Open brief aan Dick Benschop

Deze open brief schreven wij op 16 mei jl aan de nieuwe baas van Schiphol. We plaatsen de brief nogmaals om deze site compleet te houden. Wij ontvingen overigens een keurig doch kort en nietszeggend antwoord van Benschot.

Geachte heer Benschop,

Een dag na het luchtvaartdebat in onze Tweede Kamer moeten we concluderen verbaasd te staan en teleurgesteld te zijn over de uitkomsten. Terwijl hier in Amstelveen iedere drie minuten een vlucht op Schiphol aanvloog, konden wij het debat slechts moeizaam volgen op tv.

Wat we hebben begrepen – tussen de vliegtuigen door – is dat de VVD en PVV geen voorstander zijn van beperking van Amsterdam Airport Schiphol. Veel andere partijen wel, hoewel de coalitiegenoten ChristenUnie en CDA zich niet goed durven uitspreken. Bang voor de baas?

Gelukkig toonde D66 wat meer ballen en kwam met het uitstekende plan om #Schipholopzee opnieuw te onderzoeken. Als wij Nederlanders zo’n vliegveld in Hong Kong kunnen bouwen, dan moet dat hier toch ook lukken? En als we voor een extra stadswijk in Amsterdam wat zand kunnen opspuiten (IJburg), dan moet dat toch ook kunnen voor het verplaatsen van een vliegveld dat (misschien wel meer dan) een miljoen mensen overlast bezorgt? Voor het geld hoeven we dat immers niet te laten.

De overheid pompt nu maandelijks miljarden in het opkopen van oude staatsleningen van vooral dubieus betalende landen (het bijdrukken van geld door de bank), en helpt daarmee slechts een paar bankiers die in het recente verleden toch al niet zo’n goede reputatie hebben opgebouwd. Op sommige momenten in de afgelopen jaren hadden we het dan over 60 miljard euro per maand! De obligatiehandelaren lachten zich het schompes, ze behaalden sinds de start van het opkoopprogramma rendementen waarvan ze nooit hadden durven dromen.

Dat nieuwe, bijgedrukte geld zou veel beter kunnen worden ingezet om te investeren in grote projecten, zoals in onze infrastructuur. In plaats van het terecht te laten komen in de zakken van de obligatiehandelaren (lees: de banken), wordt het dan nuttig gemaakt voor alle inwoners van het land.

Schiphol op zee levert de maatschappij én de economie enorm veel op. Werkgelegenheid in de bouw en de ingenieurswereld, kennis, ervaring, vrijkomende bouwgronden, een beter milieu rond Amsterdam, een einde aan de geluidsoverlast in plaatsen als Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam. Plus, niet te vergeten, verdere groeimogelijkheden voor de nationale luchthaven.

Er zitten eigenlijk geen nieten aan Schiphol op zee. De Nederlandse overheid kan geld lenen tegen nultarief en kan een lening ter grootte van Schiphol aan zee zonder enige moeite ophalen.

Wat houdt de verplaatsing naar zee dan tegen? Volgens ons is dat slechts het gebrek aan visie bij het kabinet. Dat kabinet kijkt niet verder dan 4 jaar, tot de volgende verkiezingen. En kan vanwege een vastgeklonken regeerakkoord niet voldoende gecontroleerd worden door het parlement. Dat zou verboden moeten zijn, omdat kamerleden zonder last moeten kunnen beslissen. Maar door de kadaverdiscipline die ongewenst is ontstaan, is de controlerende functie verloren gegaan.

En Schiphol zelf dan? Het is ons een raadsel waarom deze luchthaven niet zelfstandig met een plan van aanpak komt. De directie moet zich toch beseffen dat het op deze plek in ons drukbevolkte land niet de eigen ambities kan realiseren. Ultiem ligt die ambitie op nog eens een verdubbeling in de komende decennia. Hoe dan? Een miljoen vliegbewegingen per jaar boven Amsterdam en de omliggende plaatsen? Denkt men werkelijk dat dit te realiseren is? Zonder problemen met omwonenden, het milieu, de veiligheid? Laat ons niet lachen.

Nu weten wij wel dat u, heer Benschop, nog niet zo lang op uw huidige positie zit. Maar heeft uw voorganger nu echt zó zitten te slapen?

SchipholWatch roept de Nederlandse politiek en het bestuur van Amsterdam Airport Schiphol dan ook op om NU te starten met het project #Schipholopzee. Wilt u het niet doen voor de omwonenden en het milieu, doet u het dan alstublieft uit eigenbelang.

In de Noordzee kan de luchthaven vrijwel ongebreideld groeien en zullen de toekomstige winsten ‘sky high’ zijn. Dan is zo’n lening van een paar miljard euro – u kunt immers ook vrijwel al uw huidige grondbezit verkopen aan projectontwikkelaars – al gauw terugbetaald en kunnen de fouten van het huidige Schiphol ook meteen worden hersteld.

Zodat u weer – zoals eens het geval was – de modernste luchthaven ter wereld heeft. En wellicht ooit: de grootste luchthaven ter wereld. Want dat gaat hier naast Amsterdam natuurlijk nooit niet gebeuren.”

Tot zover ons schrijven. En zijn antwoord:

Dick Benschop on Twitter

@SchipholWatch Tweede Kamer heeft gevraagd om opnieuw naar mogelijkheid van Schiphol op zee te kijken. Lijkt mij inderdaad belangrijk dit te doen. Welke toekomstbeelden zijn er wel of niet mogelijk? Met hartelijke groet.

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren?

2 antwoorden op “Open brief aan Dick Benschop”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *