebben zelf nog geen standpunt over wel of geen groei”, aldus de zegsman desgevraagd tegen het Voorburgs Dagblad. Ook wacht men de reactie van andere gemeenten af.

Je kunt het negatief en positief bekijken. In een negatieve bui kan je zeggen: Goh, men verspreidt onwaarheden, want er ligt een vier-punten groeiplan, een door Walter Manshanden en Leo Bus afgeschoten MKBA met betrekking tot de groeiplannen en er werden een reeks voorlichtingsavonden georganiseerd over de gewenste groei.

Ook zijn er vele debatten geweest, in diverse gemeenten en in de provincie, waar de luchthavendirectie insprak en haar groeiplannen uiteenzette. Dus wilden ze gewoon groei, anders laat je je groeiplannen niet uitrekenen. Ook kwam men kortgeleden nog met plannen om de traumahelikopters van de luchthaven te weren om meer grote Boeings te kunnen laten vliegen.

Allang uitgesproken tegen groei
Belanghebbende gemeenten hebben zich allang tegen de uitbreiding uitgesproken. Den Haag was als tweede naamgever van het vliegveld de laatste.

Er is slechts één grote belangenvereniging die zich speciaal bezighoudt met de luchthaven. Dat is de BTV-Rotterdam. Ik ben daar bijna een jaar voorzitter van en al vier jaar bestuurder.

We hebben al meer dan een jaar niets gehoord van de luchthavendirectie. Geen uitnodiging, niets. Overigens zijn de gesprekken gestopt nadat bleek dat de luchthavendirectie op verschillende tijdstippen niet de waarheid sprak en wij, vrijwilligers, op eigen kosten een plan moesten laten narekenen en grote fouten vonden.

Nieuwe cijfers blijven uit
De luchthaven trok berekeningen in om te “actualiseren”. Die “actualisatie” komt maar niet. Er is nog een poging geweest om tot elkaar te komen, maar die werd niet opgevolgd. De BTV voelde er ook niets voor om gesprekken te voeren die alleen als uitkomst ‘groei’ mochten hebben.

Bekijken we het positief, dan kunnen we zeggen dat kennelijk de luchthavendirectie zelf ook niet meer zeker is van de haalbaarheid van haar groeiplannen en dat ze weer in gesprek wil raken met de BTV.

In dat geval zien we de uitnodiging met belangstelling tegemoet. Zo’n gesprek moet dan wel gaan over hoe men de hinder gaat verkleinen, zoals afgesproken. In dat geval kunnen we het zien als voortschrijdend inzicht. Alleen jammer dat men dan deze bewoordingen koos.

Helpt niet bij herstel vertrouwen
Onder aan de streep kan ik alleen maar concluderen dat de persverklaring van de Schipholgroep niet helpt bij het herstellen van het vertrouwen tussen burgers en luchtvaartindustrie.

Als voorzitter van de grootste bewonersvereniging in de regio sta ik wel perplex. Ik sta echt te kijken van de wijze waarop een professionele organisatie als de Schipholgroep naar buiten communiceert.

Auteur Alfred Blokhuizen is voorzitter van omwonendenvereniging BTV-Rotterdam Airport

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *