Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Participatie

Ex-voorzitter vlieglobby benoemd als ‘bewonersvertegenwoordiger’ in RTHA-overleg

rtha
Getting your Trinity Audio player ready...
(leestijd circa 4 minuten)
4.8
(143)

Vanavond wordt Manon Luiting, tot voor kort voorzitter van vlieglobbyclub Corporate Travel Association, benoemd als ‘bewonersvertegenwoordiger’ in de Commissie Regionaal Overleg (CRO), een soort ‘Alders-tafel’ voor Rotterdam Airport. De benoeming leidt tot felle kritiek van omwonenden.

Deel op XDeel op Linkedin

De keuze voor Luiting is gemaakt zonder overleg met de bewonersorganisaties en wordt gezien als een flagrante schending van de regels die inspraak van bewoners moeten waarborgen (toelichting).

BTV, een vereniging die meer dan 550 huishoudens uit Schiedam vertegenwoordigt, noemt de benoeming van Luiting “onacceptabel” en in strijd met de Wet luchtvaart. Volgens deze wet mag een bewonersvertegenwoordiger alleen worden aangesteld met instemming van een bewonersorganisatie. Die regel is in dit geval genegeerd.

In strijd met de wet
Voormalige lobbybaas Luiting werd door de gemeente Schiedam voorgedragen. CRO-voorzitter Monique List (oud-VVD-wethouder in Eindhoven) drukt de benoeming door ondanks eerdere waarschuwingen dat deze in strijd is met de wet.

Een brief van de CRO-secretaris uit 2023 bevestigt dat de wet geen ruimte laat voor de benoeming van een bewoner zonder de instemming van een bewonersorganisatie. Volgens de BTV is dit een structureel probleem bij de CRO in Rotterdam. Daar werden al eerder ‘bewonersvertegenwoordigers’ aangesteld die duidelijke connecties hebben met de vliegindustrie en niet konden rekenen op steun van een bewonersorganisatie.

De achtergrond van Luiting roept serieuze vragen op over haar geschiktheid om de belangen van omwonenden te vertegenwoordigen. Haar jarenlange betrokkenheid bij de reiswereld en haar recente rol als voorzitter van de zakenreis-lobbyclub doen vermoeden dat zij dichter bij de luchtvaartindustrie staat dan bij de bewoners die dagelijks te maken hebben met de geluidsoverlast en vervuiling van vliegveld Zestienhoven.

Ook KLM-piloot als ‘bewonersvertegenwoordiger’
De nieuwe benoeming staat niet op zich. Eerder werden een oud-KLM-piloot en een ex-medewerker van de Schiphol Group, eveneens zonder instemming van bewonersorganisaties, aangesteld. Deze keuzes versterken het beeld dat de belangen van de luchtvaartsector in de CRO oververtegenwoordigd zijn, ten koste van die van de omwonenden.

In tegenstelling tot de aanpak in Schiedam hield de gemeente Rotterdam zich wél aan de regels toen zij nieuwe bewonersvertegenwoordigers voorstelde. Voormalig wethouder Judith Bokhove (GroenLinks) vroeg zowel om advies van de wijkraden als om instemming van de bewonersorganisaties bij die benoemingen. Dit resulteerde in een goede verstandhouding tussen de bewoners en hun Rotterdamse vertegenwoordigers, in schril contrast met de moeizame relatie tussen de bewonersverenigingen en hun ‘vertegenwoordigers’ uit de gemeenten Lansingerland en Schiedam.

Juridische stappen
BTV overweegt juridische stappen om de benoeming van Luiting aan te vechten. “Dit is een principekwestie”, aldus voorzitter Alfred Blokhuizen. Eenmaal benoemd kan een bewonersvertegenwoordiger tot wel zestien jaar blijven zitten en zo een jarenlang enorme invloed uitoefenen, terwijl de burgers waar het om gaat effectief buitenspel zijn gezet.

Met de benoeming lijkt de CRO vooral voorstanders van de luchtvaart aan tafel te verwelkomen. Dat leidt volgens BTV tot een scheve verhouding. Blokhuizen trekt de vergelijking met de toenmalige Alders-tafel en de Omgevingsraad Schiphol. Daar hadden de bewoners ook niets in te brengen, maar moesten zij wel steeds tekenen bij het kruisje zonder ook maar enige invloed te hebben op de uitkomsten van het overleg.

“Het stinkt naar netwerkcorruptie“, verzucht de BTV-voorzitter, verwijzend naar een artikel van lector Weerbare Democratie Willeke Slingerland. Dat is een fenomeen waarbij connecties en belangen in netwerken belangrijker worden dan de regels, de wet en transparantie.

Infiltratie door vliegindustrie
De situatie rond de benoeming van Luiting staat symbool voor een bredere zorg over de democratische vertegenwoordiging in de besluitvorming rondom luchthavens. De CRO is bedoeld om de stem van omwonenden te waarborgen, maar met de groeiende infiltratie door de luchtvaartsector raken de belangen van de omwonenden steeds meer ondergesneeuwd.

