Tijdens het groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan volgend jaar gaat Schiphol de Oostbaan veel vaker inzetten, ook ‘s nachts. Het vliegveld wil van de minister een open einde-regeling, want van vervangende geluidsgrenzen is geen sprake.
Dit blijkt uit de stukken die Schiphol heeft ingediend om ontheffing te krijgen voor het groot onderhoud. Omdat de Buitenveldertbaan de hele zomer gesloten zal zijn, wil de directie het vliegverkeer verplaatsen naar andere banen.
De Oostbaan, gekscherend ook wel de Vondelparkbaan genoemd, moet deze zomer een belangrijk deel van de vluchten vanaf de Buitenveldertbaan overnemen. Maar hierdoor stijgt het aantal ernstig gehinderden met maar liefst 12 procent, aldus de Maatschappelijke Raad Schiphol in een brief aan minister Madlener (I&W) waarin zij gehakt maakt van de aanvraag.
Toezegging
“De minister van I&W heeft bij de vorige ontheffingsaanvraag benadrukt dat Schiphol er bij toekomstig baanonderhoud niet vanuit kan gaan dat er zonder passende hinderbeperkende maatregelen vrijstellingen of vervangende grenswaarden worden verleend”, aldus de raad.
Nu in de aanvraag zelfs geen sprake is van vervangende geluidsgrenzen, zijn omwonenden aan de goden overgeleverd. Immers hebben zij geen idee hoeveel extra overlast nu wordt aangevraagd.
“Bij een eerste lezing van de stukken is de MRS niet overtuigd dat de hinder wezenlijk wordt beperkt. Het gaat veelal om maatregelen met kleine effecten. Een omissie in de stukken is dat het beperken van intersectiestarts gedurende de onderhoudswerkzaamheden niet is onderzocht”, aldus voorzitter Khadija Arib namens de MRS.
Intersectiestarts
Intersectiestarts zijn starts waarbij niet de volledige lengte van de startbaan wordt gebruikt om zo vroeg mogelijk hoogte te maken en daarmee de geluidsoverlast te beperken. Dergelijke starts worden op Schiphol tot in 40 procent van de gevallen toegestaan, hoewel de eigen regels van het vliegveld aangeven dat het de voorkeur verdient wél de volledige lengte te gebruiken.
De raad vindt dan ook dat het aantal vluchten omlaag moet tijdens het onderhoud aan de Buitenveldertbaan. “Dat is de meest effectieve manier om extra hinder te voorkomen.”
Maar Schiphol is niet van plan de capaciteit terug te brengen. Daarom houdt de MRS de minister aan de eerdere toezegging dat er geen ontheffingen of vrijstellingen worden verleend bij onvoldoende hinderbeperkende maatregelen.
Bourree
Brief Delta aan minister Madliner en rintelt als de KLM
Rintel zet wederom Amerikaanse dreigementen in om haar gelijk te halen ten koste van de gedupeerde omwonenden. Er wordt getracht de politiek en de uitspraak van de rechter vooraf onder druk te zetten. Burgers in Nederland, het milieu, de natuur, kinderen zijn onbelangrijk voor de KLM.
Ter info:
Bron: De Telegraaf
“De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen spreken in de brieven hun ’zeer grote zorg’ uit over de nieuwe poging om minder vliegbewegingen af te dwingen op de nationale luchthaven. ”
” Delta wijst erop dat Nederland vorig jaar al probeerde een ’onjuiste’, ’onredelijke’ en ’discriminerende’ inbreuk te doen op de internationale luchtvaartverdragen.”
” Volgens Delta gaat een krimp ten koste van beide economieën, banen en groei en zijn gezinnen de klos: die hebben straks te maken met duurder reizen.”
” Volgens de Amerikanen is krimp niet nodig, iets dat ook al eerder dit jaar bleek uit een alternatief plan van de luchtvaartsector en kennisinstituten als de TU Delft. Delta zegt daarom dat de procedure die nu gelopen wordt via Brussel niet op de juiste manier gaat. De luchtvaartmaatschappij refereert naar ’onjuiste’ berekeningen voor de krimp.”
” De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij stelt dat het bij krimp gedwongen wordt om reizigers via andere luchthavens te sturen. „Dat kan een verwoestend effect hebben op KLM en de Nederlandse economie.”
” Volgens KLM betekent elk getal onder de 483.000, het aantal vliegbewegingen waar rechten aan zitten, strafmaatregelen in andere landen. „Het afnemen van vliegbewegingen met historische rechten is een ongekende situatie”, zegt KLM-topvrouw Marjan Rintel.”
rrustema
Met ook onwaarheden erin:
– de krimp gaat niet ten koste van beide economieën, zo belangrijk zijn die vluchten van Delta niet, ook omdat er alternatieven zijn. Laat staan ‘verwoestend’.
– Nederlandse gezinnen vliegen misschien een keer per jaar, de meesten helemaal nooit. Het zijn de veelvliegers die de meeste vluchten maken (misschien ook wat gezinnen) maar hebben typisch ook hoge inkomens. Niet zielig, ze redden zich wel.
Maar er zit wel een goede zin in. Het kan verwoestend zijn voor KLM. Terecht, want hun overstapmodel is niet houdbaar. Einde KLM. Een overzichtelijke manier om de krimp te realiseren inderdaad.
Voor wat betreft ’onjuiste’, ’onredelijke’ en ’discriminerende’ maatregelen kunnen omwonenden ook wel wat noemen. En zij zijn met meer dan alle werknemers van KLM en Delta samen. Ook zijn ze fysiek belanghebbende, terwijl KLM en Delta dat alleen financieel zijn.
Een no brainer
” De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij stelt dat het bij krimp gedwongen wordt om reizigers via andere luchthavens te sturen. „Dat kan een verwoestend effect hebben op KLM en de Nederlandse economie.”
Weet je wat een verwoestend effect heeft op de economie?
Te weinig arbeidskrachten voor de komende 30 jaar. Dat dit zo is, is al een feit. En dat deze arbeidskrachten door herrie en de ZZS ook nog eens ziektes ontwikkelen en uitvallen. Toename stress, kankers, toename hart- en vaatziekten, alzheimer, diabetes, leerachterstanden voor komend arbeidspotentieel etc. etc. etc. Dát heeft een verwoestend effect op de economie.
Kiezen voor KLM/ Transavia, die algemeen bekend, een minieme bijdrage aan de economie toevoegt. Of voor het draaiende houden van de échte Nederlandse economie….. het lijkt me een no brainer.
waardedaling (-k)LM
Misschien is tegen de tijd van de baanonderhoud (-k)LM wel failliet: Ties Joosten van Follow the money meldt dat de aandelen hard kelderen.
Om nog een beetje ergens op te lijken hebben ze 10 aandelen samengevoegd tot 1:
Ties schrijft:
“Het gaat niet goed met het aandeel Air France-KLM. Op het moment van schrijven staat de koers onder de 7,40 euro. Da’s bijna de helft minder dan aan het begin van 2024, toen het aandeel er ook al niet florissant voor stond. ”
Ruim een jaar geleden schreef ik hier ook al over; de beurskoers was toen zo laag dat Air France-KLM een zogeheten penny stock dreigde te worden. Dat zijn aandelen met een waarde van minder dan een euro, met allerlei vervelende bijeffecten. Ze kunnen bijvoorbeeld een beleggingsobject worden voor dagspeculanten: een paar cent erbij of eraf maakt procentueel immers een groot verschil. De koers wordt hierdoor volatieler en onvoorspelbaarder. Op sommige beurzen is zo’n lage waarde om die reden zelfs verboden.
Daarom nam de financiële afdeling van het luchtvaartbedrijf een ongebruikelijke stap: het voegde tien aandelen samen tot één aandeel. De waarde per aandeel werd zo in één klap vertienvoudigd. Maar ondanks die kunstgreep kwakkelde het aandeel verder.
En de malaise lijkt nog niet voorbij. Deutsche Bank verlaagde vorige week het koersdoel van Air France-KLM; een signaal dat de analisten weinig vertrouwen hebben in de toekomst van het aandeel. En misschien nog wel veelzeggender: de shortposities nemen toe. Dat zijn beleggers die speculeren op een koersdaling. Het aandeel staat historisch laag, en veel beleggers verwachten een verdere daling.
