Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schandaal

'Schiphol pleegt fraude met MER'

Leon Adegeest ontdekt opnieuw gesjoemel met de cijfers door Schiphol. Hier geeft hij commentaar in een eerdere uitzending van het NOS Journaal (beeld: screenshot nos.nl)

5
(3)

Wéér is de Schiphol Groep betrapt op het sjoemelen met cijfers in de milieueffectrapportage (MER) van Lelystad en ook – naar alle waarschijnlijkheid – die van Schiphol Airport zelf.

Deel op XDeel op Linkedin

De nieuwe blunders in de stikstofberekeningen zijn ontdekt door dr ir Leon Adegeest. Hij schafte speciaal een krachtige computer aan om de calculaties van Schiphol over te doen.

Adegeest vond uit dat bij de berekeningen in de MER voor Lelystad gerekend wordt met een veel te hoge warmte-uitstoot van vliegtuigen, waardoor de uitgestoten stikstofverbindingen op papier hoger opstijgen, meer verdunnen en minder neerslaan dan in de praktijk het geval is.

12x meer warmte dan alle energiecentrales samen
Waar het erkende wetenschappelijke instituut RIVM adviseert de warmte-uitstoot voor vliegtuigen op nul te zetten, rekent adviesbureau Adecs zich in opdracht van Schiphol rijk met een warmte die overeenkomt met twaalf keer het totale vermogen van alle energiecentrales in Nederland.

“Om zoveel warmte op te wekken is het nodig maar liefst 37 keer alle op Schiphol verkochte kerosine te verbranden”, aldus een geschokte Adegeest. “Schiphol stelt dus dat vliegtuigen meer warmte uitstoten dan ze kerosine aan boord hebben – dat is onmogelijk.”

Adegeest noemt het desgevraagd waarschijnlijk dat deze zelfde fout is gemaakt in de concept-MER van het Amsterdamse vliegveld.

Ook aanvoerverkeer nauwelijks meegenomen
Alsof de foutieve berekeningen nog niet genoeg zijn, ontdekte de ingenieur uit Oost-Nederland ook dat het wegverkeer van en naar de vliegvelden onvoldoende is meegenomen in de MER.

“Opmerkelijk is dat juist een toegangsweg die vlak langs een natuurgebied loopt, is weggelaten uit de MER. Als ik die weg wel meeneem in de berekeningen, komt de stikstofneerslag fors boven de norm waarbij een vergunning nodig is”, vertelt hij. Volgens de onderzoeker is bovendien slechts verkeer in Flevoland zelf meegenomen. “Het is ongeloofwaardig dat alleen mensen uit die provincie gebruik gaan maken van Lelystad Airport.”

Wetgeving omzeilen door fraude
Adegeest is geschokt door zijn eigen bevindingen. “Al twee jaar denk ik: kun je die rapporten nog wel vertrouwen? Maar dit is gewoon je reinste oplichterij wat mij betreft. Ik weet niet of je kunt spreken van een milieudelict, maar Schiphol probeert hier gewoon de wetgeving te omzeilen door fraude te plegen met de invoergegevens”, vertelt hij aan 1Vandaag.

Opsteller van de frauduleuze rapportage, het bureau Adecs uit Den Haag, wilde tegenover 1Vandaag niet reageren op de bevindingen, maar verwijst naar het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. Een reactie vanuit dat departement blijft vooralsnog uit, aldus 1Vandaag.

De 1Vandaag-uitzending van 4 december over dit onderwerp:

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 5 / 5. Aantal stemmen: 3

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Mark

    Wat een held! Zou fantastisch zijn als hij ook de MER van Schiphol straks onder de loep zou nemen.

  2. Johan Jbroers

    Wat fijn dat we Dhr. Leon Adegeest hebben om te bewijzen dat de Schiphol Groep en de corrupte Overheid een spelletje spelen met omwonenden en dat de M.E.R. voor geen meter deugt!!
    Eindelijk na zoveel jaren overlast en frustraties over Schiphol Groep
    en de (Maffia) Overheid weer het bewijs met gesjoemel met cijfers !!

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate