Les 8 uit de cursus schiphollen: Grenswaarden

De betekenis van handhaven in juridische zin is: ‘controle door politie, justitie of een toezichthouder op de naleving van bepaalde wet- en regelgeving’. Rij je te snel, dan kun je een boete verwachten. Als dit niet zou gebeuren, dan zou het aantal hardrijders snel toenemen.

Foto door VanveenJF op Unsplash

Je zou verwachten dat als er teveel vliegtuigherrie wordt geproduceerd, dat er dan ook sancties worden opgelegd. Niets is minder waar voor Schiphol en andere vliegvelden!

Groei je te hard in het aantal vliegbewegingen of maak je teveel herrie, dan worden de afgesproken grenzen gewoon verruimd.

Volksverlakkerij
Een beter voorbeeld van volksverlakkerij is nauwelijks denkbaar. Deze les gaat over de manier waarop de schijn van handhaving wordt hooggehouden.

Stel bij de informatie dat er duidelijke grenzen zijn aan de groei, maar maak deze zó ruim dat ze een verwacht groeipercentage van zo’n 5% per jaar makkelijk aankunnen. Stel de grenzen bovendien tijdig bij met economische motieven als werkgelegenheid voordat ze knellend worden.

Een grenswaarde is immers niet bedoeld om echt beperkend te werken, maar om zogenaamd goede intenties te etaleren.

Voorbeelden zijn:

  • Maximaal 44 miljoen passagiers en 3 megaton vracht, vervangen door Totaal Volume van de Geluid­belasting (TVG) in 2003, overigens berekend aan de hand van een virtuele luchthaven met één start- en landingsbaan.
  • Aantal vliegtuigbewegingen stellen op maximaal 500.000 vtb’s (510.000?), liefst binnenkort naar 600.000 op Schiphol, of 10.000 voor Lelystad, dat daarna snel kan oplopen tot 45.000.
  • Aantal woningen met ernstig gehinderden binnen de 35 Ke-contour of ‘gelijkwaardige’ 58 db(A) Lden-contour. Eerst lagen er 10.000 woningen binnen 35 Ke, later in 2013 verhoogd naar 12.300 binnen de 58 db(A) Lden-contour.
  • Aantal nachtvluchten: ‘beloofde’ grens van 29.000, nu opgerekt naar 32.000, maar dit kan worden verkocht als een vermindering!
  • Vervanging van zogenaamde ‘handhavingspunten’. Slechts 35 in totaal, volstrekt onvoldoende voor een goede bescherming. Door het systeem van ‘salderen’ (toelaten van plaatselijke over­schrijding, als elders minder hinder werd berekend) en daarna door ‘vliegen volgens afspraak’ (VVA), waarbij elke wettelijke bescherming gewoon werd weggehaald. Deze truc van Alders werd als volgt verdedigd: ‘In het nieuwe stelsel wordt de verdeling van de geluidbelasting over de omgeving niet meer gereguleerd via grenswaarden in handha­vings­punten, maar via regels voor strikt geluidpreferent baangebruik’. Zo waren we mooi van die handhavings­punten af, en men stonk er gewoon in!

Alvast meer lezen? Bezoek de weblog van ir Bob van Marlen!

Eén antwoord op “Les 8 uit de cursus schiphollen: Grenswaarden”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *