Tegen alle beloften in gaat Schiphol volgend jaar opnieuw groot onderhoud plegen zonder het aantal vluchten te beperken. In 2025 is de Buitenveldertbaan aan de beurt, zodat de overige aanvliegroutes extra druk worden.
Vanaf 10 mei tot en met 28 september 2025 sluit Schiphol de ‘bulderbaan’. Het belooft voor omwonenden in onder meer Amstelveen, Buitenveldert, de Bijlmer, Diemen en ‘t Gooi een rustige zomer te worden. Maar dit gaat wel ten koste van bewoners van alle andere gemeenten.
Nog vorig jaar beloofden de minister en de directies van Schiphol en de luchtverkeersleiding dat in de toekomst de capaciteit van het vliegveld tijdelijk zou worden beperkt in geval van groot onderhoud. De hel die ontstond door het verschuiven van vliegverkeer tijdens het onderhoud van onder meer de Polderbaan, de Zwanenburgbaan en de Kaagbaan zou nooit meer mogen voorkomen, zo beloofden ze met een stalen gezicht.
Afspraak aan de laars gelapt
Een nieuwe minister en een nieuwe Schiphol-directeur laten zich weinig gelegen liggen aan deze afspraak, getuige de planning van het baanonderhoud voor 2025. Geen woord over minder vliegverkeer, integendeel: Schiphol verwacht de komende zomer juist extra drukte, onder meer vanwege de Navo-top, eind juni in Den Haag. Dan bezoeken tientallen regeringsleiders ons land met hun – in veel gevallen megalomane – regeringstoestellen.
Tijdens het onderhoud aan de Buitenveldertbaan wordt een nieuw landingssysteem aangelegd dat het in de toekomst mogelijk maakt vliegtuigen veel dichter achter elkaar te laten landen. Dat systeem werd al geïnstalleerd op onder meer de Polder- en Zwanenburgbaan. Het betekent een forse vergroting van de capaciteit en biedt de verkeersleiding de mogelijkheid nog meer vliegverkeer af te handelen.
Op bepaalde dagen landen er nu al meer dan 500 vliegtuigen per etmaal op de Buitenveldertbaan, ook ‘s nachts. Met het nieuwe systeem kan dat aantal verder worden opgevoerd.
Nieuwe PFAS-verontreinigingen?
De kans is groot dat bij de werkzaamheden volgend jaar ook weer nieuwe PFAS-verontreinigingen worden gevonden. Heel Schiphol ligt vol met grond die verontreinigd is met die kankerverwekkende forever chemical. Naast de Buitenveldertbaan bevindt zich een de-icing platform. De verdenking bestaat dat de ijswerende vloeistoffen die hiervoor werden gebruikt ook PFAS bevatten.
Voor het extra vliegverkeer op de resterende banen zegt Schiphol opnieuw een ontheffing te hebben gevraagd aan de minister. “We realiseren ons dat dit alternatief baangebruik tot extra geluidshinder kan leiden voor omwonenden rondom deze alternatieve banen. We werken aan diverse maatregelen om de hinder daar waar mogelijk te verminderen.” (cursivering door SW)
Dat is regelrechte newspeak voor opnieuw een zomer vol vliegherrie zonder de ene maatregel die wél helpt de overlast op het ‘normale’ niveau te houden: tijdelijke krimp wordt – ondanks de gedane beloften – niet eens overwogen. Zo wordt opnieuw de eigen onkunde over de schutting bij de buren gekieperd.


Dirk
https://www.uithoorn.nl/Home/Nieuws_en_actualiteiten/Nieuws/2024/Oktober/Schiphol_vragenlijst_open_tot_27_oktober
wellicht handig om dit in te vullen als je onder de Aalsmeerbaan woont ?
Geert
Ik hoor al ruim 20 jaar dit soort leugens.
De lui die ze verzinnen zijn steeds weer anderen maar ze moeten goed kunnen liegen en dat is een onderdeel van de selectieprocedure .
Tevens moeten ze gevoelloos zijn en scrupuleus kunnen handelen en dat doen ze al.
Het klimaat zal er wel niet beter op worden, Waternet Gooi en Vecht heeft alvast een voorschotje genomen en om onze voeten droog te houden hebben ze het tarief met 36% verhoogd tov. vorig jaar.Misschien de rekening maar declareren bij Schiphol?
Niet leuk allemaal dat ik dit schrijf maar het wordt er alleen maar beroerder op.
Nu maar hopen dat de rechter eens ingrijpt en paal en perk stelt aan dit zooitje.
S te A
En wat gaat onze burgemeester van Aalsmeer hierin voor ons betekenen in dit verhaal? Waarschijnlijk helemaal niets. Een passant en net als alle voorgangers zijn tijd gaat uitzitten ,zakken genoeg vullen en daarna uiteindelijk landelijk willen wonen ver van alle herrie en drukte.
dirk
Er blijft maar een ding over, dit godvergeten rotlandje verlaten , want in deze leugen en belazer bende zal het nooit gaan veranderen, en dan is het maar te hopen dat diegene die al deze ellende veroorzaken langzaam weg rotten in de in de troep die ze geschapen hebben.
rrustema
Elke belofte vanuit deze industrie is niets waard als daarover geen contract getekend wordt met daarin clausules over een zware sanctie bij niet nakomen van de belofte.
Ik weet wel een leuke sanctie. De staat die aandelen KLM op de aandelenmarkt verkoopt (dumpt) in het geval van beloftes van Schiphol. KLM die eigen aandelen van de Staat overneemt in het geval van beloftes van KLM. Daarmee stort het KLM-kaartenhuis uiteindelijk in en kan Schiphol behoorlijk krimpen.
Jan Barteld
Schiphol staat boven de wet. Dat is de praktijk. Al jaren. Geen rechter kan er wat aan veranderen. De wet is hier niet van toepassing.
Martin Hollander
Ik woon in Hoofddorp op 1 kilometer afstand naast de zuidwestelijke vertrekroute vanaf de Kaagbaan. Fijn dat er dus nog meer vliegkrengen op zeer geringe hoogte en met veel lawaai hier langs en over gaan komen.
Marcel
Een dergelijke onbeschofte situatie kan toch niet onbestraft blijven!?! Als dit de nieuwe politieke werkelijkheid wordt dan is hier maar één antwoord op: Actie voeren!!!
Marcel
En dergelijke onbeschofte situatie kan toch niet onbestraft blijven!?! Als dit de nieuwe politieke werkelijkheid wordt dan is hier maar één antwoord op: Actie voeren!!!
Rob
Er wordt al heel lang gesproken over verhoging van de uurcapaciteit per baan en op Heathrow is dat ook al heel lang gebruikelijk. Dit staat los van de vervanging van het ILS systeem. De LVNL heeft ook recent enkele kleinere maatregelen doorgevoerd op alle banen (ook de Buitenveldertbaan). En er is nog een maatregel gepland waarbij door een optimalisatie van de volgorde op vliegtuigtype er meer toestellen per uur kunnen landen. Het verhaal van de LVNL is dat dit goed is voor de secundaire banen omdat indien de uurcapaciteit omhoog gaat er minder vaak een tweede baan ingezet hoeft te worden en dat daardoor het secundair baangebruik per saldo gaat dalen. Dat is theoretisch want in de praktijk zetten de verkeersleiders graag een extra baan in om het verkeer soepel af te handelen. Ze voldoen niet aan de zogenaamde tweede baanregel en willen deze nu laten oprekken. Echte hinderbeperking voor iedereen is alleen mogelijk door het aantal vluchten drastisch te verminderen.
ir. B. van Marlen
Het feit dat het nieuwe navigatiesysteem, bedoeld om de capaciteit te verhogen, op alle banen wordt ingevoerd laat zien, dat de groei over het hele gebied zal worden uitgesmeerd. We krijgen allemaal dus meer herrie, maar (aanvankelijk?) vooral onder de Polder-(=Leugen) en Kaagbaan, onder het twijfelachtige mom van ‘banen met de minste hinder’. Dat kan allemaal omdat de grenzen voor Lden en Lnight binnen de Wet Luchtvaart (Wlv) veel te hoog zijn gekozen en reken maar, dat men hieraan blijft vasthouden, want in de plannen voor de toekomst staat, dat men Lden en Lnight de beste geluidsmaten vindt!
“We realiseren ons dat dit alternatief baangebruik tot extra geluidshinder kan leiden voor omwo-nenden rondom deze alternatieve banen. We werken aan diverse maatregelen om de hinder daar waar mogelijk te verminderen.” Dit soort eufemistisch en pseudo-meelevend taalgebruik kom ik vaak tegen, lees voor ‘kan’: het werkwoord ‘zal’, en voor ‘waar mogelijk’: ‘zeker niet onder de andere banen’!
Per 1 november 2025 gaat men de vaste routes van de Luchtruimherziening invoeren, vrees ik. Dit zal men naar alle waarschijnlijkheid geleidelijk doen door steeds meer vliegtuigen, die dit systeem kunnen gebruiken, op precies dezelfde vliegpaden te laten vliegen, en men kan dit binnen 10m nauwkeurig. Kijkt u dus maar goed omhoog het komende jaar, dan gaat u het door krijgen!
Er is nergens iets in de media over te vinden, toch wel vreemd, omdat dit zal gaan resulteren in een onmenselijke en voortdurende hoeveelheid vliegtuiglawaai, door de sector gebagatelliseerd overigens, op stroken van kilometers breed, waarschijnlijk aan de randen van dorpen en steden in Noord- en Zuid Holland en passend binnen de Wlv, zodat velen geen enkele bescherming tegen overmatige overlast en gezondheidsschade krijgen. Dat er geen ruimte in dit land is voor dergelijke vliegpaden zal men niet erkennen. Omwonenden worden voor de zoveelste keer besodemieterd, maar heeft u het wel door?
Wat ons nog rest is een massale schadeclaim gericht aan de overheid en de luchtvaartsector, want het blijft een feit, dat er vooral naar de ‘economie’ (van de direct belanghebbenden) wordt gekeken en de omwonende een sluitpost blijft, conform de recente uitspraak van de rechter. Dit onrecht is en blijft ingebakken in de Wlv, die dus zal moeten worden herzien.
SK
Helaas niet alleen de omwonenden maar de bewoners die die tientallen km’s daarbuiten wonen Deze worden ook dagelijks geteisterd door de steeds lagere aanvliegroutes om zo de hoeveelheid vluchten te kunnen “handelen”.
Waardoor niet alleen het lawaai maar ook de schade door giftige uitstoot steeds meer over Nederland verspreid wordt. Lachwekkend dat men dit denkt te kunnen compenseren door de aankoop stikstofrechten van zo’n 12 boerderijen.
Naast geluidsoverlast blijven hameren op de gif uitstoot over mens, milieu
Nic
En dat kan allemaal zomaar? Daar is niets tegen te doen?
In wat voor rechteloos en wetteloos land leven wij?
Claudia
Schiphol regeert…..op een zomerse dag:
Het is weekend maar uitslapen is er niet bij want om 7.00 uur komen de eerste vliegtuigen al over. Vaak tot een uur of 10.00. Omdat we toch al wakker zikn maar meteen even op BAS kijken wat het baangebruik gaat worden. Intussen komt er elke minuut (soms zelfs elke 50 seconden) een vliegtuig over denderen met 75, 80 of 85 decibel. Om 11.00 uur even rust. Wil eigenlijk boodschappen doen of even de boel doen, maar beter nu even buiten zitten want het is paar uurtjes stil. Vanwege het mooie weer lijkt het ons leuk om familie uit te nodigen om te komen barbecuen, maar helaas vanaf 17.00 uur gaat de terreur weer verder. Gesprekken zijn niet mogelijk dus volgend weekend nieuwe poging. Om 22,15 trekt het laatste vliegtuig over. Gauw tandenpoetsen en naar bed want BAS geeft aan dat het morgen weer om 7.00 uur start. We willen graag 8 uur slaap pakken dus uiterlijk 23.00 uur naar bed. Jammer dat het zaterdagavond. “Had je maar niet bij Schiphol moeten gaan wonen” hoor ik al iemand zeggen. Maar ik woon hier al 20 jaar. Pas sinds 2017 is het lawaai de pan uit gerezen, werd er na het opstijgen opeens flauwe bocht over Nieuw Oosteinde gevlogen, wordt er soms zelfs vanaf de Buitenveldertbaan een haakse bocht gemaakt bij het starten, is 150+ vliegtuigen op een dag doorsnee geworden….150+ keer 80 db die je oren binnendendert. Mental fatigue door mentaal terreur.
Schiphol regeert….maar binnenkort niet meer in ons leven want wij gaan verhuizen.
Amstelveen vandaag in de herrie
Wij zijn vandaag uit Amstelveen gevlucht. De hele nacht door en vanaf 06.00 uur continu om de 90 seconden landers met 80-90 dB op 250 meter over de daken. Op zondag.
Ook wij wonen hier langer dan dat deze terreur begon. Het wordt dus vanaf eind 2025 nog veel erger. Tijd voor een overstroming of een sinkhole aldaar.
Jaap de Groot
Wederom een dikke middelvinger naar de omwonenden van Schiphol. Beloftes zijn helemaal niets waard en schaamteloos vol van minachting naar de omwonenden gaat men maar door om aan de volksgezondheid dreunen uit te delen. Maar dan een half jaar lang, nota bene, en om de capaciteit uit te breiden. Alleen voor het noordelijke deel van Het Gooi wordt het waarschijnlijk een rustige zomer. Het zuidelijke deel ligt onder de vertrek- en aanvliegroutes van de Aalsmeer- en Kaagbaan. Daar zal het juist drukker worden.