Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Rechtszaken

Piloten vrezen vervolging

Alfred Blokhuizen

Alfred Blokhuizen spreekt regelmatig medewerkers uit de vliegindustrie (foto: Foto OK)

Getting your Trinity Audio player ready...
(leestijd circa 3 minuten)
4
(270)

Op sociale media, waaronder X en Linkedin, wordt soms gesteld dat wij niet openstaan voor discussie met andersdenkenden. Helaas mondt dit vaak uit in snoeiharde uitspraken online. Dit is echter een misvatting.

Deel op XDeel op Linkedin

Onze stichting is altijd per mail of telefonisch bereikbaar en staat iedereen die contact zoekt vriendelijk te woord. Het valt echter op dat velen de voorkeur geven aan reageren vanachter hun scherm, zonder direct wederwoord te krijgen. Hoewel dit soms leidt tot onnodig harde woorden, zijn er ook positieve uitzonderingen: mensen uit de luchtvaartsector die de moeite nemen ons te bellen en hun zorgen delen.

In de afgelopen weken heb ik gesproken met diverse medewerkers van KLM, waaronder piloten. Wat begon met stevige taal op sociale media, veranderde al snel in constructieve en respectvolle gesprekken. Dit laat zien dat achter de harde woorden vaak mensen schuilgaan met oprechte zorgen. Het resultaat was een waardevolle uitwisseling van ideeën en inzichten.

Ontevreden over management
Tijdens deze gesprekken kwamen een aantal belangrijke punten naar voren. Zo gaven piloten aan dat ze ontevreden zijn over hun bedrijfsleiding. Zij ervaren deze als incompetent en vinden dat het bedrijf een verkeerde toon aanslaat in het publieke debat. Ze zijn kritisch over het ‘greenwashen’ door hun leidinggevenden en begrijpen de frustraties van omwonenden over lawaai, kerosinedampen en een ogenschijnlijk uitzichtloze situatie. Ook zien sommige piloten verplaatsing van Schiphol naar een nieuwe locatie, zoals een vliegveld op zee, als een betere oplossing dan doorgaan op de huidige plek.

KLM-ers worden nog altijd ‘blauw geverfd’ als ze beginnen op de KLM Academie, stellen de piloten. Een opleiding bij KLM blijkt bijna militair van karakter, zo wordt gesteld. Als je binnenkomt ben je niemand en na je opleiding ben je opeens de beste piloot ter wereld en mag je neerkijken op anderen.

Ook werd wel erkend dat een aantal piloten neerkijkt op het cabinepersoneel, de administratief medewerkers en platformcollega’s. Ze behandelden deze collega’s soms niet zo netjes. Maar die categorie piloten krimpt wel, zo wordt gezegd. Het gedrag is een gevolg van het feit dat je indringend wordt verteld dat KLM een ‘hechte familie’ is en de buitenstaanders een ‘gevaar’ zijn. Niet iedere piloot kan dat verhaal nuanceren, zo is het gevoel.

Boosheid versterkt
Piloten begrijpen ook dat de boosheid van omwonenden groeit. Ze erkennen dat dit wordt versterkt door een houding van hun werkgever die de zorgen van omwonenden vaak bagatelliseert. Namen als Marjan Rintel worden regelmatig genoemd in gesprekken over onvrede binnen de organisatie. Er heerst ook frustratie over het systematisch verspreiden van onjuiste informatie door de bedrijfsleiding. Dat is schadelijk voor de reputatie van KLM.

Een ander punt dat naar voren komt, is de strafrechtelijke aangifte tegen de KLM-leiding wegens mishandeling, binnenkort ingediend door Ficq & Partners Advocaten. De beschuldiging dat omwonenden bewust worden blootgesteld aan overlast om financiële redenen, heeft diepe indruk gemaakt.

Vrees voor aansprakelijkheid
Piloten maken zich zorgen over mogelijke gevolgen voor henzelf, mochten hun leidinggevenden worden veroordeeld. Zij vrezen aansprakelijk te worden gesteld als medeplichtigen. Deze gedachtegang is niet geheel onzinnig en zou een punt van aandacht moeten worden bij de ondernemingsraad van de luchtvaartbedrijven.

Tijdens deze gesprekken heb ik benadrukt dat SchipholWatch zich richt op de beleidsmakers en niet op medewerkers, zoals piloten. Wij zien piloten, cabine- en grondpersoneel als medewerkers die beleid uitvoeren. We begrijpen dat zij ook gezinnen hebben en sterk gebonden zijn aan hun werk.

