Wat ons betreft is de tijd van praten voorbij, het wordt tijd voor acties tegen de overlast van Schiphol en zijn gebruikers.
Al tientallen jaren ‘overlegt’ Schiphol met omwonenden over het beperken van vervuiling en overlast, onder meer aan de beroemde (of beruchte) Alders-tafel in de Omgevingsraad.
Al die jaren overleg hebben geleid tot de huidige situatie, waarin de luchtvaart rond Schiphol heeft geleid tot onleefbare situaties in grote delen van de Randstad en zelfs daarbuiten.
Van de kop van Noord-Holland tot in Rotterdam, van de Noordzeekust tot ver voorbij het Gooi en zelfs in Flevoland en Friesland ervaren burgers een niet-aflatende overlast door het vliegverkeer.
Zoethoudertje
Het overleg met bewoners wordt door politici als Remco Dijkstra (VVD) dan ook terecht aangeduid als een zoethoudertje voor de omwonenden. Onder het motto, zo lang er wordt gepolderd, komt er geen opstand.
Het Alders-overleg is inmiddels geklapt. Niet omdat partijen niet verder wilden polderen, maar omdat bewoners voor het eerst in al die jaren een keihard ‘nee’ hebben gezegd tegen verdere groei. Na jaren van toegeven ‘in het belang van Nederland’, is het omwonenden nu eindelijk welletjes. ORS Bewoners verdient voor deze stap een grote pluim, echter had die stap veel eerder moeten worden gezet.
Direct na het ‘nee’ van de omwonenden staat de sector op zijn achterste poten. Ineens zijn de burgers onredelijk omdat zij niet meebewegen in de richting die KLM en Schiphol wensen. De propaganda- en lobbymachine wordt op volle toeren gebracht om media en politiek te bewerken tegen dit ‘onverstandige’ besluit van de omwonendenvertegenwoordiging.
Miljoenen aan spindocters
De miljoenen euro’s die de sector besteedt aan spindocters en framing-specialisten resulteren dan ook direct in een voornemen van de minister om onder voorwaarden verdere groei naar 540.000 vliegbewegingen mogelijk te maken.
Voor ons is dit het sein dat de tijd van polderoverleg omtrent de luchtvaart over is. Het wordt tijd voor harde acties. Acties die binnen de normen van de wet en het goede fatsoen blijven, maar wel acties die de sector duidelijk zullen maken dat het zo niet langer door kan gaan.
Als omwonenden zijn we het aan onszelf en aan onze kinderen verplicht om een halt toe te roepen aan het schaamteloos opofferen van fatsoenlijke leefomstandigheden aan de karige winsten van giganten als Schiphol (nota bene een staatsbedrijf) en KLM (vrijwel volledig in bezit van buitenlandse aandeelhouders).
Alleen samen kunnen we die machtige apparaten met hun miljoenen euro’s voor het lobbycircuit een halt toeroepen.
Steun daarom acties als die van Greenpeace, de Noodlanding voor het Klimaat. Maar laten we ook zélf in actie komen, net als de boeren. Een statement afgeven, een daad stellen die niet kan worden genegeerd.
Eigen acties
Als aftrap starten we op Twitter onder de hashtag #schipholacties een virtuele ideeënbox. Heeft u zelf een goed idee voor een gevoelige actie tegen de verdere groei van de luchtvaart in het algemeen of Schiphol in het bijzonder, post deze dan op Twitter met de hashtag #schipholacties.
Als er voldoende goede ideeën binnenkomen, kunnen we vervolgens starten met een eerste aanzet tot acties, bij voorbeeld via een bijeenkomst en/of samenwerkingen met milieubeschermingsorganisaties of andere actiegroepen.
En volg via deze link het verloop van de hashtag #schipholacties.
Standaert
Ik heb zo genoeg van de overlast. Ook vandaag weer elke halve minuut een vliegtuig over Amsterdam Centrum. KLM en Schiphol: vliegTUIG. Het welzijn en de gezondheid van bewoners wordt ondergeschikt gemaakt aan de verdiensten van deze bedrijven. In een dichtbevolkt land als het onze moet men niet streven naar een dominante luchthaven. STOP SCHIPHOL!
cor mastwijk
https://twitter.com/extinctionr/status/1181329625705844736?s=21&fbclid=IwAR2po1ZjXu7WKf07S5kKASjUL3SAVPwD0dAqhAp7eItZMX0K3CBQTqKvqeI
TIP?? Samen …..
Bob van Marlen
Het klopt volledig wat u schrijft, ik laat u de details van de leugens en bedrog in mijn cursus Schiphollen zien. Inderdaad zijn acties nodig, waar men niet meer omheen kan. De weerstand neemt steeds meer toe, zowel hier als in het buitenland. De overheid en KLM moeten beseffen dat de omgeving waarin ze opereren niet meer hetzelfde is, en ook nooit meer hetzelfde zal zijn. Een goed bedrijf heeft hier oog op, een slecht bedrijf niet en verdient het tenonder te gaan.
Gerard Kind
Ik ben sterk voor acties maar het lijkt me niet verstandig ideeën voor acties op Twitter te delen. Ik ben er ook niet voor om bij voorbaat burgerlijke ongehoorzaamheid uit te sluiten, zoals wordt gesuggereerd.
Mee eens
Helemaal mee eens. Er wordt niet geluisterd, niet in Den Haag, niet in de onderhandelingen met de ORS. Het lijkt wel of er juist meer overlast bij komt omdat men weet dat Den Haag toch niets doet en alleen maar meelacht. De mentaliteit is: meer geld en meer macht. Zolang dat niet verandert worden we gedwongen op een andere manier met deze lui om te gaan. De VN voorspelt 100 miljoen klimaat vluchtelingen in 2050. Dat is nog eens iets anders dan de 1 miljoen uit Syrië.
Klaar
Groot respect voor de beweging die de boeren tot stand hebben gebracht. Dat inspireert dat we op een andere wijze met onze “bestuurders” en machtige Schiphol lobby moeten omgaan.
Goed geschreven artikel waar ik helemaal achter sta.
De wijze waarop een tegenactie tot stand moet komen zal een andere moeten zijn dan voorgesteld. Mijn woede over de jarenlange overlast en negeren is de motor. Openbare praatsessies hoe we gaan actievoeren is hetzelfde als de Alderstafel
Ralf
Ik kan ook nog wat acties bedenken 🙂
Lisanne
Feind hört mit.
FloriandeTegengeluid
Wij kunnen ons niet voorstellen dat er regionaal niet meer bewoners zijn die de overlast van Schiphol meer dan zat zijn ook wel eens een dag vrij kunnen maken om met zijn allen een statement te maken. Alleen al in Floriande waren er meer dan 1.300 mensen die de petitie tegen de vaste bochtstraal bij Floriande hebben ondertekend. Met die petitie onder de arm hebben we het ook tot in de 2ekamer geschopt zonder ORS.