Getting your Trinity Audio player ready... |
Er woedt al jarenlang een heftige discussie over de giftige uitstoot van vliegtuigen boven woonwijken. Daarom liet het Ministerie van Infrastructuur een reeks onderzoeken uitvoeren die duidelijkheid moesten geven. Het resultaat: een stapel rapporten waaruit geen enkele conclusie valt te trekken.
Dit zegt een expertgroep die door hetzelfde ministerie werd ingesteld om de rapporten te beoordelen. In die groep zaten experts van de TU Delft, het RIVM, LBP|Sight, plus prof. dr Fulco van der Veen van de Maatschappelijke Raad Schiphol.
Jaren geleden stelde toenmalig Tweede Kamerlid Lammert van Raan vragen aan de opeenvolgende ministers over de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen. Waar industriële bedrijven de emissies verplicht moeten minimaliseren, geldt dat niet voor de luchtvaart. Speciaal voor deze sector is (weer) een uitzondering opgelegd.
Toen echter bleek dat Schiphol de normen duizenden keren overschrijdt en bovendien geen aanstalten maakt deze te reduceren, werden de onderzoeken aangekondigd.
Gifstoffen niet meegenomen
Nu die onderzoeken zijn afgerond bestaat er grote twijfel over de uitkomsten. Die worden vertekend door niet-onderbouwde aannamen en overgenomen conclusies, terwijl een belangrijk deel van de giftige stoffen niet is meegenomen.
De resultaten zouden gebruikt gaan worden om beleid op te stellen om de emissies terug te brengen met als doel gezondheidswinst. Wie nu denkt dat de overheid hiermee eindelijk zijn verantwoordelijkheid neemt en de volle omvang van het probleem in kaart heeft gebracht, komt bedrogen uit.
De expertgroep velt een vernietigend oordeel over de onderzoeken. De studies blijken fundamenteel gebrekkig, onvolledig en wetenschappelijk onvoldoende onderbouwd, zo vertellen de experts.
Mokerslag
De schokkende conclusie: op basis van deze rapporten kan geen uitspraak worden gedaan over de risico’s van luchtvaartemissies voor de volksgezondheid. Niets minder dan een mokerslag voor omwonenden die rekenden op eerlijke cijfers en passende maatregelen.
De zes beoordeelde rapporten behandelen vier thema’s, waaronder de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen (zzs) en de bijdrage van luchtvaart aan de lokale luchtkwaliteit. De opdracht was duidelijk: beoordeel de juistheid, samenhang, volledigheid en of de resultaten voldoende inzicht geven in de risico’s voor de volksgezondheid. Het antwoord op die laatste en cruciale vraag is een volmondig nee.
Geen samenhang
Het eerste en misschien wel meest schrijnende punt van kritiek is het volstrekte gebrek aan een overkoepelende onderzoeksvraag en samenhang tussen de verschillende studies. De rapporten zijn als los zand, deels voortbouwend op elkaars keuzes, echter zonder kritische beoordeling van die keuzes.
De ‘Notititie Emissieberekening ZZS Luchthavens’ van TNO – een verkennend onderzoek dat door de expertgroep als te beperkt wordt bestempeld – vormt de zwakke basis voor al het vervolgonderzoek. Het is onbegrijpelijk hoe de overheid denkt hiermee de complexe relatie tussen luchtvaartemissies en gezondheid te ontrafelen. Zonder duidelijke vraag en coördinatie vooraf, leveren de studies slechts antwoorden op deelvragen die niet vertaalbaar zijn naar gezondheidseffecten.
De expertgroep mist een systematische literatuurstudie die de basis had moeten vormen voor de onderzoeksopzet. Het lijkt er op dat men blind te werk is gegaan, zonder ook maar te kijken naar bestaande kennis. Het roept ernstige vragen op over de intenties achter de onderzoeken. Was het doel écht inzicht krijgen, of vooral de indruk wekken dat er iets gedaan wordt, terwijl cruciale feiten buiten beeld blijven?
Verbijsterd
Het wordt nog erger. De selectie van welke vervuilende stoffen en welke bronnen zijn meegenomen in de onderzoeken is volstrekt onvoldoende en willekeurig. De expertgroep is niets minder dan verbijsterd over wat er allemaal is weggelaten.
Zo zijn bijvoorbeeld ultrafijnstof (ufp) en niet-vluchtige polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAKs) helemaal buiten beschouwing gelaten. Stoffen waarvan de Gezondheidsraad zelf heeft vastgesteld dat ze een belangrijke relatie hebben met ernstige ziekten zoals kanker. Waarom zijn deze, voor omwonenden zo relevante, gevaarlijke stoffen genegeerd?
Ook andere potentieel schadelijke stoffen zoals de-icing componenten, biociden in brandstoffen, dioxines en zware metalen zijn zonder enige toelichting buiten beschouwing gelaten. De onderzoeken naar zzs beperken zich tot een magere selectie van acht vluchtige stoffen, gebaseerd op de beperkte Emissieregistratie. PAKs, lood en nikkel komen zo niet eens in beeld. Dat is onbegrijpelijk als de impact op de gezondheid moet worden beoordeeld.
De studies richten zich vrijwel uitsluitend op de emissies uit straalmotoren, maar een luchthaven is een complex ecosysteem van vervuiling, zo blijkt ook al uit de grootschalige PFAS-vervuiling als gevolg van (onder meer) brandweerschuim. Buiten beeld blijven bijvoorbeeld de emissies van ondersteunende apparatuur op de grond waaronder de beruchte ground power units. Evenmin komen de activiteiten rond de platforms in beeld, zoals de brandstofopslag en het tanken.
Ook buiten zicht blijven helicopters en kleinere vliegtuigen met zuigermotoren die andere brandstof gebruiken en daarom andere emissies veroorzaken (lood). Zelfs de verkeersaantrekkende werking – al het wegverkeer dat specifiek door het vliegveld wordt veroorzaakt – is genegeerd.
Helft bronnen genegeerd
Het is al met al een lachertje. Er is geen volledig beeld te krijgen van de lokale luchtkwaliteit rondom een luchthaven als de helft van de vervuilende bronnen wordt genegeerd. De rapporten leggen deze beperkingen niet eens uit, laat staan dat ze onderbouwen wat het effect van deze weglatingen is op de conclusies.
De expertgroep deelt ook harde klappen uit over de wetenschappelijke kwaliteit van de onderzoeken zelf. De keuzes voor aannames, methoden en modellen worden als pragmatisch en op onderdelen aanvechtbaar genoemd. Een wetenschappelijke verantwoording, analyse van de sterke en zwakke punten en gevoeligheidsanalyses ontbreken volledig.
Zo wordt het rekenmodel dat is gebruikt om emissies te vertalen naar concentraties in de omgeving beschreven als één grote black box. Het rapport wekt de suggestie dat dit model door het ministerie is goedgekeurd voor luchtvaart, wat uitdrukkelijk niet het geval is. Het gebrek aan transparantie en goedkeuring is alarmerend.
Volop tegenstrijdigheden
Ook het combineren van modellen voor weg- en vliegverkeer en verschillende databronnen gebeurt zonder enige gevoeligheidsanalyse. De expertgroep ziet zelfs tegenstrijdigheden, zoals het moment van hoogste emissies (start versus taxiën) tussen de studies van Adecs en TNO. Dit toont de interne inconsistentie duidelijk aan. Zelfs werd een verouderd en gemankeerd rekenmodel gebruikt, terwijl een nieuwere en betere versie beschikbaar was.
Misschien wel het ernstigste punt van kritiek is het volledige gebrek aan een onzekerheidsanalyse. Elke stap in een berekening kent onzekerheden. Maar de onderzoeken geven geen enkel gevoel voor waar de grootste onzekerheden zitten en welke factoren het belangrijkst zijn voor de uitkomsten. Zoiets is elementair voor wetenschappelijk onderzoek, zeker als het gaat over de gezondheid van honderdduizenden mensen. Zonder inzicht in de onzekerheid zeggen de gepresenteerde waarden niets.
De onderzoeken maken vervolgens nauwelijks gebruik van beschikbare inzichten uit metingen of literatuur. Het zou helpen om de orde van grootte van de berekende getallen te controleren en te zien of de studies überhaupt iets nieuws toevoegen.
Verouderde gegevens
Bovendien zijn de spaarzame pogingen tot vergelijking zeer discutabel. De vergelijking voor benzeen met achtergrondconcentraties is gebaseerd op sterk verouderde data (2005, geschaald naar 2009). Dit kan ertoe leiden dat de relatieve bijdrage van Schiphol enorm wordt onderschat. Bovendien is in de ‘achtergrondconcentraties’ de bijdrage van de luchtvaart zelf al opgenomen. Die wordt nu ten onrechte toegeschreven aan ‘de omgeving’. Het maakt uitspraken over de bijdrage van luchtvaart allemaal zeer onzeker.
In de onderzoeken wordt gekozen voor grenswaarden op basis van het Maximaal Toelaatbare Risiconiveau (MTR). Maar hoe verhouden deze grenzen van gevaarlijke concentraties zich tot het voorzorgsprincipe. Voor schone lucht gelden hele andere niveaus.
Risico’s bagatelliseren
De expertgroep vraagt zich af waarom een luchthaven niet wordt gezien als een milieubelastende activiteit onder de Omgevingswet met bijbehorende minimalisatieverplichtingen, zoals dat voor bedrijven wél geldt. Het geeft de indruk dat men vooral de risico’s wil bagatelliseren door te toetsen aan ongeschikte of onvoldoende onderbouwde normen.
Ondanks al deze beperkingen suggereerde minister Barry Madlener op basis van juist deze onderzoeken in een brief aan de Tweede Kamer dat het wel meeviel met de uitstoot van de vliegindustrie. Maar die conclusie kan helemaal niet getrokken worden uit deze zes rapporten.
De groep experts geeft de minister nu het dringende advies om het over een hele andere boeg te gooien. De relatie tussen luchtvaart, luchtkwaliteit en gezondheid is complex en onduidelijk. Juist daarom is een programmatische aanpak nodig. Dit betekent: definieer de onderzoeksvragen beter, coördineer de studies bij kennisinstituten en zet al vooraf een expertgroep in om mee te denken over een goede onderzoeksopzet.
Stop het wegmoffelen
Het rapport van de expertgroep is een keiharde aanklacht tegen de manier waarop het ministerie dit cruciale onderwerp heeft aangepakt. Het lijkt erop dat met losse flodders is geschoten, zonder duidelijke strategie, met onvolledige munitie (stoffen en bronnen) en met gammele wapens (de methoden). Ondertussen staat de gezondheid van honderdduizenden omwonenden op het spel en bieden deze studies geen enkele basis voor adequaat beleid.
De overheid moet stoppen met het wegmoffelen van de waarheid achter gebrekkige rapporten. Er is dringend behoefte aan eerlijk, transparant en wetenschappelijk robuust onderzoek om de impact van luchtvaartemissies op de gezondheid in kaart te brengen. Alleen dan kunnen er uiteindelijk effectieve maatregelen worden getroffen om de lucht rond vliegvelden weer leefbaar en gezond te maken.


Robert Bleeker
De hier gevolgde onderzoeksopzet achter deze massaproductie van en de daaruit gedistilleerde mêlee aan deelrapporten – die ook nog eens door verschillende actoren, op verschillende tijdstippen, onder verschillende omstandigheden en volgens verschillende criteria zijn opgesteld – is al met al een ordinair schoolvoorbeeld van een cynische exercitie doelredeneren.
Dit alles nog even los van de zelf-evidente inhoudelijke invaliditeit van veel van die individuele deel-rapporten.
Invaliditeit alleen al, omdat (aldus de experts) niet een integrale inventarisatie van ALLE schadelijke stoffen heeft plaatsgevonden en dus evenmin gedegen onderzoek is gedaan naar het complete spectrum van (ook interactieve) milieueffecten en andere gevolgen.
Invaliditeit, eveneens als gevolg van het totale gebrek aan onderlinge samenhang tussen al die deelrapporten en hun conclusies.
Doel-redeneren is – naast het onweerlegbare feit, dat dit een extreem onwetenschappelijke methode is – bij uitstek DE aangewezen manier, om een vooropgezette, gewenste onderzoeksuitkomst te creëren.
Hoe – in de context van de rudimentaire onderzoeksvragen, in nauwe samenhang met de wensen van de belangrijkste (commerciële) belanghebbenden rond het Schipholdossier – deze gewenste vooropgezette uitkomst zou luiden, zal voor ieder weldenkend mens bij voorbaat volkomen duidelijk zijn : Het (kunstmatig) genereren van een groeipotentie voor de luchtvaartindustrie tot in het oneindige.
“Want anders – zo luiden de inmiddels overbekende chantage-argumenten – komen de (beweerde) verdienmodellen van al deze belangengroepen onder druk te staan en komt de werkgelegenheid in gevaar”.
Een wezenskenmerk van (ook) deze exercitie doelredeneren is, dat de (malicieuze) commerciële, politieke en politiek-bestuurlijke belanghebbenden exact weten, waartoe de potentiële onderzoek-conclusies zouden leiden, indien WEL een integer, valide en inclusief onderzoek zou plaatsvinden, namelijk einde verhaal voor (het overheidsbedrijf) Schiphol in zijn huidige omvang en dito relevantie.
De onderzoeksopzet in dit dossier was dus met voorbedachten rade zo gemodelleerd, dat die ongewenste uitkomsten nooit zullen worden bereikt. Middels deze tactische inkleding worden de levensnoodzakelijke politieke én bedrijfsmatige beleidsveranderingen – waaronder vanzelfsprekend een majeure en structurele krimp van de NLse luchtvaart – namelijk bij voorbaat onmogelijk gemaakt.
Het op integere wijze (dus volgens bewezen wetenschappelijk verantwoorde methodes) onderzoeken van elementaire volksgezondheidsvraagstukken zullen sowieso nooit adequaat kunnen worden geadresseerd, indien op voorhand al wordt uitgegaan van een principiële uitzonderingspositie (volgens het in dezen op geen enkele objectieve grond te rechtvaardigen, dus volstrekt willekeurige exceptionalisme-beginsel) van het onderzoeksobject : Schiphol en de talloos vele aan haar gelieerde commerciële satellieten.
Dan heb ik de verreikende, want ongeclausuleerd existentiële (!) implicaties en consequenties van een ongehinderde, majeure uitstoot van broeikasgassen door de vliegindustrie (en door de vele aan de vliegindustrie-gerelateerde commerciële medespelers) voor de steil-aflopende kwaliteit van de globale menselijke habitat (en die van veel andere levensvormen) nog niet eens in mijn betoog verwerkt.
Kortom wij hebben hier overduidelijk te maken met meervoudige, uitermate schadelijke sabotage-activiteiten door een duister cluster van gelijkgezinde belanghebbenden, die de verreikende volksgezondheids- en ecologische belangen welbewust ondergeschikt hebben gemaakt aan hun eendimensionale commerciële belangen.
Het moge duidelijk zijn, dat over al deze kwaadwillende partijen – bestaande uit zowel politieke (lokaal, provinciaal en nationaal) als tal van georganiseerde commerciële entiteiten – in dit dystopische dossier moet worden gezegd, dat zij zich definitief aan de verkeerde kant van de geschiedenis van de mensheid hebben gepositioneerd.
Echter, deze even harde, als tegelijkertijd toch verregaand defaitistisch conclusie kan door de vele getroffenen (binnen onze gemeente Haarlemmermeer en in tal van door majeure hinder getroffen gemeentes in de wijde omtrek van Haarlemmermeer) vanzelfsprekend nooit als een onontkoombaar eindstation worden geaccepteerd.
Derhalve zal nog nadrukkelijker dan reeds is geschied, op zeer korte termijn vanuit de bevolking, een effectieve tegenmacht moeten worden georganiseerd. Voor een dergelijk initiatief bieden immers alleen al de vernietigende beoordelingsconclusies van de goedwillende en hooggekwalificeerde expertpartijen over al die deelrapporten, meer dan voldoende perspectief.
Laat u tot slot niets wijsmaken door mogelijke “tegenargumenten” van louter op kiezersaantallen (partijgrootte en dus politieke machtsposities) en/of op ideologische preoccupaties gefixeerde politici – over minder dan een jaar zijn er bij voorbeeld alweer gemeenteraadsverkiezingen), want politici zijn nu eenmaal bij wet gehouden om de Volksgezondheidszorgplicht jegens haar inwoners onvoorwaardelijk na te komen, ook als de slachtoffers een (in dit geval zeker substantiële ) minderheid zouden vormen.
Reint
De expertgroep velt een vernietigend oordeel over de onderzoeken. De studies blijken fundamenteel gebrekkig, onvolledig en wetenschappelijk onvoldoende onderbouwd, zo vertellen de experts.
Wat is daar aan de hand op het Ministerie van Infra?
Of de Minister kan(niet capabel)/wil geen logische consequenties trekken.
Of de onderzoekers kunnen of mogen geen juiste conclusies trekken.
Of de ambtenaren zijn niet capabel voor zulk onderzoek?
Het dwingende van het ministerie om tegen onderzoeken en de mening van belanghebbenden in te gaan, tast het vertrouwen van de overheid aan.
Het ministerie zou eens in andere handen moeten komen.
Marcella Meijers
Een prima stuk, zoals iedere keer.
Maar misschien is het beter als jullie je steeds weer richten op de oorzaak van al deze vervuiling en overlast.
KLM-Air France is de afgelopen 20 jaar niet in staat is geweest om een luchtvaartbedrijf in de lucht te houden, die kan concurreren met de goedkope vluchtmaatschappijen.
Dus als gewoon commercieel bedrijf zouden de kosten naar beneden moeten en moeten ze saneren. Dat is niet gedaan.
De fusie heeft hun positie ook niet verbeterd. Of ze moeten
sluiten, net zoals met Sabena. Heel gewoon in het bedrijfsleven.
Maar KLM Air France heeft besloten om het op een andere manier aan te pakken: we gaan veel meer overstappers vervoeren via Schiphol. Die lokken we met lage prijzen. En dan kunnen we net genoeg winst maken. Voorwaarde is dat de overheid cq Schiphol de prijzen laag houdt.
Dat is de hele oorzaak van alle overlast en vervuiling.
Beek
Men heeft geen belang om de burgers gezond te houden, anders waren er wel afdoende maatregelen genomen. Er wordt niets gedaan aan vervuiling. Het gaat maar door totdat Nederland een heel ziek land wordt en er veel mensen dood gaan van de luchtvervuiling /aardevervuiling.
Buitenveldertbaan
Op de website Amstelveenz.nl staat dat Buitenveldert (en Amstelveen) van 5 tot 10 mei alle vervuiling van de vliegindustrie over zich heen krijgt.
In dit soort berichtjes staat nooit een een kritische noot dat er misschien ook wat nutteloze lege pendeldiensten geschrapt zouden kunnen worden.
Ik vind dat nog het ergste: dat hub model waarbij kritiekloos maar leeg heen en weer wordt vervuild zonder passagiers. Voor de lol van een paar pilootjes.
Josje
Schokkend, maar helaas niet echt een verrassend. De beerput gaat eindelijk open. Hieronder wordt gepleit voor gebruik maken van meetpunten. Hier ben ik helemaal voor. Een deugdelijk onderzoek moet dringend gebeuren, maar daarmee is uit de aard der zaak weer tijd gemoeid. terwijl het hier een groot acuut gevaar voor de volksgezondheid betreft. Met meten van concentraties van gevaarlijke stoffen kunnen direct cruciale gegevens worden verkregen over de luchtkwaliteit direct onder vliegroutes. Als dit zoals we mogen vrezen alarmerende conclusies oplevert kunnen er uit voorzorg maatregelen worden genomen. Het Ministerie weet uitstekend hoe ze dingen voor de sector kunnen regelen via experimenteerregelingen, waarvoor de belangen van omwonenden acuut moeten wijken. Bij het experiment Meten = Weten zal het voor de verandering andersom zijn. Dus het moet én-én zijn: een breed wetenschappelijk verantwoord onderzoek instellen en op korte termijn meetpunten plaatsen op punten direct onder de banen en wat verder weg om een eerste indicatie te krijgen van de schadelijkheid van de uitstoot waar tienduizenden mensen dagelijks aan worden blootgesteld.
Josje
* corectie: lees ‘sensoren’ ipv meetpunten. De techniek ken ik niet, maar ik neem aan dat er op verschillende hoogten kan worden gemeten.
Jan Barteld
Is de overheid in staat en gemachtigd correct en grondig wetenschapelijk onderzoek te laten verrichten en af te dwingen met een complete openbaarheidsgeving voor de Nederlandse bevolking van de uitkomsten ervan. Mag dat wel van de instanties die aan de touwtjes trekken, het zgn. college van uitstel en ontlopen van verantwoordelijkheid ?
Jan Barteld
Let wel, onderzoek gebaseerd op de grondige en zorgvuldige meting van alle door de luchtvaart verspreide gifstoffen op alle hoogtes waar gevlogen wordt, geen onderzoek gebaseerd op berekeningen mbt aannames en uitzonderingen erover. Onderzoek dat begeleid wordt door een onafhankelijke controle tr voirkoming van de zoveelste blunders en gesjoemel.
SK
Zolang Schiphol en KLM beweren dat er geen wetenschappelijke link is tussen kanker en uitstoot en het kabinet en partners in crime verantwoordelijken met de portefeuille luchtvaart keer op keer beweren dat er niets aan de hand is dan kan je alleen maar spreken van opzettelijk wanbeleid. Het in gevaar brengen van gezondheid van mens en milieu. Wordt wakker Nederland en media. Dit loopt de spuigaten uit!
https://www.rtl.nl/nieuws/rtl-z/artikel/5432035/schiphol-en-klm-zien-geen-wetenschappelijke-link-tussen-kanker-en
Mike
Ik denk misschien te simpel, maar er bestaan heel veel sensoren om allerlei stoffen te meten. Hiermee komen feitelijk verschillende gegevens naar voren.
Rondom het havengebied staan bijvoorbeeld meerdere meetpunten om de luchtkwaliteit in de gaten te houden. Naast allerlei stoffen wordt ook fijnstof hier in meegenomen.
Rondom RTHA, helemaal niets. Één meetpunt, welke een beetje in de buurt staat, staat langs de snelweg A13 en registreert nog geen fractie aan wat men in de haven aan het meten is.
Als ze één meetpunt uit het havengebied zouden kunnen plaatsen in de wind van een vliegveld, dan zal deze -naar verwachting- alle seinen op rood zetten.
Naar mijn idee moet men gewoon stoppen met dat berekenen en gewoon werkelijk correct meten.
Ton Vonk
Mijn stelling in al die jaren, sinds ik het Schipholdossier volg, blijkt nog steeds, dat “meten is weten”, nog steeds niet of niet juist wordt toegepast. Feiten mogen van overheidwege niet aantoonbaar worden gemaakt, omdat dit het structurele wanbeleid van deze overheid- met op de achtergrond de luchtvaartbelangen – haar belang is, en dat van de luchtvaartsector is. Mijn hoop is echter nog steeds gevestigd op de rechtspraak, die als enige het “net” om de Luchtvaart kan aantrekken. Helaas is onze volksvertegenwoordiging ook niet al te sterk om op te komen voor het GEZONDE belang van omwonenden. Chapeau voor deze expertisegroep van wetenschappers.
Roland
Het is te triest voor woorden, maar ook al heb je honderdduizenden keer gelijk en wordt het hele beleid door een rechter of de Eerste Kamer met de grond gelijk gemaakt – het zal gewoon doorgaan, want elk vliegtuig minder is gelijk landelijk nieuws, met de Telegraaf met de hakken in het zand en een minister die alle rechtspraak naast zich neerlegt. Zoals we al dertig jaar gewend zijn. Duizenden extra kankerdoden – het moet maar kunnen, zolang je er maar geen ruchtbaarheid aan geeft!
Mocht ik ooit geweld gebruiken tegen dit asiociale en mensverachtende systeem ga ik voor de rest van mijn leven de cel in, maar zij mogen het op een ONGEKENDE SCHAAL TEGEN ONS BEWONERS TOEPASSEN MET ALLE GEVOLGEN VAN DIEN, HET IS WERKELIJK NIET MEER TE BEVATTEN!!!!
jacoba
Ik ben mijn vertrouwen in de raad van State al lang kwijt.
Er blijft maar gesjoemeld worden. Wat maakt dat dit niet rendabele gebeuren alsmaar wordt beschermd? Waar komt het grote geld dan binnen en, belangrijker, waar gaat het naar toe?
Rich
De overheid heeft twee petten op ze horen geen eigenaar van Schiphol te wezen maar voor omwonende op te komen en de echte gezondheids risico’s goed in te schatten.
Er wonen zoveel ouderen en kinderen onder die vlieg routes
Het is onverantwoord om maar vast te houden aan het gelieg en bedrieg en gewoon de conclusie te.
Trekken dat er drastisch geminderd moet worden zeker de hub opgeheven .
Zeker de kinderen moeten de kans krijgen gezond oud te worden en niet door de luchtvaart vergiftigt te worden
Be n ook verbaasd dat de raad van state niet in grijpt