Het is daarom des te opmerkelijker dat KLM-medewerkers soms boos op ons zijn, terwijl we juist misstanden in de sector aankaarten. Wij vinden dat de verontwaardiging gericht zou moeten zijn op de bedrijfsleiding, die verantwoordelijk is voor het huidige verdienmodel dat overlast, slechte arbeidsomstandigheden, luchtverontreiniging en pfos-vervuiling in stand houdt.

Of je nu ‘blauw geverfd’ bent of niet, misstanden zijn misstanden. En het is aan iedereen om zich daartegen uit te spreken en deze in ieder geval niet te verdedigen.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4 / 5. Aantal stemmen: 270

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Bourree

    Ter uwer informatie:
    Madliner wil de opening van Lelystad Airport doordrukken. Dit is het gevolg voor vele dorpen en steden. Heel Nederland een vliegveld zonder enig respect voor de burgers die te maken krijgen met geluidsoverlast en vervuiling.
    De vliegroutes in kaart:

    https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=16DtIkJ_5DOa8UPcnGoRjJpqR5MU&ll=52.6477384414333%2C6.095609667922628&z=9

    Met dank aan de poster op vliegherrie!

    10
  2. Uit empathie stoppen met nachtvluchten

    Ik ben overtuigd als KLM piloten (Transavia piloten vallen ook onder de KLM) eensgezind inzetten in de onderhandelingen op stoppen met alle nachtvluchten tussen 22:00-08:00 uur. Omdat ze beseffen dat dat een onnodige misstand is voor omwonenden met gezondheidsschade en slaapgebrek tot gevolg, ook bij onze kinderen. Dat scheelt zo’n 30.000 vluchten per jaar.

    Op dit moment is de inzet alleen op staking in de zomermaanden voor een hoger salaris. Dat overtuigt mij nog niet van het meeleven met omwonenden.

    Voordeel voor de piloten o.a. geen nachtdiensten meer, gemakkelijker inplannen van roosters door tekort piloten/ geen rekening meer hoeven houden met rusttijden door nachtwerk en de onmenselijke verantwoordelijkheid voor een piloot met de plannen om 1 piloot per vliegtuig te gaan laten vliegen door de personeelstekorten kan dan weer naar 2 piloten per vliegtuig.

    De publieke opinie weer laten terugkantelen? Piloten hebben het zelf in de hand.

    4
  3. ad

    BAS laat weten dat taxien naar de Polderbaan 1200 kg kerosine kost per vlucht, heen en terug is maal 2. Als we dat spul nou eens normaal met accijns zouden belasten hadden die amateuristische vliegbonzen allang de vliegtuigen met zo’n lage truck aan het neuswiel van en naar de Polderbaan gesleept. Ik vermoed dat zo’n vliegtuigtractor een factor honderd zuiniger rijdt maar ook veel vollediger zijn brandstof verstookt, dus veel minder kerosinedamp in de lucht.

    12
    • Richarc

      Van D3 naar de 36L polderbaan verbruik ik geen 1200 kg.
      Deze taxirit kost gemiddeld 400kg met een volle airbus 330-300 met 300 personen aan boord.

      6
      • Noobody-b.bsky.social

        Hoeveel kg bespaar je met een intersectiestart op de Aalsmeerbaan i.p.v. aan het begin van de baan?

        1
  4. Artikel Trouw: hartklachten

    Er staat een artikel in Trouw op pagina 17 van ‘De Verdieping’ over onderzoek naar hartklachten in Engeland bij bewoners die daar dichtbij een vliegveld wonen. Leest u even mee? https://www.trouw.nl/wetenschap/hoe-vliegtuiglawaai-tot-een-verdikte-hartspier-kan-leiden~bb6a6e91/
    Zelf inmiddels ook hartpatient.
    En maar ludieke reisjes uitzoeken op de ‘vakantiebeurs’ om buren en familie de ogen uit te steken, net als met al die dikke auto’s voor de deur.
    Laten we allemaal bij onze huisarts aangeven dat onze hartklachten van de vliegindustrie komen, het moet toch ergens bekend worden gemaakt.