BTV hoopt dat gemeenten zoals Rotterdam en Lansingerland, die ook weer op zoek zijn naar nieuwe bewonersvertegenwoordigers, zich wel aan de regels houden. “Omwonenden verdienen een eerlijke vertegenwoordiging, niet pionnen uit de luchtvaartsector”, aldus Blokhuizen.

Met de juridische stappen hoopt BTV de benoeming van Luiting terug te draaien. Een voor de CRO negatief vonnis zou de transparantie en de legitimiteit van het overlegorgaan onder druk zetten. Het toch al niet grote vertrouwen van burgers in het luchtvaartoverleg wordt dan verder ondermijnd.

Wat is netwerkcorruptie?

Netwerkcorruptie verwijst naar een subtiele en vaak moeilijk te detecteren vorm van corruptie, waarbij macht en invloed binnen informele netwerken worden misbruikt om persoonlijke of zakelijke voordelen te verkrijgen. In tegenstelling tot klassieke corruptie, waarbij vaak sprake is van directe omkoping of fraude, draait netwerkcorruptie om het benutten van sociale en professionele netwerken om de regels te omzeilen, beslissingen te beïnvloeden of macht te concentreren zonder transparantie.

In deze netwerken worden belangrijke posities en besluiten bepaald op basis van onderlinge relaties, persoonlijke loyaliteit of wederzijdse belangen, in plaats van op basis van objectieve criteria zoals kwalificaties, integriteit of wettelijke procedures. Dit leidt tot scheve machtsverhoudingen, waarbij bepaalde individuen of organisaties bevoordeeld worden, vaak ten koste van het algemene belang of de publieke zaak.

Kenmerken van netwerkcorruptie
  • Informele netwerken: De macht concentreert zich binnen een kleine groep mensen die elkaar kennen via professionele of persoonlijke banden, zoals oude collega’s, vrienden of mensen uit dezelfde sector.
  • Gebrek aan transparantie: Beslissingen worden vaak genomen achter gesloten deuren, zonder openbare verantwoording of toezicht.
  • Wederzijdse belangen: Mensen binnen deze netwerken helpen elkaar aan posities of contracten, in ruil voor toekomstige gunsten of wederdiensten, zonder dat dit openlijk wordt erkend.
  • Vertrouwen in relaties boven regels: Netwerken vertrouwen meer op onderlinge persoonlijke relaties dan op formele wetten of procedures, waardoor regels en objectieve processen worden omzeild.

Een voorbeeld van netwerkcorruptie kan voorkomen in overheidsinstellingen of bedrijven waar bepaalde personen worden benoemd op invloedrijke posities, niet vanwege hun geschiktheid of expertise, maar vanwege hun connecties binnen een netwerk. Dit kan leiden tot een systeem waarin machthebbers elkaar versterken, en outsiders weinig kans krijgen om door te dringen, ongeacht hun bekwaamheid.

Netwerkcorruptie ondermijnt de integriteit van democratische processen en instituties omdat het publieke vertrouwen wordt geschonden. Het geeft de indruk dat regels niet voor iedereen gelijk gelden en dat bepaalde mensen of bedrijven bevoordeeld worden zonder dat dit formeel aan het licht komt.

bron: ChatGPT

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 143

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Jan Barteld

    Max Havelaar of de koffieveilingen der nederlandsche handelmaatschappij.
    Een aanf-luiting, deze mevrouw Luiting die, voorheen Schiphollobbyist, is aangewezen om een bewonersgroep die striidt tegen vliegtuiglawaai tegen hun wil van bovenaf aan te stellen als hun woordvoerster. Zo werd er in de 19e eeuw door onze koloniale voorvaderen omgegaan met Chinezen en koelies in het Indië dat nog van ons was, zoals zo treffend beschreven door Henri Borel in zijn verhaal
    “Maar een Chinees” ( schets uit de indiesche civiele proceduure.:

    fragment 1: Het was maar een chinees…. En wat is dat nu ? Iedereen in Indië ziet nu eenmaal neer op een chinees, zo’n verachtelijk geel wezen, dat naar knoflook ruikt, en hondencoteletjes eet, en zich nooit wascht. En dan zulke gemeene kerels, die iedereen omkoopen! Ze zijn hoogstens goed als ze officier zijn of opiumpachter, om tusschenbeide bij te koomen dineeren, mits het diner bij een europeesch restaurateur besteld is, en champagne te koomen drinken….

    fragment 2:”Men moet in Indië zoo voorzichtig zijn! De eisch ( van de aanklagende chinees) was een rechtmaatige, opgemaakt uit de eigen handelsboeken van den verongelijkte, waaruit de waarde en de jaarlijksche opbrengst van den tuin bleken. De ( aangeklaagde) machtige kapitein -chinees en zijn aanhang van officieren en rijke baba’s voelden zich danig in hun eer getast, dat zoo een “mier uit het volk” het wagen durfde hem, hoog mandarijn, die zelfs lid van den Landraad was, voor het gerecht te dagen. Kang Soei mocht blij zijn dat een zoo hoog verheven heerschap hem de eer had bewezen, de tuin van hem “aan te nemen” ( confisqueren) , zooals dat in China zou heeten. ….Maar nu het einde van het proces ?….Helaas! dat weet ik zelf niet, want dat einde is nooit gekomen en mocht misschien ook niet komen. Maar ik weet wel het einde van den man…

    Het heeft een Multatuli met zijn Max Havelaar nodig gehad om de koloniale misstanden in Nederlandsch Indië te veranderen. Het verdient en heeft wellicht een film als “Erin Brokovich” nodig om eindelijk de Schipholschandalen succesvol te bestrijden.

    2
  2. Henk en Ingrid

    De CORTAS is geen “vlieglobbyclub” zoals u omschrijft, maar een kennisnetwerk voor travel managers uit Nederland. Dat u iemand die in haar eigen tijd een dergelijke functie bekleedt meteen afserveert als zijnde onpartijdig (sterker nog: u overweegt juridische stappen) is niet chic.

    2
  3. Jan Bartelds

    Zoek s.,v.p. de pers, de media op om over dit overduidelijke voorbeeld te berichten, namens de bewonersgroep.

    1
  4. ir. B. van Marlen

    ‘Netwerkcorruptie’ lijkt hier inderdaad hoogstwaarschijnlijk op van toepassing, de definitie laat er weinig twijfel over bestaan, daarnaast is dit een vorm van ‘machtsmisbruik’. Het is niets anders als voorheen in de zgn. overlegorganen. Mijns inziens volkomen onacceptabel en de gang naar de rechtspraak verdienend. Schandalig dat men het steeds en nu weer zo duidelijk probeert om de zaak ten gunste van de LV te beïnvloeden. Houdt dit dan nooit eens op?

    21
  5. ad

    Octopus met tentakels overal? of een kankergezwel met tentakels overal.
    Stinkt het naar netwerkcorruptie? of is het netwerkcorruptie.
    Vrijheid in het vaandel van die politieke partijen, mooi!
    Maar altijd weer ten koste van de Vrijheid van de ander, niet zo mooi!

    11
  6. Jan Mast

    Echt schandalig dat dit weer gebeurt. Er wordt over Henk en Ingrid heen gewalst. Wanneer komen de 1.2 miljoen mensen met overlast nu eens in opstand?

    8
  7. Jan Barteld

    Een aanfluiting, Manon Luiting aangewezen als vertegenwoordigster en belangenbehartigster van een groep die haar niet heeft voorgedragen terwijl dat wettelijk gezien wel moet. Met een dikke bolknak in de ene hand en in de andere een goed glas wijn is het altijd fijn VVD’er te zijn ( voor vliegtuigen deemoedig, PVV* light( partij voor de vliegtuigindustrie ) en te tonen dat je je bescheurt om de Schipholwatchpuppies, rechters en hun vonnissen en om mensenrechten. Maar, de kruik gaat zo lang te water tot die barst…

    27
  8. Jan Barteld

    Het politbureau lacht zich met een goed glas wijn in de kniuist drie keer in het rond om de Schipholwatchpuppies, rechters en bewonersorganisaties, maar de kruik gaat zolang te water tot hij barst….

    15
  9. Emiel

    Wonderlijk dat er weer een VVD bestuurder bij deze idiote aanstelling betrokken is….. de partij waar corruptie een werkwoord lijkt te zijn als het om luchtvaart gaat. Er zit niets anders op dan naar de rechter stappen, ik hoop in deze dat dit ook gebeurd. Alleen dat kan voorkomen dat we als democratie verder afglijden

    23
  10. Thomas Stokhof

    Samengevat: “Old Boys Network”. Zoals het land bestuurd wordt, de economie gedijt en Jan Met de Pet (Henk en Ingrid!… Madlener, opletten!) gepiepeld wordt.

    24
  11. W Lieverst

    De KLM is net een octopus met overal tentakels. Verontrustend!

    19
  12. Jonathan de B

    Staan we hier van te kijken? Toch niet echt hè. Ik pel even af: De VVD zit al jaren op Verkeer en Waterstaat en beheerst daar het vliegdossier. Het zijn als “nette” mensen gecamoufleerde graaiers die alleen maar denken aan geld verdienen ten kosten van iedereen.
    Samen met de PVV, in essentie geradicaliseerde VVDers, beheersen ze de luchtvaart discussie, met overal bestuurders die de luchtvaart dienen en een minister die als kamerlid alleen maar wilde “vliegen, vliegen, vliegen’
    De NSC preekte voor de verkiezingen voor de burgers op te komen, maar helpt dit in stand te houden en de BBB snapt helemaal niets van besturen, ze grijpen niet in als de luchtvaart industrie stikstof ruimte inpikte van uitgekochte boeren.
    Van dit kabinet kunnen we helemaal niets verwachten voor omwonenden.
    De rechter is onze enige hoop….

    41
  13. Willem Verbrugh

    Dat gaat de goede kant op als zelfs de schijn van integriteit niet meer hoog gehouden hoeft te worden.
    Het is nu aan de bewoners om aan te geven dat zij buiten het participatieproces gesloten zijn.

    45

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate