Woensdagochtend vroeg voerde Greenpeace een kleine prikactie voor de ingang van het kantoor van de Schiphol Group. Aan medewerkers werd de volgende brief uitgereikt.
“Beste medewerker van de Schiphol Group,
Vanochtend voerden wij vreedzaam actie voor jullie deur, omdat wij ons zorgen maken over de rol van Schiphol Group in de klimaatcrisis.
Schiphol Group is een van de grote vervuilers van Nederland: de CO2-uitstoot van alle getankte kerosine op Schiphol-luchthavens is 13,6 megaton. Dat getal zegt u wellicht niet zoveel, maar ter vergelijking: dat is vier keer de uitstoot van de oude kolencentrale bij Amsterdam, de Hemwegcentrale.
Helaas zien wij dat Schiphol Group geen klimaatplan heeft om iets aan deze uitstoot te doen. Natuurlijk wordt er hard gewerkt aan het terugdringen van de CO2-uitstoot op de grond en dat moedigen wij van harte aan. Maar, er moet een plan komen voor de uitstoot van het vliegverkeer. Pas dan neemt Schiphol écht zijn verantwoordelijkheid.
Net als u, neem ik aan, zie ik elke dag de effecten van de klimaatcrisis. Steden in India waar wekenlang geen watertoevoer is, eilanden die dreigen te vervagen door grote overstromingen en natuurlijk de grote delen van het Amazonewoud die deze zomer in brand staan.
Grote vervuilers zoals Schiphol Group moeten het roer drastisch omgooien; alleen dan kunnen we de opwarming van de aarde stoppen.
Daarom organiseren wij bij Greenpeace een grote actie en Schiphol Group speelt hierin de hoofdrol. Vreedzaam, zoals onze acties altijd zijn. Nieuw aan deze actie is dat wij aan het publiek hebben gevraagd hoe de actie er uit moet gaan zien. We hebben bijeenkomsten georganiseerd door het hele land.
Naar aanleiding van deze bijeenkomsten kunnen we stellen dat wij niet de enige zijn die zich zorgen maken om de grote klimaatimpact van de Nederlandse luchtvaart. Honderden mensen werkten mee en er kwamen bijna tweeduizend ideeën binnen. Vanaf aanstaande maandag is er een verkiezing op onze website voor het beste actie idee. Onze beweging groeit hard.
Vanmiddag is er een belangrijk debat in de Tweede Kamer. Politici vergaderen dan onder meer over de geplande groei van Schiphol en de opening van Lelystad. Onderwerpen waar wij ons grote zorgen om maken. Niet alleen de minister speelt hierin een grote rol, ook jullie CEO Dick Benschop.
Wij willen dan ook dat Schiphol Group zijn koers radicaal wijzigt, een klimaatplan maakt en de uitbreiding van Schiphol en de opening van Lelystad afblaast.
Tot die tijd voeren wij actie. Voor u vast even wennen, maar hopelijk kunt u ons ook een beetje begrijpen. Wij maken ons zorgen om de toekomst, die van ons en die van u. We voelen dat de klimaatcrisis elke dag een beetje dichterbij komt en we kunnen niet meer om de rol heen die Schiphol Group daarin speelt.
Vanaf 16 september vindt u de verkiezing van de actie op www.noodlandingvoorhetklimaat.nl. Vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op via [email protected].
We staan u graag te woord.”
Gert de winkel
Beste Greenpeace,
Uw bewering dat de door Schiphol veroorzaakte CO2 uitstoot 13.6 miljard kilo per jaar bedraagt klopt niet helemaal. Want 1 kg kerosine is equivalent aan 2.7 kg CO2 emissie.
Gemiddeld gebruikt Schiphol ca. 30.000 liter kerosine per dag, dat is dus 1095000 liter per jaar. Omdat elke liter kerosine equivalent is aan 2.7 kg CO2 emissie, bedraagt de door Schiphol geproduceerde CO2 emissie dus 30 miljard kilo in plaats van de 13.6 kilo emissie, welke u opvoert.
Met vriendelijke groeten, Gert.
Alfred Blokhuizen
Het is maar net wat u meerekent of wegredeneert. Het grote probleem in de luchtvaart is dat iedereen erg creatief is met naar beneden rekenen van gebruik, decibels en wegwuiven van verantwoordelijkheid. In één Boeing 747 gaat alleen al 200.000 liter kerosine. Alleen voor de start van een vliegtuig wordt middelgroot vliegtuig tussen de 1500 en 4500 liter gebruikt. Dan gaat het over 2.000.000 en 6.000.000 liter per dag. U zult zegen: ja..dat zijn de vliegtuigen van de maatschappijen en niet Schiphol zelf. Dat is te makkelijk en wijze van wegkijken. Daar hebben de omwonenden niets aan. Schiphol faciliteert die vliegtuigen en wil zelf heel veel meer vliegtuigen faciliteren. De uitstoot en het enorme lawaai komt doordat de Schiphol groep de carriers faciliteert. Dus dat wegredeneren van u is een beetje jammer. Het gaat om het hele plaatje.