    14
  5. Dirk

    Ik ken een aantal piloten toevallig, en geloof mij maar… die hebben helemaal niets op met de omgeving, zijn ook niet bang om vervolgd te worden oia , wellicht hebben jullie er een paar gesproken , maar het gros denkt daar niet eens over na .

    ‘ Dan moet je daar niet gaan wonen ‘ komt ook uit de koker van deze jongens.

    Houden jullie rekening met grasmaaien in de zomer wanneer de vuren buiten zitten ? , een paar wel, maar het merendeel denkt er niet eens over na

    Op het platteland zijn tractors.
    Op een industrieterrein zijn vrachtauto’s
    Op grote sportverenigingen lawaai van kinderen
    Op de snelweg veel verkeer
    Op Schiphol veel vliegtuigen
    Etc… Etc….

    Het enige wat gaat helpen is de natuurvergunning om zeep en minder vluchten , een cultuuromslag gaat niet plaatsvinden, want de ene narcist werkt de ander in .

    31
    • Maaike

      “Dan moet je daar niet gaan wonen”
      Ten tijden van de Romeinen woonden hier al mensen. Moet je maar geen lawaaiig bedrijf beginnen midden tussen de mensen.

      28
  6. Bourree

    “Piloten begrijpen ook dat de boosheid van omwonenden groeit. Ze erkennen dat dit wordt versterkt door een houding van hun werkgever die de zorgen van omwonenden vaak bagatelliseert.”

    Happen naar de baas is in dit geval puur eigen belang. Drukzetten in de media om onderhandelingen voor zichzelf nog beter te laten uitpakken. Zodra de buit binnen is, vliegen wij weer gezellig met oorverdovend lawaai lachend uw kinderen uit bed.

    Het is toch hartverscheurend dat de piloten van de KLM zo meelevend zijn met de gedupeerde omwonenden. In de afgelopen twintig jaar heb ik in de media nog nooit een piloot gehoord met enige emphatie voor de leefomgeving van Schiphol.
    Dat de piloten zich nu ” tijdelijk” even kritisch opstellen ten opzichte van de leidinggevenden heeft misschien te maken met geld?
    KLM worstelt met de crewsterkte, en is de opleiding voor piloten voor het vliegen in de nieuwste prachtige stille en zuinige vliegtuigen ( gerintel) veel te laat begonnen.

    *De pilotenbond heeft volgens de bronnen een uitgebreid maatregelenpakket voorgesteld dat KLM in staat zou moeten stellen om de zomerdienstregeling van 2025 zonder beperkingen uit te voeren. Het is een eindbod, want onderhandelen wil de bond niet meer.

    Piloten komen op voor omwonenden ( right) of gaat het toch over het eigen gewin?

    *In ruil voor de offers die de piloten naar eigen zeggen brengen, willen ze fors gecompenseerd worden. Het gaat daarbij onder meer om een eenmalige uitkering van 10 miljoen euro in november 2025 aan alle vliegers, naar rato van hun salaris.

    Voor specifieke groepen vliegers wordt om nog eens 4 miljoen euro gevraagd, waarvan een deel dit en een deel volgend jaar wordt uitgekeerd. Daarnaast willen de piloten van een tijdelijke regeling, die het mogelijk maakt om privé voordelig mee te vliegen, een definitieve regeling maken. Eerder zorgde deze regeling nog voor scheve ogen bij grond- en cabinepersoneel.

    *De luchtvaartmaatschappij zegt verder ‘grote waardering te hebben voor de bijdrage die de piloten willen leveren aan het oplossen van dit tekort’.
    * bron rtl nieuws

    De piloten vrezen niet voor medeplichtigheid….ze vrezen voor de portemonnaie.

    KLM is slecht voor de gezondheid van alle medewerkers en….alle omwondenden.

    Steun Schipholwatch!
    Bourree

    76
    • Noobody-b.bsky.social

      Blokhuizen heeft niet met DE piloten gesproken maar met “positieve uitzonderingen”.
      Op Twitter kon je ook een paar (gepensioneerde) piloten vinden die wel degelijk snapten dat ze overlast veroorzaakten.

      8
      • bourree

        Bedankt voor de eigen invulling n.a.v. het artikel.

        Piloten vrezen vervolging…Een paar positieve uitzonderingen bij de piloten vrezen vervolging
        Piloten begrijpen ook dat de boosheid van omwonenden groeit.
        Een paar positieve uitzonderingen bij de piloten en enkele gepensioneerde piloten actief op twitter begrijpen ook dat de boosheid van omwonenden groeit /groeide en dat ze overlast veroorzaken/ veroorzaakten.
        Tot uw dienst.

        32
  7. Expres

    Naar mijn idee wordt er inderdaad expres gepest door de verkeersleiding.
    Vandaag was er geen enkele reden alle landingen uit te voeren op de B baan maar gisteren heeft een aantal bewoners geklaagd over het voortdurend wakker vliegen van slapende kinderen tot na 23.00 uur. Dus krijgen zij vandaag weer de volle laag: begonnen om 06.30 en tot 23.00 uur continu iedere 2 minuten laag over inwoners.
    Een hele grote schande. De waanzin moet stoppen.

    29
  8. Bas

    Ik sprak eens een piloot van rond de 40 jaar die op een 777 vliegt.
    Ik vertelde hem dat ons gezin zo veel last hebben van de Polderbaan.
    Toen vertelde hij dat de Polderbaan verkeerd ligt op de windrichting.
    Ook vertelde hij dat hij het zonde vond dat het taxien naar de Polderbaan 1200 kg kerkost per vlucht, dus 2x . Het zat hem echt dwars dat ze zoiets hebben bedacht bij Schiphol.

    22
  9. ir. B. van Marlen

    Een interessant artikel en veel beter dan de reacties die we vaak tegenkomen vanuit de sector. We hebben m.i. te maken met een cultuurprobleem, waarbij al te gemakkelijk werd en wordt voorbijgegaan aan externe factoren als klimaat en gezondheid die sterk beïnvloed worden door de luchtvaart.

    De ‘economie’ heeft gestaan en staat nog steeds bovenaan in het aandachtsgebied, waarbij de externe kosten op anderen dan de luchtvaartmaatschappijen en vliegconsumenten worden afgewenteld. Dit is volgens mij een gekozen strategie en er is geen sprake van toeval. De overheid heeft hier door haar presentaties naar de burger toe welwilend aan meegewerkt, getuige de vele maskerende en verhullende teksten die de overheidsdocumenten kenmerken.

    De CEOs van KLM en Schiphol hebben hier, behoudens een enkele uitzondering, hard aan meegewerkt en doen dit momenteel weer net zo als voorheen. De term Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen zou ik er niet aan toeschrijven. Arrogantie en incompetentie lijken zeker nauwkeurigere kwalificaties.

    Schiphollen bestaat en hiermee het bewust blootstellen van omwonenden aan een ongezonde hoeveelheid lawaai, en ongezonde emissies door het luchtverkeer. Het is in feite ingebouwd in de Wet Luchtvaart met de geluidmaten Lden en Lnight (en de te hoge grenswaarden ervan) en daarmee door de overheid bekrachtigd. Hier is m.i. ook bewust voor gekozen en voorgestelde verlaging ervan terzijde gelegd. Het weghalen van handhavingspunten door Alders in het NNHS en het enorm opvoeren van het aantal vliegbewegingen op zgn. ‘primaire’ banen is ook een bewuste keuze geweest.

    Verbeteringen in de techniek van vliegtuigen zijn niet onzinnig en leiden wel tot een, zij het beperkte, afname in de piekwaarden van het geluid, maar verdere groei gaat ieder voordeel voor omwonenden en klimaat weer tenietdoen. Ontkenning hiervan getuigt van weinig kennis van de geluidmaten en geluidzonering en is of een bewuste handeling of een uiting van regelrechte domheid.

    78
    • Noobody-b.bsky.social

      Cultuurprobleem? Ja.
      Economie? Neuh, denk van niet.

      Nog zonder de kosten voor welzijnsverlies in rekening te brengen kan de luchtvaart blijkbaar niet overeind blijven zonder talloze subsidies, en dan heb ik het niet eens over accijns en btw.
      Tel daar bij op dat kLM al 10 keer van faillissement is gered, en nu alweer in zwaar weer verkeert, en je komt vanzelf tot de conclusie dat het een cultuurprobleem is, want puur economisch was de stekker er al 30 jaar geleden grotendeels uitgetrokken.

      Zoals vroeger elk dorp een station eiste op het treinspoor dat naast hun dorp werd aangelegd, zo ben je nu pas een serieuze provincie als je je “eigen” vliegveld hebt. Elk jaar mooie prognoses, elk jaar subsidie, elk jaar toch weer een rampjaar.

      Zoals volwassen mannen op zolder met treintjes spelen, zo spelen politici met vliegvelden, een hobby mag best wat kosten.

      En zeg nou zelf, is vliegen leuk? Het is het vooral uren wachten en uren met je knieën klem in een te krappe stoel zitten, wat je alleen volhoudt omdat je zo binnen een dag aan de Middellandse Zee zit.
      Als je dat voor dezelfde prijs en in bijna dezelfde tijd met de trein of touringcar kon, dan zou je nooit meer vliegen.

      58
      • LEKKER VLIEGEN

        Je vergeet nog even, dat je midden in de nacht aanwezig moet zijn. De eerste Transavia vertrekt al rond de klok van 5 uur.

        Dan je omschreven wachten, wachten, wachten dan opgevouwen zitten en weer wachten.
        Ben je eindelijk aan de Middellandse Zee is het bij 40 graden niet te harden.

        En als je grote pech heb, komt jouw Transavia vlucht pas om 2 uur in de nacht terug op Schiphol.

        5
    • Noobody-b.bsky.social

      Het 2e cultuurprobleem is dat we de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld hebben én een van de grootste luchthavens, en dat voor zo’n klein kikkerlandje. Oh, wat zijn we trots.

      Het vervelende is dat dit gedrocht verkocht wordt als een soort gift aan het Nederlandse volk; naast de vele bestemmingen zonder overstappen voor Nederlanders, is het zogenaamd onontbeerlijk voor het vestigingsklimaat van buitenlandse bedrijven. Die kunnen zich blijkbaar niet ergens vestigen als er een overstap bij zit. Bullshit.

      De werkelijkheid is dat Schiphol zorgt dat de halve wereld goed verbonden is met Amsterdam en daarmee een doorstroom creëert naar Europa en vice versa.
      De doorsnee Nederlander gaat slechts naar London en de Middellandse Zee. De rest zijn toeristen voor Amsterdam en 11 miljoen nutteloze overstappers.

      Voor lokale vliegvelden geldt hetzelfde: de politiek roept steevast “goed voor de bereikbaarheid en het vestigingsklimaat van de regio” en in werkelijkheid is het goed voor de bereikbaarheid van de Middelandse Zee vanuit de regio en laat het bedrijfsleven het afweten.

      40
      • rrustema

        Inderdaad, het is een probleem aan de top. Een verkeerde presentatie van zaken. Maar een realistische presentatie van zaken zou oplossingen mogelijk maken. Het lastige is dat het ondertussen zo enorm is doorgeschoten dat het hele kaartenhuis in elkaar dondert bij het minste of geringste. Tenzij de staat weer bijspringt voor de zoveelste keer. Zeker deze regering neemt geen initiatieven om KLM te remmen. Dus moeten er krachten van buiten komen die de wetgever niet kan negeren. De rechter bijvoorbeeld. Een ongelukkige situatie. Economische tegenslag.

        24
        • Noobody-b.bsky.social

          Ik weet lang niet alles, maar als je het mij vraagt is die hub er alleen maar gekomen om de kLM van de ondergang te redden.
          Al die andere nationale luchtvaartmaatschappijen zoals Sabena, Swissair en Alitalia gingen onderuit met hun luxe structuur gebaseerd op lokale monopolies.

          En inderdaad, als het opeens van een paar kanten tegelijk tegenzit komt kLM alweer in de problemen. Dan moeten de accijns, BTW, CO2-toeslagen en overstaptax nog komen.

          Misschien krijgen we weer een virus dat de luchtvaart lam legt. Eens kijken of dit kabinet er dan alweer bovenmatig geld tegen aan kan of mag smijten.

          17
  10. rrustema

    Iets dergelijks schreef ik ook laatst in de krant. https://www.parool.nl/columns-opinie/opinie-niemand-zegt-dat-alle-medewerkers-in-de-luchtvaart-mensen-mishandelen-maar-de-industrie-moet-zich-wel-normaal-gedragen~bb8805ab/ “Natuurlijk zijn medewerkers niet schuldig aan mensenrechtenschendingen. Het gaat om de organisaties. Het redelijke voorstel is dat die organisaties zich aan de wet moeten houden. Die industrie zou zich ook normaal moeten gedragen door btw af te dragen en accijns op brandstof te accepteren. Ook heel redelijk.”

    52

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate