Les 16 uit de cursus schiphollen: Vliegtax

Vliegen is te goedkoop voor de vervuiling die het veroorzaakt. In steeds meer delen van de maatschappij wordt dit herkend en erkend. Het is dus zaak om een slimme truc te bedenken en een beetje met de kritiek mee te buigen, maar natuurlijk wel zo dat het geen enkel probleem zal opleveren.

Foto door Rita Ox via Unsplash

U zult wel gemerkt hebben dat de weerstand tegen de luchtvaart aan het toenemen is. De groei van Schiphol en andere vliegvelden en de opbouw van Lelystad Airport geven aanleiding tot groeiende protesten van bur­gers, die zich tegenwoordig via Facebook of Twitter uiten. Men vraagt steeds meer om een ‘eerlijke prijs’ voor vliegen.

Beweeg hier een beetje in mee en beloof de invoering van een ‘vliegtax’. Overdrijf niet, want de opge­legde bedragen dienen slechts voor ‘window-dressing’ en zijn zeker niet bedoeld om uw klanten (de vlieg­consumenten) af te schrikken, zodat ze minder gebruik van uw diensten zullen gaan maken.

7 euro vliegtax
Het voorgestelde bedrag van 7 euro voor vluchten binnen Europa en 22 euro voor intercontinentale vluchten passen binnen de hier omschreven doelstelling.

Voorkom een vergelijking met de hogere bedragen gehanteerd in de ons omringende landen, niet over praten dus. Benadruk dat door deze maatregel het principe van ‘de vervuiler betaalt’ recht wordt gedaan, maar laat niet teveel doorschemeren dat de effectiviteit om de groei af te remmen nihil is.

Daar zijn immers aanzienlijk hogere bedragen voor nodig. Het is natuurlijk niet de bedoeling de Nederlander zijn vliegvakantie te ontnemen!

Overstappers betalen niets
Zeg ook niet dat deze tax voor het merendeel van passagiers op Schiphol, de zogenaamde overstappers, niet zal gelden.

Met deze maatregel kunt u ook goed aangeven de zorgen van burgers ter harte te nemen.

Noem ook weer het streven naar ‘een duurzame en klimaatneutrale luchtvaart’ door middel van biobrand­stoffen en synthetische kerosine, stillere (uitdrukkelijk niet minder lawaaiig) en zuiniger vlieg­tuigen, waaronder elek­trische, minder uitstoot door elektrisch taxiën, slimmere routes (herindeling Europees luchtruim in de ‘Single European Sky’), compensatie via ‘milieu­projecten’ en eventueel, maar niet te enthousiast, het gebruik van de trein voor kortere afstanden. Zolang de prijs hiervan zoveel hoger ligt, hoeft u niets te vrezen.

Voorkom natuurlijk wel dat er een echte accijns op kerosine en btw op tickets komt.

Laat reisorganisaties steun betuigen aan uw beleid en laat ze vooral ook zeggen dat een vliegtax ten goede moet komen aan de omwonenden en het milieu. Niet noemen dus, dat we hier beter aan zouden bijdragen als we minder vluchten zouden uitvoeren.

Alvast meer lezen? Bezoek de weblog van ir Bob van Marlen!

2 antwoorden op “Les 16 uit de cursus schiphollen: Vliegtax”

  1. Dit is helaas zo, ook omdat de maatschappelijke kosten aan gezondheidsverlies en vervuiling op anderen en op de toekomst worden afgewenteld. Vliegen moet duurder worden om dit tegen te gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *