Getting your Trinity Audio player ready... |
Begin april meldde Trouw dat Europese vluchten vanuit ons land meer CO2 uitstootten dan ooit tevoren. Het blijkt slechts het topje van de ijsberg, want ook intercontinentale vluchten zorgden voor fors hogere emissies.
Waar vrijwel alle sectoren van de economie de CO2-uitstoot terugbrengen, is de luchtvaart een zwart schaap. Vorig jaar werd op intercontinentale vluchten 426.000 ton meer kooldioxide uitgestoten, ruim 4 procent meer dan een jaar eerder.
Dit blijkt uit de officiële cijfers van de Nederlandse Emissieautoriteit (mirror). Dagblad Trouw deed verslag van de groei in emissies op Europese vluchten, maar miste kennelijk de intercontinentale vliegerij.
De 17 procent groei op Europese vluchten is goed voor nog eens 444.000 ton extra CO2, waarmee het totaal komt op bijna een miljoen ton extra. Overall komen de CO2-emissies van de vliegindustrie vanuit Nederland hiermee uit op bijna 14 miljoen ton. Daarbij is nog geen rekening gehouden met het versterken van de klimaatgevolgen vanwege de uitstoot op grote hoogte.
Evenveel als alle auto’s in ons land
Ter vergelijking: het totale autoverkeer in ons land is verantwoordelijk voor zo’n 15 miljoen ton CO2-uitstoot. De vliegindustrie – door de meeste mensen slechts incidenteel gebruikt voor een vakantietripje – is daarmee vrijwel even vervuilend als alle auto’s in ons land die veelal dagelijks worden gebruikt, onder meer voor woon-werkverkeer en familiebezoek.
KLM is niet verrassend de grootste boosdoener in ons land. Van de 10,6 miljoen ton CO2 op intercontinentale vluchten is maar liefst 8,6 miljoen ton afkomstig van het bedrijf onder leiding van Marjan Rintel. Dat is ruim 80 procent. In Europees verband is het totaal 3,1 miljoen ton CO2, waarvan 1,8 miljoen ton van KLM (57 procent).
Deze cijfers zijn exclusief vakantievlieger Transavia – onderdeel van hetzelfde bedrijf – dat in Europa nog eens een miljoen ton CO2 uitstoot en daarbuiten 1,2 miljoen ton.
Zwaar onder vuur
De groeiende emissies van de luchtvaart liggen maatschappelijk terecht zwaar onder vuur. Waar in vele sectoren van de economie wordt gewerkt aan het terugdringen ervan, groeien die van de vliegindustrie vrolijk door alsof er niets aan de hand is.
Deze ontwikkeling leidt ertoe dat de luchtvaart een steeds groter deel van de klimaatschadelijke emissies voor zijn rekening neemt en dat deze sector in zijn eentje zorgt voor het uit zicht raken van de klimaatdoelen. Tel daarbij op de aanzienlijke uitstoot van stikstofoxiden, de nog steeds voortgaande lozingen van PFAS en andere zeer zorgwekkende stoffen en de extra klimaateffecten van de uitstoot op grotere hoogte en het verhaal begint duidelijk te worden.
Recentelijk werd uit wetenschappelijk onderzoek duidelijk dat de klimaatschade door non-CO2 van de luchtvaart zo’n twee tot drie keer groter is dan de uitstoot zelf. Deze non-CO2-effecten worden de vliegindustrie vooralsnog niet aangerekend en blijven dus buiten het zicht van de wet- en regelgeving. Net als de enorme uitstoot van stikstofoxiden die met kunstmatige afkapgrenzen voor zo’n 90 procent wordt weggerekend.
Afstevenen op een ramp
Gezien de plannen van de huidige regering – het verschuiven van deadlines voor de NOx-emissies en de verminderde inspanningen van minister Hermans op het gebied van CO2 – stevent de Nederlandse samenleving af op een ware klimaat- en natuurramp. De ontwikkelingen dreigen niet alleen de gehele economie stil te leggen, maar zorgen voor tientallen miljarden euro’s aan schade voor ondernemers en de maatschappij als geheel.
Stikstofdeskundige Johan Vollenbroek meldde eerder het vreemd te vinden dat het kabinet een voorkeur lijkt te hebben voor twee marginale sectoren – luchtvaart en veeteelt – en daarvoor grote risico’s neemt met sectoren die wel substantieel bijdragen aan de economie. En in het geval van de luchtvaart: aan de belastinginkomsten.
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met De Reclamejagers, een organisatie die strijdt tegen reclameuitingen die valse klimaatclaims bevatten.


Einde reclame vliegreizen
Rechter: Haags verbod op fossiele reclames is toegestaan
Wie in Den Haag langs een bushokje loopt, zal daar geen reclame voor vliegreizen meer zien. Sinds 1 januari geldt er binnen de gemeente een verbod op advertenties voor producten die fossiele brandstoffen gebruiken. En dat mag de gemeente doen, besloot de rechtbank vrijdag. Reisorganisaties hadden een kort geding aangespannen tegen het verbod, maar hebben de zaak verloren.
Milieuwethouder Robert Barker (Partij voor de Dieren) noemt de uitspraak een „duurzame mijlpaal” en roept andere gemeenten op om ook een verbod in te stellen. „Deze uitspraak laat zien dat gemeenten niet machteloos zijn, maar wel degelijk instrumenten hebben om de klimaatcrisis aan te pakken.”
Het kort geding was aangespannen door branchevereniging ANVR en reisbureau TUI. Ook D-Reizen en Prijsvrij sloten zich bij het proces aan. De reisorganisaties vonden dat het verbod in strijd is met de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van ondernemerschap. Ook hebben ze twijfels bij de bevoegdheid van de gemeente om zo’n verbod in te voeren.
De rechter ging daar niet in mee en heeft alle bezwaren afgewezen. Volgens de rechter is het verbod bedoeld om de negatieve effecten van klimaatverandering tegen te gaan en de gezondheid van inwoners te beschermen. Daarmee is voldaan aan de voorwaarden voor het beperken van de vrijheid van meningsuiting.
Den Haag is de eerste stad ter wereld die reclames voor fossiele producten verbiedt. Naast vliegreizen geldt het verbod voor bijvoorbeeld cruises, grijze energiecontracten en benzineauto’s. De reisorganisaties hoeven niet helemaal uit het straatbeeld te verdwijnen: ze mogen wel hun merknaam blijven promoten. Ook is het toegestaan om te adverteren voor groene producten zoals treinreizen.
onnodige maatschappij
Als je op flighttracker kijkt dan zie je ook dat de grootste vervuiler (-k)lm geheel overbodig is.
Alle bestemmingen worden ook bevlogen door de maatschappijen van die landen zelf.
Dat geldt voor Frankrijk, Italië, Duitsland, Amerika, IJsland, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Zwitserland, Oostenrijk, Verenigd Koninkrijk, Turkije, alle moslim landen, etc.
Alle landen hebben gewoon hun eigen vervoer, de dooie zwaan hoeft daar helemaal niet ook nog eens naar heen en weer te pendelen met als gevolg dat minstens de helft van de vervuilende vluchten geheel overbodig is.
Dus iedere keer die grote mond van deze verschrikkelijk vervelende blauwe profiteurs van ons belastinggeld is volkomen onterecht.
En dan nog de zogenaamde “krimp” van Mad lener die geen krimp is maar toename van het aantal vliegbewegingen.
De leugen regeert.
rrustema
Inderdaad, https://stopklm.nl
W. Wigman
En denken we nu echt dat dit gaat veranderen.
KLM heeft zoveel invloed in Den Haag, er gaat voorlopig niets veranderen.
Daarbij hebben rijks ambtenaren sowieso maling aan de burger.
De burger is alleen maar lastig, die moet je zoveel mogelijk negeren.
Dit gaat nog tientallen jaren duren voordat er ook maar iets veranderd. Al stoot vliegverkeer 100% van co2 etc. Uit in Nederland, dan nog zal den haag anders beweren.
Josje
In die tientallen jaren zijn we – gelukkig en helaas – al lang en breed ingehaald door de klimaatcrisis. Het pappen en nathouden, tijdrekken, sjoemelen en willens en wetens de kop in het zand steken dat nu gebeurt zal echt een keer ophouden. Al was het maar omdat we ons aan internationale klimaatdoelen moeten houden. Maar hoe eerder de luchtvaartsector tot forse krimp wordt gedwongen hoe beter, dus laten we collectief de druk opvoeren. ‘Den Haag’ en specifiek het ministerie van IenW lopen mijlenver achter bij de ernst van de realiteit zolang ze blijven uitdragen dat vliegen zo ongeveer een basisbehoefte is en optreden als sponsor van een industrie die onze gezamenlijke toekomst grote schade toebrengt. Die positie is inmiddels totaal onhoudbaar geworden, en daar is een overvloed van bewijs voor. Net als burgers in de VS moeten we zelf in actie komen om te zorgen dat het geen vijf of tien jaar meer duurt tot het tij gaat keren.