Waar al dat wantrouwen vandaan komt, laat zich raden. Begin november publiceerde Air France-KLM zijn financiële resultaten over het derde kwartaal – vanwege de vakantiemaanden normaal gesproken de beste periode van het bedrijf. Maar financieel directeur Bas Brouns noemde de resultaten ‘historisch laag’. Directeur Marjan Rintel verklaarde dat de kosten te hoog zijn, en ze kondigde maatregelen aan.
Ondertussen is de balans van het luchtvaartbedrijf een ware toverdoos geworden. Opnieuw: wie De blauwe fabel las, weet dat het bedrijf vaker financiële goocheltrucs uithaalde om aan geld te komen. Maar inmiddels is er werkelijk geen touw meer aan vast te knopen.
Zo leende Air France-KLM vorig jaar 1,3 miljard euro van investeringsmaatschappij Apollo. In ruil kreeg Apollo het recht om loyaliteitsprogramma Flying Blue uit te baten. Maar de database met klantgegevens bleef wel in handen van Air France-KLM, stelde het luchtvaartbedrijf.
Vervolgens werd de lening verpakt als een eeuwigdurende obligatie waarop Air France-KLM regelmatig betalingen doet. Vanwege het eeuwigdurende karakter van de obligatielening, hoeft de 1,3 miljard niet als lening te worden opgeschreven, maar mag dat als aandelen.
Het gevolg van dit alles: op de balans van Air France-KLM staat een loyaliteitsprogramma waarvan de uitbaatrechten zijn verkocht, en een eigen vermogen dat deels uit een lening bestaat. Niets hiervan is illegaal, maar voor de gemiddelde belegger (en, in alle eerlijkheid: ook voor de gemiddelde journalist) heeft het allemaal een hoog abacadabra-gehalte.
Inmiddels heeft Air France-KLM een beurswaarde (alle aandelen vermenigvuldigd met de actuele beurskoers) van minder dan 2 miljard euro. Dat is minder dan 1 procent van de beurswaarde van bijvoorbeeld ASML. En dat lijkt toch wat schraal, zeker voor een bedrijf dat zichzelf graag ziet als de kurk waarop de hele Nederlandse economie drijft.”
rrustema
Wel zo aardig om direct naar Ties’ nieuwsbrief te linken: https://www.linkedin.com/pulse/aandeel-air-france-klm-steeds-verdere-duikvlucht-ties-joosten-dagme/ Dat kan hem helpen als journalist. De tekst is van hem immers. En voor degenen die geen toegang tot LinkedIn hebben staat hier een kopietje https://archive.ph/WvHPO
niet op linked in
Ik zit niet op linked in en ook niet op x.
Zijn naam heb ik genoemd en ik krijg zijn berichten in de mail dus daar kan ik niet naar verwijzen.
HansB
De voorstanders van de luchtvaart lijden vaak aan het NIMBY syndroom: not in my back yard, niet in mijn achtertuin. Laatst las ik dat VVD Wassenaar pleit voor actie om geluidsoverlast van vliegtuigen te verminderen. VVD Wassenaar is natuurlijk “voorstander van een sterke luchthaven Schiphol met veel directe, wereldwijde verbindingen. Dat is goed voor onze economie, werkgelegenheid en vestigingsklimaat”. Maar “het toegenomen vliegverkeer is niet alleen hinderlijk voor onze inwoners, maar kan het ook gevolgen hebben voor onze natuurgebieden (zoals Meijendel en Berkheide die een Natura 2000 status hebben)”. Ik vond dit een bijna lachwekkend betoog want NIMBY droop er vanaf. En de zorgen om de Natura 2000 gebieden is een schijnargument want de VVD maakt zich doorgaans niet druk om de staat van de natuur. VVD Wassenaar is dus vòòr een groot Schiphol maar wens verschoond te blijven van alle bijbehorende overlast. Dat mogen anderen voor hun rekening nemen. Zie https://wassenaarders.nl/2022/05/09/vvd-pleit-voor-actie-om-geluidsoverlast-van-vliegtuigen-te-verminderen/
Alle dorpen en steden met N2000 gebied, op naar de rechter!
Interessant is de Gemeente Nieuwkoop die naar de rechter is gestapt tegen de natuurvergunning van Schiphol en voor hun eigen N2000 gemeente:
https://nieuwkoper.nl/gemeenteraad-in-beroep-tegen-natuurvergunning-schiphol/
Zouden alle dorpen/ steden met N2000 gebied(en) moeten doen. Iedereen gezamenlijk.
NIMBY
Uit dit artikel https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5482955/klm-wil-bezuinigen-op-onkosten-vliegend-personeel-geen-gratis-bier
twee citaten over de onkostenvergoeding voor vliegend personeel, inzake de regels voor de keuze voor hun hotel en voor hun hotelovernachtingen:
Citaat 1
“Beschermd tegen geluidshinder
Ook aan de inrichting van de hotelkamer zijn eisen gesteld. Die moet minimaal een ‘afgescheiden badkamer met toilet, zit- en schrijfgelegenheid en behoorlijke leesverlichting, airconditioning en verwarming en een voorziening tegen geluidshinder’ hebben.”
Citaat 2
“Het kwaliteitsniveau van het hotel moet verder overeenstemmen met dat van ‘voor zakelijk gebruik geschikte hotels van bekende internationale hotelketens’. Een ongestoorde rust op ieder moment van de dag moet gewaarborgd zijn,”
KLM en Transavia daarentegen don’t give a flying f*ck of omwonenden beschermd worden tegen geluidshinder overdag en ‘s nachts.
Voldoende dagrust en nachtrust wordt zo belangrijk geacht voor piloten en stewards/ stewardessen, daarom is het vastgelegd in de CAO. Kunnen we (ze en het Ministerie van I&W) eindelijk eens stoppen met hun argument dat geluidshinder ‘een beleving’ is?
De WHO normen voor geluid van 45dB overdag en 40dB ‘s nachts zijn er niet voor niets. Een gemiddeld geluid overdag en ‘s nachts bestaat niet. Ik ben ook geen miljonair omdat mijn buurman iets meer dan 2 miljoen per jaar verdient en ik Jan Modaal.
We worden wakker en te overmatig gestoord overdag van de veel te hoge piekgeluiden, de frequentie van de vliegtuigen en de laagvliegroutes.
Dus hou op met naar uitkomsten toerekenen en zorg voor de bescherming van omwonenden. Net zoals het eigen vliegend personeel wordt beschermd.
NIMCA (Not In My Calculations)
+Rintel praat steeds weer en weer en weer en weer over dat KLM stillere vliegtuigen heeft. Dat komt volgens haar vooral omdat ze nieuwe, grotere vliegtuigen hebben en het geluid door meer passagiers gedeeld wordt. Waardoor er gemiddeld minder geluid is. En er daardoor nóg meer gevlogen kan worden.
+Ook het vliegen over minder mensen, levert in haar ogen minder geluid op.
+Ook vergeet ze voor het gemak dat de dB schaal geen lineaire schaal maar een logaritmische schaal is. 50% stillere vliegtuigen, geven slechts een vermindering van 3 dB. Dat hoort niemand met normale oren. Superman wel, maar die bestaat niet,
Ja, ja dat is nou creatief boekhouden.
PS
Mijn feest vorige week is onderbroken door de politie. Maar volgend weekend nodig ik veel meer mensen uit, dan kan ik tegen de politie aan de deur zeggen, dat ik minder geluid maak….
Bourree
Uitstekend verwoord. Wij kunnen allemaal voorbeelden geven van de absurditeit in de regelgeving van de luchtvaart. De gemiddelden zijn niet in het belang van de omwonenden en bewust bedacht om mensen te misleiden. Daarnaast wordt een doolhof gecreeerd waarin mensen met klachten onzichtbaar worden gemaakt. Zij mogen alleen melden. De meldingen worden professioneel en ook weer bewust afgeserveerd door een instantie vanuit de eigen luchtvaart.
” Ons dorp werd vorig jaar wel 400 keer geconfronteerd met overvallen en inbraken.”
Het zou een grote kop kunnen zijn in de landelijke krant. Het manipuleren en sjoemelen met gebruik van statistieken kan beginnen:
Omdat er dit jaar ook 400 overvallen en inbraken waren, maar nu meer in dezelfde huizen luidt de kop in de Telegraaf waarschijnlijk:
” Steeds minder huishoudens geconfronteerd met wooninbraken.”
En het rintelen gaat maar door….totdat er eindelijk een rechter is die hierdoorheen prikt. Heel hard!!!
rrustema
Vandaar misschien ook de reguliere reactie van piloten op geluidshinder: “dan verhuis je toch?” Dat is hun eigen praktijk. Want nu blijkt dat ze de vliegherrie zelf altijd vermijden. Er is zelfs een clubje collega’s dat op de bestemming waar overnacht moet worden de beste hotels uitzoekt!
In het centrum is de eis, niet op het vliegveld. Niet zo vreemd, want weinig vliegvelden hebben routes pal over het centrum. En waar dat zo is zal de “Hotel en Daggeldencommissie (Hodaco)” er wel voor zorgen dat er hotels worden geselecteerd ver van de routes, met goede geluidsisolatie.
bourree
Bron: luchtvaartnieuws.nl
” Minister van Infrastructuur Barry Madlener (PVV) ontkent dat het aantal jaarlijkse vluchten op Schiphol omlaag gaat naar 466.000. Dat getal deed de ronde, maar dat klopt niet volgens Madlener. Hoewel de berekeningen over het terugdringen van de geluidshinder voor omwonenden van Schiphol nog bezig zijn, komt het aantal vluchten volgens hem uit tussen de eerder aangekondigde 475.000 en 485.000 per jaar. Dat zei hij vrijdagochtend voor de camera van RTL Nieuws, voorafgaand aan de ministerraad.
“We moeten voor die eerste trap uitkomen op een bandbreedte tussen de 475.000 en 485.000 vluchten per jaar, zoals het kabinet heeft afgesproken”, aldus de minister. De RTL-verslaggever: “Dus dat getal van 466.000 klopt niet?”. Daarop reageerde Madlener: “Nee, daar kan het niet op uitkomen.”
De plannen voor Schiphol worden momenteel doorgerekend. Volgens De Telegraaf bleek eerder uit die berekeningen dat het aantal vluchten mogelijk omlaag moet naar 466.000 per jaar, om de beoogde vermindering van de overlast te behalen. Maar Madlener houdt dus vast aan een bandbreedte tussen de 475.000 en 485.000 vluchten per jaar. Als het uiteindelijke aantal richting de bovenkant van die bandbreedte uitkomt, dan hoeven luchtvaartmaatschappijen geen historische slots in te leveren. Dat zijn er 483.000 op de luchthaven.”
ter info,
Bourree
Jan Barteld
Lijdzaam, goed gedocumenteerd, laten wij”, in de ogen van de overheid, tot in lengte van dagen als “Schipholdrammers” de anonieme overheid beslissen over onze gezondheid en ons welzijn en de besteding van ons belastinggeld, ondanks rechterlijke uitspraken, ondanks preventieve zorgplicht, ondanks voorzorgsbeginselen. De overheid is voortdurend in overtreding en dat dat mag in ons land zorgt ervoor dat Schiphol zijn gang mag blijven gaan. Pas als de landingsbanen worden bezet en wij daarmee in wetsovertreding gaan is er kans op verandering en terugkeer naar gerechtigheid. Het gaat hier niet meer om meten en weten maar om onverschilligheid mbt gezondheid, kortzichtigheid en hebzucht versus gezondheid en fatsoen.
E.C.
Eén aanmerking op het artikel: ‘De Oostbaan, gekscherend ook wel de Vondelparkbaan genoemd’… is het woord gekscherend wel zo goed gekozen ? Ik lees in de meldingen uit Amsterdam dat de Oostbaan wanhopig Vondelparkbaan wordt genoemd ? In het algemeen was het gisteravond tijdens de storm Russische roulette op Schiphol, afgaand op de vluchtradar. Absurde beelden van rijen wachtende toestellen, landende en vertrekkende vluchten op de Buitenveldertbaan en regelmatige doorstarts. Ik hield mijn hart vast voor de onderwonenden. Dat doe ik al elke dag, dat doe ik straks helemaal als de B’veldertbaan in onderhoud gaat. Eigenlijk speelt Schiphol elke dag roulette met omwonenden.
Roland
Ik heb bij het ministerie gevraagd waarom tijdens het lampen poetsen van de Polderbaan j.l. 10 dagen lang blijkbaar automatisch een nachtvergunning werd afgegeven voor de Zwanenburgbaan , waardoor we hier niet meer kregen dan 4 uur slaap per nacht 6 dagen lang.
Het antwoord: “Het ministerie erkent dat baanonderhoud essentieel is voor de veiligheid van het vliegverkeer…”
Sinds wanneer zijn extra overlast gevende nachtvluchten “essentieel nodig” voor de veiligheid??? Het is écht de absurditeit ten top!!!
Kijk naar de toekomst
Falende regie door 55 gemeenten?
Een blinde vlek blijft de regie door/over de 55 gemeenten die de Bestuurlijke Regie Schiphol BRS vormen. Deze regie lijkt gaandeweg van de aangestelde bestuurlijke vertegenwoordiging over te zijn gezet naar de Royal Schiphol Group bij het vastleggen van de door deze gemeenten gevormde “Novex Schiphol Regio”.
Dit lijkt een uiterst slimme – maar voor bewoners funeste – bestuurlijke truc die aan Schiphol een machtige positie binnen de Ruimtelijke Ordening verschaft.
Bovendien komen deze BRS gemeenten daardoor niet meer – samen met de MRS! – op voor het bewonersbelang bij genoemde en andere pijnpunten die onze leefomgeving zwaar aantasten.
Beetje wind
Vanavond zie je hetzelfde gebeuren: er staat te veel wind om behoorlijk te landen dus sommige toestellen hebben 2 of 3 doorstarts gemaakt.
Er wordt om en om geland en opgestegen vanaf de Buitenveldertbaan, gewoon binnen een minuut een start en een landing.
Je kan toch niet hebben dat de lege pendels uit Aalesund, Billund, Aarhus, Aalborg, Gothenburg, Bergen, etc. en al die onnodige lege heen en weertjes naar Londen gecanceled worden? Stel je voor, het tanken bij ome sHell moet wel doorgaan.
Jonathan de B
Dit maakt mij zo boos. Echt boos. De manier waarop op geen enkele wijze meegevoeld wordt met omwonenden en alleen maar geld geharkt wordt. Weigeren intersectiestarts te stoppen is daar ook het bewijs van.
Weigeren het aantal vluchten te reduceren bij groot onderhoud ook.
De ns rijdt ook niet bij groot onderhoud op een traject.
Maaike
En zo weet je dat de luchtvaart hoe dan ook niets op heeft met omwonenden. Ze zouden namelijk het hele jaar rond kunnen stoppen met intersectiestarts. Laag hangend fruit. Maar nee.
Kijk naar de toekomst
Falende regie 55 BRS gemeenten (2)
Opvallend kan de dubieuze rol van de Provincie NH genoemd worden: een gedeputeerde is tevens BRS voorzitter en de CvdK vormt samen met zijn collega in Flevoland en de Amsterdamse burgemeester het TOP bestuur van de MRA 2.0; vanuit hun metropoolkantoor op de Zuid As overzien zij de miljardeninfra rond de HUB Schiphol. De “voorbije Mainport” die intussen op alle fronten de zaken volledig uit balans trekt. Wellicht zou het weer oppakken van de “Operatie Schoon Schip” van destijds een verstandige ingreep op bestuurlijk vlak zijn?
Vogelvrij
Omwonenden zijn al gedurende meerdere decennia vogelvrij verklaard, ondanks allerlei toezeggingen en beloftes. En een uitspraak van de rechter van 20 maart jongstleden.
Schiphol, LVNL, minister Madlener, KLM, de ILT; het is één pot nat.
Het is te gek voor woorden.
rrustema
“ook wel de Vondelparkbaan genoemd” en een crash in het Vondelpark zou het debat over Schiphol wel veranderen. Lastig is wel dat er 24/7 (veel) mensen zijn te vinden. Een crash die iedereen overleeft is heel lastig daar.
Maar stel je voor, heel Amsterdam getraumatiseerd zoals de Bijlmer door de El Al-crash, dan krimpt Schiphol subiet tot 1 baan en een jaren-70 of -80 capaciteit.
W Lieverst
Het is trouwens ook schandalig dat er nog steeds over de Bijlmermeer wordt gevlogen. Geen enkel gevoel daar in dat Amstelveen en bij de politici